Rijden op de Yamaha FZ8 Fazer gaat nog makkelijker dan op de FZ6. Dit komt vooral door het veel soepeler motorblok dat vanaf elk toerental moeiteloos oppakt, de injectie is na de ronduit slechte versie op de grotere broer FZ1 Fazer zelfs een echte verademing. Daarbij komt er rond de 7 Ã 8000 toeren nog een leuk eindschot uit de nieuwe 800 die eigenlijk een 779cc is. Verder gaat alles gewoon moeiteloos en onopvallend, net als bij de FZ6 Fazer S2 ABS al het geval was. Met de FZ8 Fazer wil Yamaha verloren terrein in de middenklasse terugwinnen. Voorlopig zal de nieuwe Fazer 800 nog naast de FZ6 Fazer S2 ABS gevoerd worden, maar als de 600’s op zijn zal dit model vast uit de line-up verdwijnen. Voor de verwarrende naamgeving is het goed te onthouden dat “Fazer” aanduidt dat er een topkuip op zit, de FZ8 zonder die toevoeging is dus de naked.
Met de FZ8 Fazer wil Yamaha verloren terrein in de middenklasse terugwinnen. Voorlopig zal de nieuwe Fazer 800 nog naast de FZ6 Fazer S2 ABS gevoerd worden, maar als de 600’s op zijn zal dit model vast uit de line-up verdwijnen. Voor de verwarrende naamgeving is het goed te onthouden dat “Fazer” aanduidt dat er een topkuip op zit, de FZ8 zonder die toevoeging is dus de naked.
Eén ding is direct duidelijk: de FZ8 Fazer rijdt fantastisch. Het blok is echt heel soepel en de besturing perfect voor een motor van dit kaliber. De remmen zijn niet geweldig maar zeker afdoende en ook de topkuip is zeer prettig en turbulentievrij. Op het stuur zijn soms wat zeer lichte trillingen voelbaar maar bij de in rubber opgehangen voetsteunen is dit niet het geval. Op alle belangrijke punten scoort de Yamaha dus heel goed maar soms wat onopvallend, de Fazer zal vooral gekocht worden door mensen die niet gaan voor poespas of show. Bij motoren in de middenklasse is de prijs altijd zeer belangrijk. Met tegenstrevers als de Kawasaki Z750, Aprilia Shiver, BMW F800GS en Triumph Street Triple is het een zwaar bevochten segment en dan laten we de 600’s nog achterwege, die zullen door klanten zeker ook als alternatief gezien worden. Met € 10.499 is de Yamaha hiermee de duurste in de “budgetmarkt”, maar door het goede motorblok en de prima afwerking is dat een meerprijs waarbij je weet waar je voor betaalt.
Iets minder is de versnellingsbak, die voelt wat hakerig aan en zou best soepeler kunnen, al bestaat de kans dat dit na meer afgelegde kilometers beter wordt. Zeer goed is de gearing in de lagere versnellingen, Yamaha had er een handje van vooral de eerste veel te lang te maken maar dat is nu verholpen. Keerzijde is wel dat vooral in de zesde versnelling de motor nogal toeren draait, alsof er een zevende versnelling ontbreekt. Ook het zadel is na niet al te lange tijd goed voor de bekende “houten reet” en de vering/demping is aan de slappe kant. Echter, dit zijn allemaal punten die absoluut geen onvoldoende scoren maar gewoon iets minder dan de rest zijn. We reden op zogenaamde “pre-productie” motoren, zonder ABS, de daadwerkelijke leveringen moeten dan ook nog komen in juli, de naked komt pas in augustus.
Conclusie:
De Yamaha FZ8 Fazer doet precies wat je van hem mag verwachten. Hij heeft een zalig soepel, makkelijk blok met een sportieve eindsprint, laat zich eenvoudig en precies sturen en biedt een lekker ontspannen zitplaats achter de prima topkuip. Daarbij is de afwerking goed en zijn er geen grote minpunten. Het enige dat de Yamaha FZ8 Fazer ervan zal kunnen weerhouden een verkooptopper te worden is de relatief erg hoge prijs. Die 10.499 euro is hij misschien wel waard, maar in vergelijking met andere middenklassers is het wel zomaar 2 à 3000 euro meer. De vraag is of die meerwaarde in de showroom door potentiële klanten gezien zal worden.
Tekst: Iwan van der Valk