Skip to main content

Test: 2010 Triumph Speed Triple SE

 

De 2010 Triumph Speed Triple Special Edition is bijna dezelfde motor als zijn voorganger uit 2009. Bekend zijn het uiterlijk, de 43 mm upside down voorvork, de radiale Brembo vierzuiger remklauwen, de enkelzijdige achterbrug, het mooi gefabriceerde buizenframe en de meerspaaks wielen. Motorisch is er niets gewijzigd, rijwieltechnisch is alleen de vering aangepakt om de demping te verbeteren. Het Special Edition pakket bestaat uit een zeer mooi en verfrissend rood-wit kleurenschema met zwarte pinstripes, in kleur meegespoten flyscreen en seatcover. Verder was onze uitvoering voorzien van Arrow slip-on dempers en een in kleur meegespoten bellypan uit het Triumph accessoire pakket. Het mooie is dat de Speed Triple SE met € 13.390,- hetzelfde prijskaartje heeft als de standaard Speed Triple, jammer is dat die Arrows en bellypan nog wel extra geld kosten.

Motorblok

Starten van het 1050 cc driecilinder motorblok gebeurt met ingetrokken koppeling. Het blok levert een vermogen van 132 pk (9.250 tpm) en een koppel van 105 Nm (7.550 tpm). Het vermogen wordt zeer mooi over het toerengebied uitgesmeerd en koppel is over het hele toerengebied ruimschoots voorhanden maar vooral tussen tussen 3.000 en 8.000 tpm trekt het blok er heel hard aan. In die regionen is het karakteristieke gegrom dat de driecilinder produceert fantastisch! De tank heeft een inhoud van 18 liter. Volgens de boordcomputer bedroeg het gemiddelde verbruik 5,6 liter op 100 km oftwel 1 liter op 17,8 km. Daarmee loopt de Speed Triple, ondanks regelmatig stevig doorrijden, lekker zuinig en heb je een bereik van om en nabij de 300 km.

Uitrusting

Het flyscreen uit het SE pakket doet zijn werk en houdt je enigszins uit de wind zonder turbulentie te veroorzaken. Op de snelweg is het boven 130 km/u wat minder maar dat is logisch op een naked bike. Het zadel zit goed en is stroef genoeg om niet te schuiven maar laat tegelijkertijd verzitten tijdens stevig stuurwerk goed toe. Naar achteren toe is de ruimte beperkt omdat het zadel omhoog loopt om plaats te bieden aan de passagier. De aluminium voetsteunen zijn lekker breed en bieden daarom goed steun. Een minpuntje is dat je voet tijdens het gaan verzitten voor een bocht af en toe wegglijdt op de voorrand van de voetsteun door het ontbreken van profiel. Door de lange slag van het schakelpedaal vergt schakelen overtuiging om te voorkomen dat neutraal wordt geselecteerd of je in dezelfde versnelling blijft steken. Het dashboard is overzichtelijk en uitgebreid. Aan de rechterzijde is plaats gemaakt voor een instelbare schakelindicator. Afhankelijk van het toerental lichten hiervan de groene, oranje en rode led’s op om aan te geven dat je het ingestelde toerental nadert om op te schakelen.

Rijeigenschappen

Aan de voorzijde is de Speed Triple voorzien van radiaal gemonteerde Brembo’s. Die doen hun werk in het droog zeer goed en worden bediend door een radiale rempomp. Daardoor is het mogelijk flink door te remmen met maar twee vingers. In de regen geven de remmen bij het eerste aangrijpen een vaag gevoel. Rem je harder door dan verdwijnt dat gevoel enigszins, al geeft het niet heel veel vertrouwen. De volledig instelbare vering is behoorlijk straf afgesteld, wat het comfort op langere ritten niet ten goede komt. Voor het kortere werk moet de Speed Triple met wat meer overtuiging worden ingestuurd. Ga je voor het betere gooi en smijtwerk en zoek je met de Speed Triple de slingerende wegen op waar de motor voor is bedoeld, dan zorgt die straffe vering er juist voor dat je zeer strak de hoek om kan. De motor ligt in langere bochten echt als een blok op de weg. Reizen en woon-werk verkeer zijn hem echter niet op het lijf geschreven.

Conclusie:

De concurrentie voor de Triumph Speed Triple bestaat uit onder andere de Kawasaki Z1000, Honda CB1000R, Ducati Streetfighter, KTM Superduke en Yamaha FZ-1. De Speed Triple SE is met zijn driecilinder blok en het daarbij horende fantastische geluid een echte karakterfiets en eist daardoor een eigen plaats op in dit rijtje. Wel is het zo dat hij, vooral in vergelijking met die concurrenten, toch zichtbaar en voelbaar ouder begint te worden. De zeer goede remmen bij droog weer en straffe vering maken hem nog steeds zeer geschikt voor het betere stuurwerk. Tel daarbij het zeer opvallende uiterlijk van het SE pakket, het eigenwijze geluid en de power die het blok vooral onderin geeft en je hebt een zeer overtuigend geheel voor motorrijders die iets anders dan de massa willen.

Tekst: Paul Reijerse