Skip to main content

Metzeler Sportec M5 Interact circuittest

Bijzonder aan de zeer sportieve straatband van Metzeler, de Sportec M5 Interact, is het gebruik van 5 verschillende zones met daarin 3 verschillende structuren van de band. Hierbij is niet gekozen voor de methode die veel andere merken gebruiken, namelijk verschillende rubbercompounds verdeeld over midden, zijkant en rand van de band. In plaats daarvan kiest Metzeler ervoor de structuur van de band in de verschillende zones te laten verschillen door de wikkelspanning van de stalen koorden in het karkas van de band te laten verschillen, dit gebeurt dus onder dezelfde compound. Hierdoor ontstaat volgens Metzeler de beste methode om de eigenschappen van het rubber aan te passen, dit is hun eigen Interact-techniek. Zo hebben het midden en de buitenranden een strakker in elkaar gedraaid koord voor meer steun en middenin voor meer duurzaamheid, De minder strak in elkaar gedraaide staaldraden aan de zijkant bieden juist meer grip.Test Metzeler M5 Interact motorbanden

Daarnaast is gekozen voor een royaler gebruik van Silica, in plaats van 35% in de voorloper, de Sportec M3, is de compound nu voor 55% van dit spul gemaakt waardoor er meer grip in de regen moet zijn. Over regen gesproken, Metzeler heeft weliswaar een modieus “Pi” design als groeven gebruikt maar dit zou ook voor een betere waterafvoer moeten zorgen. Als laatste claimen ze dat door de nieuwe opbouw van de band 8% meer rubber op de weg kunnen krijgen door een groter contactvlak. Kleine gimmick is de “lean indicator” op de band, een nogal nutteloze uitvinding omdat gevorderden die direct eraf zullen rijden en rijders die dit niet voor elkaar krijgen niet graag rond blijven rijden met deze officiële “schaamranden”.

Op het circuit van Zolder (B) kregen we de gelegenheid de M5 te testen onder een Yamaha R1, Yamaha R6 en BMW S1000RR. Opvallend hierbij was de snelle opwarmtijd van de Metzeler Sportec M5 Interact. De temperatuur was die dag rond de 12 graden maar eigenlijk kon er al vanaf ronde één flink aangezet worden. Vooral onder de BMW gaf de M5 direct genoeg vertrouwen bij elke hellingshoek en kon de band totaal niet op fouten worden betrapt. Vragen over vergelijking met andere banden en slijtage kunnen nu natuurlijk niet beantwoord worden maar het lijkt er wel sterk op alsof Metzeler met de Sportec M5 Interact een zeer betrouwbare supersportband voor gebruik op straat maar ook voor incidentele circuitdagen heeft neergezet. Daar banden voor veel personen een subjectieve beleving zijn is het feit dat het profiel over de volle breedte loopt een prettige gedachte in natte omstandigheden, bij de eerste test in Portimao regende het enorm, volgens rijders die daarbij waren was de grip in regen zeker meer dan goed te noemen voor zo’n sportieve band.

Metzeler zal de Sportec M5 Interact in de volgende maten gaan verkopen:

Voor Achter
120/60 ZR 17 M/C (55W) TL
120/70 ZR 17 M/C (58W) TL
  190/50 ZR 17 M/C (73W) TL
  180/55 ZR 17 M/C (73W) TL
  190/55 ZR 17 M/C (75W) TL
  160/60 ZR 17 M/C (69W) TL

Link: Meer informatie over de Sportec M5 Interact