Eind vorig jaar introduceerde Honda de VFR1200F. Als eerste motorfietsfabrikant ter wereld past Honda nu een volautomatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling toe. De belangrijkste redenen; ontspannen rijden en het verlagen van brandstofverbruik. Eerder keken we al naar de techniek van de Dual Clutch Transmission. Nu waren we in de gelegenheid de VFR1200F(D)ual Clutch Transmission kortstondig aan de tand te voelen. Het rijden op de automaat is ontspannen en rustgevend. De vraag die je jezelf alleen moet stellen is of je op deze manier wil rijden. Het sportieve gevoel van op de juiste momenten koppelen en schakelen is er niet. Er is echter zonder twijfel een flinke groep motorrijders die dit niets uitmaakt.
De elektronisch gestuurde automatische versnellingsbak opereert intuïtief. Rij je in een laag toerental te langzaam, dan schakelt het systeem automatisch terug naar de voor het managementsysteem geschikte versnelling. Waar je met de conventionele versnellingsbak voor de bocht echter zelf bepaalt in welke versnelling je de bocht neemt, gebeurt dat bij de automatische versnellingsbak niet. Afhankelijk van de snelheid, schakelt de bak soms halverwege de bocht een versnelling terug waardoor ook de snelheid iets afneemt. Dit zorgt voor een lichte duikreactie en dat heb je liever niet in een bocht als je al “met je elleboog op het asfalt” ligt. Maar goed, daar is de VFR1200FD dan ook niet voor bedoeld. Hou je deze rijstijl er wel op na, dan doe je er goed aan toch maar te kiezen voor de uitvoering met het schakelpedaaltje.
Je went snel aan het feit dat je geen koppelingshendel en schakelpedaal hebt en hoeft te gebruiken. Tijdens accelereren schakelt de bak automatisch op naar de meest geschikte versnelling, waarin het brandstofverbruik het laagst is. Van de eerste naar de tweede versnelling is het mechanische versnellingsbakgeluid redelijk hoorbaar, bij opschakelen naar de hogere versnellingen is het schakelgeluid bijna niet meer hoorbaar. Tijdens onze test in de omgeving van het Duitse Frankfurt haalden we inclusief zijkoffers met gemak topsnelheden van rond de 265km/h. Ook bij deze hoge snelheden is de VFR een betrouwbare en stabiele motorfiets gebleken, iets waar we tijdens onze eerste test met het voetgeschakelde exemplaar al zeer tevreden over waren. Ten opzichte van het accelereren met de voetgeschakelde VFR merk je maar weinig verschil met de automatische versnellingsbakbak. Qua persoonlijke wensen en sportieve rij eigenschappen zeg ik nee, qua prestaties, ontspannen rijden en techniek zeg ik echter volmondig ja tegen de VFR1200FD!