Skip to main content

Test: 2010 impressie Yamaha 2010 off-road modellen

Nieuwsmotor was op vrijdag 13 november te gast bij de persintroductie van de Yamaha off-road modellen. We waren daar in de gelegenheid een groot aantal crossers, enduro’s en ATV’s te testen.


YZ250F – YZ450F Crossers
De YZ450F heeft een compleet nieuw ontwikkeld en revolutionair, schuin achterwaarts geplaatst motorblok. De inlaat zit daarbij aan de voorzijde van de cilinder en de uitlaat aan de achterzijde. Yamaha claimt hiermee een kortere inlaatluchtroute en daardoor geoptimaliseerde verbranding. Een ander groot voordeel is dat het gewicht van de crosser centraler en lager is komen te liggen, met een betere handelbaarheid van de motor als gevolg. Een grotere boring en kleinere slag zorgen voor nog meer snel beschikbaar vermogen.

WR250F – WR450F Enduro
De WR250F en WR450F zijn off-road motoren met hoge prestaties en een prima compromis voor het rijden van enduro en trial ritten en crossproeven. De laatste jaren is het vermogen van de lichtere klassen dusdanig toegenomen dat met lagere cilinderinhoud betere prestaties mogelijk zijn geworden. Zelfs met een lichte motorfiets met een cilinderinhoud van 250cc, kom je prima tot goed mee in alle soorten terrein.

In veel gevallen heeft het lagere vermogen zelfs voordeel ten opzichte van de zwaardere motoren. We merkten dit vooral op de deels zanderige en drassige baan, waar de WR250F gemiddeld net zo goed tot zijn recht kwam als de WR450F. Voor lange ritten is de WR450F wat meer geschikt omdat je met het hogere vermogen toch iets rustiger kan rijden. De lichtere WR250F is zeer geschikt voor de beginnende en minder veeleisende rijder. De WR450F is dan wel krachtiger, maar vraagt ook meer van de berijder.

Meer informatie Yamaha Crossers en Enduro’s

ATV
De YFZ350 Banshee heeft een watergekoeld tweecilinder tweetakt motorblok met ontzettend veel vermogen. Het is hard werken om de Banshee te laten presteren omdat je constant bezig bent het motorblok met zes versnellingen hoog in de toeren te houden. Met de duim bedien je het gas en bij ons testmodel was de bediening aan de zware kant.

De YFM700R met eencilinder viertakt motorblok heeft het grootste vermogen van al de Yamaha ATV’s en dat merk je. Het blok is soepel en krachtig, echt krachtig. Door het brede vermogensbereik schakel je relatief weinig en zeker veel minder dan met de tweetakten. De bediening van de YFM700 is geweldig; soepel, controleerbaar en wat een grip. Ondanks de grote cilinderinhoud, voelt de 700 aan als de veel lichtere 350 en 450.

De meest prettige van alle ATV’s is wat ons betreft de YFM700R die met kop en schouders boven alles uitsteekt.

Meer informatie Yamaha ATV’s



Foto: www.tekstenfotografie.nl