Skip to main content

Test: Kawasaki ER-6F ABS – 2009

Kawasaki heeft de 2009 ER-6F voorzien van de nieuwe Ninja-look, die ook wordt toegepast op de grotere en snellere supersport motoren. De Ninja-look zorgt ervoor dat de ER een compacte en sportieve uitstraling heeft gekregen en er jong en modern uitziet. De strak ontworpen lijnen lopen vloeiend vanaf de voor- naar achterzijde en worden netjes afgewerkt met een LED-achterlicht. Motorisch blijft de ER-6F wat betreft de watergekoelde parallel twin met vier kleppen per cilinder ongewijzigd.

De 208kg (204kg zonder ABS) wegende ER-6F voelt qua rijdgedrag aan als een lichte Supermoto; wendbaar, licht, snel en soepel. Het motorblok met een cilinderinhoud van 649cc en vier kleppen per cilinder gedraagt zich als een echte, voor Kawasaki zo kenmerkende, parallelle tweecilinder. De zesversnellingsbak laat zich soepel schakelen en door de brede powerband van de twin kan er ook rustig in een hogere versnelling gereden worden. Extra geplaatste rubberen steunen op de bovenste motorsteun en het stuur zorgen ervoor dat bestuurder en passagier geen last hebben van hinderlijke vibraties. Het rubber op de voetsteunen van berijder en de passagier zorgen voor goede grip en door de dikte wederom minder vibraties.

Kawasaki_ER-6f_zwart-2009

De zitpositie is lekker hoog en de houding rechtop. Hierdoor is het voor zowel lange als korte berijders prettig rijden en zijn langere afstanden geen enkel probleem. De standaard gemonteerde ruit zorgt dat je al redelijk uit de wind zit. Wij reden een door Horeon Motoren in Zwanenburg beschikbaar gestelde model met ABS. De remmen reageren niet overdreven fel en doen goed hun werk tijdens het maken van een noodstop.

In het stadsverkeer laat de ER-6F zich vlot en soepel door het verkeer sturen en kan door een vermogen van 72,1pk bij 8.500tpm en een koppel van 66Nm bij 7.000tpm meer dan goed meekomen op de snelweg. De Kawasaki ER-6F is een sportieve, prettige motorfiets die door zijn aantrekkelijke prijs voor een breed publiek bereikbaar is. Prima om mee op vakantie te gaan, leuk om mee te spelen als je van lol houdt en subtiel voor woon-werkverkeer. Zeker met het ABS systeem is er prettig mee door te rijden in de winter.