Skip to main content

Test: Harley Davidson 883N Iron – 2009

Minimaal, basaal motorrijden, terug naar de basis van de Sportster, dat is de gedachte achter deze Harley Davidson 883 N Iron. Dit is dan ook de eerste indruk als je de motorfiets ziet. Weinig toeters en bellen, ogenschijnlijk zelfs geen achterlicht/remlicht, maar dat zit slim weggewerkt in de achterste knipperlichten. Klein koplampje, kleine tank, spiegeltjes op het dragstuur. Verder een minimaal dashboard bestaande uit een controle lampjes en snelheidsmeter met een kleine digitale display waarin de klok, tripmeters en benzinevoorraad op zijn af te lezen.

Eerst starten, met de bekende harde klak van het startrelais wordt de relatief kleine twin flink rondgeslingerd en slaat direct aan. De eerste versnelling wordt met koude motor met een bescheiden klik ingeschakeld. Het brede zadel zit comfortabel met goede steun, zodra je plaats neemt op de Iron valt direct de rechtopzittende zitpositie op, alsof je op een stoel zit. De heupen en knieën onder een hoek van 90 graden en handen op schouderhoogte recht vooruit, door deze zitpositie vang je bij snelheden van 100 + veel wind, vooral tussen de benen, waardoor je deze moet aanspannen. Dit is bij lange ritten erg vermoeiend. Liever kies je dan de binnenwegen. Hier laat de 883 zich goedmoedig maar niet vederlicht door de bochten sturen, je zult door het bescheiden vermogen, wat door een onderhoudsvrije belt drive naar het achterwiel gaat, niet te snel te hard gaan.

harley davidson 883n

De motorfiets wil graag gereden  worden op de soepele trekkracht. Als het gas er meer op gaat rijd je niet meteen de voetsteunen aan de grond. Bij stevig doorrijden hoort ook hard remmen. De enkele tweezuigerremklauw voorrem dient wel behoorlijk ingeknepen te worden maar de remkracht is dan voldoende, zeker met de achterrem erbij. Wel voel je een lichte torsie in de voorvork. Een duo kun je beter thuis laten want daar is nauwelijks plaats voor, evenals bagage. Als je over secundaire wegen rijdt en het wegdek wordt hobbelig, merk je dat de vering ook basic is, door stugge, korte veerwegen en harde demping, zowel bij de stereo achtervering als de telescoop aan de voorzijde. Bij beide kun je alleen de veervoorspanning veranderen.

De brandstof injectie is prima voor elkaar met een soepele vermogensafgifte en laag brandstofverbruik, je moet je best doen om onder de 1 op 20 uit te komen. Harley Davidson 883 N Iron is een motorfiets waarmee je korte stukjes wilt gaan cruisen, maar je zult door de vering klinkerwegen liever vermijden en kiezen voor glad wegdek. Je merkt dat bij deze relatief betaalbare Harley Davidson bezuinigd is op de dure onderdelen zoals remmen en vering. Het motorblok met afstelling is gewoon goed en het echte Harley gevoel komt duidelijk op de voorgrond. Het uiterlijk is sober, maar goed doordacht om de soberheid juist te benadrukken.

Testvideo: http://filmpjes.nl/v/60633-Getest-Harley-Davidson-883N-Iron