Een flinke motorfiets, is de eerste indruk als je op deze 650cc V-twin stapt. Een hoog en breed stuur en de brede kuip versterken deze indruk. Zodra je de motorfiets start hoor je onmiskenbaar een relatief kleine V-twin draaien. Inschakelen in de eerste versnelling gaat licht en bijna geruisloos, de koppeling is hierbij goed en makkelijk te doseren. De V-strom rijdt onverwacht soepel weg en bouwt het vermogen keurig linear op, zonder dip of piek. Schakelen door de 6-versnellingsbak gaat als vanzelf, terugschakelen gaat iets minder soepel.
Deze Adventure uitvoering is uitgerust met een handkappen, bodemplaat en valbeugels, verder is er standaard een TomTom rider navigatiesysteem aan boord, deze zit aan de linkerzijde op het stuur gemonteerd. Een betere plek zou recht in het gezichtsveld, voorin de kuip geweest zijn. De brandstofinjectie is dik voor elkaar gezien de vermogens afgifte en reacties op het gas maar dit blijkt ook uit de verbruikcijfers; de V-Strom haalt met een kwiek toertochtje met gemak 1:23. Op de snelweg met een kruissnelheid van 150 km/u is het verbruik nog een prachtige 1:20. De zitpositie is goed en comfortabel, ook voor de duopassagier die voldoende plek heeft. Windbescherming is goed voor mensen met een lengte tot 1.85 meter, als je groter bent heb je wat meer last van turbulentie rondom je helm ondanks het gemonteerde vario screen. Zelfs bij een flinke regenbui hou je het nog redelijk droog achter de kuip, mede dankzij de handkappen. De ergonomie is dik voor elkaar met de juiste knoppen op de juiste plek. Het overzichtelijke instrumentarium bevat alle benodigde informatie zoals benzinevoorraad, tripmeters, afstand en motortemperatuur via een digitale display. Het toerental is analoog af te lezen.
Motorblok
Ondanks de 650 cc heb je altijd voldoende vermogen en souplesse voor handen om lekker door te rijden. Dit vertaalt zich in relaxt en schakellui rijden in de hoogste versnelling op een vlakke weg. Je zal door het bescheiden vermogen niet snel verrast worden door te hoge illegale snelheden. Mocht je op een hellende weg of met duo passagier toch extra willen opschieten dan zul je één of twee tikken terug moeten schakelen. Bagagemogelijkheden zijn bij deze uitvoering voldoende aanwezig met een variabel te ritsen Touratech bagagetasje. Wel zouden wat meer opbergmogelijkheden in de kuip welkom zijn. Opbokken van de motorfiets gaat makkelijk. Door de rechte zitpositie heb je goede controle over de motorfiets, en een goed uitzicht over de weg. Door de smalle bouw en het bescheiden gewicht van het V-twin motorblok heb je een makkelijk en licht sturende motorfiets.
Rijeigenschappen
Het frame is voldoende stijf om lange snelwegbochten met 160 km/u zonder problemen te nemen. De beperkt verstelbare vering (alleen veervoorspanning) is standaard comfortabel afgesteld, maar voldoende direct om goede feedback te geven. De veervoorspanning aan de achterzijde is makkelijk te verstellen met een draaiknop. De met ABS uitgeruste remmen doen hun werk onopvallend goed Het off-road uiterlijk doet vermoeden dat je met de V-Strom ook van de weg af kan. Dit is inderdaad mogelijk, maar dit kun je beter beperkt houden tot harde zandweggetjes. Voor het echte off-road werk kun je beter een andere motorfiets kiezen, daardoor heeft de carter-beschermingsplaat alleen maar een optische functie.
Conclusie
De Suzuki V-Strom DL 650 Adventure is een verrassend comfortabele, zuinige toermotorfiets voor degene die deze voor woon-werkverkeer gebruikt en ermee op vakantie gaat, zonder off-road ambities. De omgeving reageert over het algemeen positief, men vindt de machine stoer, al verwacht men gezien de afmetingen wel een grotere cilinderinhoud.
Testvideo: http://filmpjes.nl/v/61973-Test-Suzuki-V-Strom-DL-650-Adventure