De supermotard (SM) met bagagemogelijkheden, een ruige toermachine voor een specifieke doelgroep. We zouden eigenlijk de term Supertoerder willen introduceren. Bij de eerste aanblik is het een gewone Supermotard maar op detail is hij wat aangepast. De windbescherming is wat groter uitgevoerd, er zijn kleine koffertjes gemonteerd. Aan het rijwielgedeelte werden de veerwegen wat langer. De buddy is (niet te) smal, geeft goede steun en heeft voldoende plek voor de duopassagier. Het brede stuur met de zitpositie enigszins naar voren van de motorfiets is goed, maar behoorlijk actief. De startknop indrukken en de 990 LC 80 V-Twin komt enigszins onrustig tot leven en maakt een fel en metalig geluid.
Als de motor op temperatuur komt, wordt de loop wat rustiger. Nog wel nadrukkelijk is te horen dat je hier niet met een tamme toerfiets te maken hebt. Wegrijden gaat goed en hij gaat het liefst direct fors van de plek. Dit heeft ook te maken met het injectiesysteem wat niet verfijnd is. Tot ongeveer 3500 toeren reageert de SMT wat onrustig op gasbewegingen, vooral in de hogere versnellingen. Ook het brandstofverbruik is fors met 1:13 . Zodra het toerental boven de 4000 komt wordt de gasreactie fel maar goed doseerbaar. De motor draait fel door naar het maximum toerental waar de begrenzer abrupt een eind maakt aan de felle vermogensopbouw. In de kleine koffertjes kun je wat spullen meenemen, bijvoorkeur om van hotel naar hotel te rijden. Wat extra spulletjes kunnen mee in een tas op het bagagerek waar je ook de mogelijkheid hebt om spin en/of bagage band te bevestigen. Rijdend met een SMT doe je bij voorkeur niet op de snelweg, dit gaat overigens wel, maar je kiest toch liever binnenwegen en dan nog bij voorkeur het bochtige soort. Door het motorkarakter en het scherpe sturen moet je je wel goed kunnen beheersen om niet te gaan vlammen. Het smeren van de ketting is onderweg wat lastig omdat er geen middenbok gemonteerd is. Schakelen door de zesversnellingsbak gaat kort, snel en soepel.
Op de snelweg houdt het stuurkuipje je voldoende uit de wind wardoor fors doorrijden goed mogelijk is. Bij constante snelheden rond de 4200 toeren per minuut (120km/uur) voelt de injectie wat onrustig bij reageren op kleine gasbewegingen. Dit verdwijnt wanneer het toerental daarboven komt. Doorrijden op hoge snelheid en bepakking door lange bochten geeft geen enkel probleem. De WP vering is multi instelbaar en van grote klasse. Voor de remmen geld hetzelfde. De radiale Brembo’s passen uitstekend bij het agressieve karakter van de motorfiets. Fel en goed doseerbaar. De tellerpartij is eenvoudig maar voorziet je van alle belangrijke informatie die je nodig hebt zoals motortemperatuur, snelheid, tripmeters, afstand, benzine voorraad en wat lampjes voor oliedruk, vrijstand en dynamo. Gezien het doel van deze motorfiets zou een alarminstallatie welkom zijn. De omgeving reageert bijna zonder uitzondering positief op de KTM. Hij wordt als mooi, stoer en ruig betiteld. Dit wordt versterkt wanneer men de motorfiets heeft horen lopen. De injectie mag nog wat meer verfijnd worden. De KTM SMT is een motorfiets die geschikt is voor mensen die een sportieve motorfietsvakantie voor ogen hebben, bij voorkeur secundaire wegen willen rijden met veel bochten. Hoewel de SMT ook de snelweg niet schroomt.
Gezien het doel van deze motorfiets zou een alarminstallatie welkom zijn. De omgeving reageert bijna zonder uitzondering positief op de KTM. Hij wordt als mooi, stoer en ruig betiteld. Dit wordt versterkt wanneer men de motorfiets heeft horen lopen. De injectie mag nog wat meer verfijnd worden. De KTM SMT is een motorfiets die geschikt is voor mensen die een sportieve motorfietsvakantie voor ogen hebben, bij voorkeur secundaire wegen willen rijden met veel bochten. Hoewel de SMT ook de snelweg niet schroomt.