Skip to main content

Test: Honda NT700V Deauville ABS – 2009

De Honda Deauville NT700V is een prettige motorfiets om rustig mee te toeren over land- en bergweggetjes. Hij voelt vanaf het eerste moment vertrouwd, degelijk, licht en stabiel aan. Wil je echter even snel op en neer naar Zuid-Duitsland, dan heb je op de autobaan liever iets meer vermogen en een extra (zesde) versnelling tot je beschikking. Even snel accelereren om snel in te halen of weg te duiken voor een aanstormende Duitser zit er met de 680cc V-Twin met een vermogen van 65pk en een koppel van 66Nm niet in.


Ben je een rustige rijder en behoef je geen snelheden boven de 130km/h dan heb je aan de Deauville een prima vervoermiddel. Met een extra versnelling zou het motorblok iets rustiger ronddraaien en worden resonanties verminderd. Wellicht een puntje voor Honda om aandacht aan te besteden. Afstanden rijden is met de Deauville een makkie. Door de zachte buddy met lekker breed zitvlak zit je degelijk en lekker ontspannen. Onze rit naar Frankfurt gaf geen zadelpijn en pas op de terugweg bij Amsterdam werden de benen iets vermoeid. De passagier zit prima achterop, helemaal als de optionele topkoffer is geplaatst. Die topkoffer fungeert in dit geval als ruggensteun en kan ook dienen om twee helmen in op te bergen.

 

Bij toerentallen boven de 5000 treden er hinderlijke resonanties op in de voetsteunen van berijder en passagier. Deze toerentallen rij je echter alleen maar als je flink doortrekt. Rijden op hoge snelheid zorgt vanzelfsprekend ook voor een (fiks) hoger brandstofverbruik. Het verschil tussen rustig en hard rijden bedraagt ongeveer 7 kilometer op een liter benzine. Het brandstofverbruik was tijdens onze test gemiddeld 1 op 17, bij snel rijden 1:13 en bij rustig rijden 1:21. Echter, met de in totaal 23,2 liter (waarvan 3,5 liter reserve) grote tank kan je gemiddeld toch bijna 400km rijden. Het bekende Honda Combined ABS remsysteem doet zijn werk prima. Het brandstofverbruik wordt weergegeven op een overzichtelijk digitaal display. De 5-versnellingsbak schakelt licht en soepel. Je rijdt bijna niet in de korte eerste versnelling. Nagenoeg alle langzame bochten kunnen met gemak in de tweede versnelling gereden worden zonder dat de motor begint te bokken. Een gemis zijn elastieken in de geïntegreerde niet afneembare zijkoffers die de bagage op zijn plaats houden. Als je het met een sleutel afsluitbare deksel opendoet, valt deze open en valt de inhoud in het deksel. Het deksel wordt wel op een stand van 45 graden tegengehouden door een kabeltje. Naast de zijkoffers zijn er handige opbergmogelijkheden voor bijvoorbeeld een slot en kleine camera links en rechts in kuip.

Ons testmodel was voorzien van een Honda topkoffer. Honda geeft aan dat met de topkoffer niet boven de 130km/h gereden moet worden. Hoe meer de snelheid boven de 140km/h komt wordt de Deauville minder stabiel en gaat meer en meer slingeren. Dit fenomeen is geconstateerd op de Duitse autobaan met het windscherm op alle 5 de verschillende standen en zonder duopassagier. Op topsnelheid, rond de 185km/h, rijden met de topkoffer leidt tot vervaarlijk traag maar sterk voelbaar slingergedrag. Je krijgt echt het gevoel dat je de motor kwijt gaat raken. Niet doen dus.