Skip to main content

Test: 2009 Harley-Davidson XR1200X

De Harley-Davidson XR1200X heeft de genen van de XR750 flattracker uit 1973, maar is gestoken in een modern Europees jasje en bestemd voor Europa, Afrika en het Midden Oosten. In het frame hangt een matzwart Sportster motorblok met een slagvolume van 1202 cc. De zitpositie is laag en rechtop, je knieën zijn flink gebogen. De duopassagier zit wat hoger met ook wat hoger geplaatste voetsteunen, zodat die ook met flink gebogen knieën zit.



De Harley-Davidson XR1200X is een motorfiets met sportief verleden gericht op de Europese rijder, heeft een stoer zwart uiterlijk met kenmerkende flattrack-items die je terugvindt in de achterzijde van de XR, zoals de uitlaten en wielen. Jammer dat het gemonteerde 1200 cc motor blok qua vermogen niet helemaal past bij de verwachtingen die je hebt bij het zien van de XR1200X. De stuureigenschappen en remmen passen wel helemaal bij zijn looks. Ook het los van elkaar gemonteerde contact en stuurslot vragen wat extra aandacht van de rijder om geen ongelukken tijdens het wegrijden te maken.