De Buell 1125R is een Superbike maar dan wel met de eigenschappen van een sportieve toermotor. We hebben de Buell zowel op het circuit als op de weg gereden en zijn vol lof over de prestaties van deze qua uitstraling exclusieve motorfiets. Van het model moet je houden, de afwerking kan op sommige puntjes netter, maar technisch gezien is er niets op deze Buell aan te merken. De 1125R waar wij op reden was voorzien van een halve kuip maar er is ook een versie met volle kuip beschikbaar. De Buell moet het in die uitvoering doen zonder technische hoogstandjes als ABS en Traction Control.
De Buell 1125R is een Superbike maar dan wel met de eigenschappen van een sportieve toermotor. We hebben de Buell zowel op het circuit als op de weg gereden en zijn vol lof over de prestaties van deze qua uitstraling exclusieve motorfiets. Van het model moet je houden, de afwerking kan op sommige puntjes netter, maar technisch gezien is er niets op deze Buell aan te merken. De 1125R waar wij op reden was voorzien van een halve kuip maar er is ook een versie met volle kuip beschikbaar. De Buell moet het in die uitvoering doen zonder technische hoogstandjes als ABS en Traction Control.
Het is verbazingwekkend hoe soepel, kort en direct de 1125R schakelt. Het schakelen voelt aan als een tiptronic systeem in een auto. De slipperclutch zorgt dat je nooit, zelfs niet met regen, in de problemen komt. Je schakelt zelfs gewoon graag een paar versnellingen terug als je in langzaam rijdend verkeer terecht komt om daarna weer lekker op te schakelen. Het tweecilinder Rotax motorblok is fel, soepel, heeft een brede powerband en maakt een heerlijk typisch en rauw V-Twin geluid. Ondanks dat de Buell een pak minder koppel (111Nm) en vermogen (146pk) heeft als de eveneens tweecilinder Ducati 1198 (131Nm/170pk), doet de 1125R qua prestatiegevoel niet onder voor haar Italiaanse V-Twin genoot. Het vermogen wordt via een onderhoudsvrije, volgens Buell levenslang meegaande, getande riem van het motorblok naar het achterwiel overgebracht.
Buell is een beetje apart, over alles is bewust nagedacht. De constructie van de voorrem is bijvoorbeeld anders dan die op andere motorfietsen. Buell maakt namelijk gebruik van een enkele, heel grote remschijf in combinatie met een achtzuiger remklauw. We kregen regelmatig de vraag of de enkele remschijf goed remt. En ja, dat doet hij, gewoon goed, zowel bij droog als nat weer en ook op het circuit. Ook anders is dat de brandstof in het frame is opgeslagen. Buell heeft dit gedaan om het zwaartepunt van de motor zo laag mogelijk te houden, het effect of verschil ten opzichte van andere motorfietsen is echter niet merkbaar. Apart bij Buell is ook het toerental dat iets verhoogt zodra de motor in zijn versnelling staat en je de koppeling op laat komen. Het is even wennen, vooral bij koude motor maar het zorgt er wel voor dat je minder kans hebt dat de motor afslaat bij het wegrijden.
De zitpositie is voor een Superbike iets aan de rechtop kant. Je leunt daardoor echter niet extreem op je polsen en schouders waardoor langere ritten prima te doen zijn. Op het circuit heb je door de rechtere houding wel iets minder het gevoel op een Superbike te rijden. Dit doet echter niets af aan het racegevoel dat je met de 1125R op het circuit krijgt. De hoeveelheid brandstof die meegnomen kan worden is 21,2 liter waardoor je een pittig eind kan rijden voordat het waarschuwingslampje voor het brandstofniveau gaat branden. Af en toe begin je jezelf zelfs zorgen te maken of het lampje het nog wel doet, zo ver kan je rijden na een tankbeurt.
Nieuwsmotor is flink met de Buell op stap geweest. Tijdens de rit werden we, buiten het uiterlijk van de motor, keer op keer echt gelukkig door de prettige prestaties van de motor. Alles gaat licht en soepel waardoor de 1125R echt voor veel soorten berijders geschikt is. Daarnaast is de prijs van € 14,795 absoluut aantrekkelijk in verhouding met de prijzen van andere zware sportmotoren. Je krijgt voor dat geld een flinke dosis rijgenot en bekijks op de koop toe. We missen toch wel een beetje een ABS systeem.