Skip to main content

Test: 2010 Harley-Davidson V-Rod Muscle 2009

Voor een prijs vanaf € 21.195 krijg je een bruut beest en veel aandacht van passanten. Harley-Davidson houdt de V-Rod zo conservatief mogelijk om de Harley-Davidson life-style te bewaren. Echter, met “moderne” technieken als het stille watergekoelde motorblok en ABS remsysteem spreekt dit V-Rod Muscle model een geheel nieuwe generatie Harley-rijders aan. Met ingang van modeljaar 2009 is de cilinderinhoud verhoogd van 1130 naar 1250cc. Het vermogen, koppel en de 5-versnellingsbak zijn fantastisch.






Met ingang van modeljaar 2009 is de cilinderinhoud verhoogd van 1130 naar 1250cc. Het vermogen, koppel en de 5-versnellingsbak zijn fantastisch. Tijdens snel accelereren op nat wegdek ontstaat wielspin. De V-Rod reageert hier prima op en blijft goed in het spoor. De in 2009 geïntroduceerde slipperclutch zorgt dat je ook in de hoge toerengebieden zonder problemen kan terugschakelen. Het standaard uitlaatgeluid bij lage toerentallen is helaas saai en niet Harley-Davidson-waardig. Pas bij flink doortrekken hoor je een echt V-Twin geluid. De vering is aan de stugge kant maar zorgt, ondanks de dikke achterband, met het stijve frame voor een goede wegligging. Je legt zonder problemen de voetsteunen aan de grond. De remmen, met het sinds modeljaar 2009 standaard geleverde subtiel ingrijpende ABS, doen wat ze moeten doen onder alle omstandigheden. Als je korte benen en armen hebt, zit je op de standaard V-Rod iets voorovergebogen. Bij hogere snelheid worden je benen naar buiten gedrukt. Wanneer je dan wilt remmen of terugschakelen moet je moeite doen en dat voel je aan je spieren in de liesstreek. Harley-Davidson heeft om deze redenen een Fit Shop. De Fit Shop biedt duizenden mogelijk denkbare soorten en maten accessoires waaronder sturen, voetsteunen en zelfs een windsimulator om te bepalen welk windscherm voor jou het meest geschikt is. Met de Fit Shop kan iedere Harley-Davidson, tegen meerprijs, naar de wens van elke specifieke klant worden aangepast. Het zadel zit prettig en geeft goede steun. Het handige alarmsysteem wordt automatisch gedeactiveerd met een afstandsbediening in de vorm van een sleutelhanger die je altijd bij je moet dragen. Rechtsvoor op het buizenframe is een grote contactschakelaar met slot gemonteerd. Het losse stuurslot zit op een onhandig krappe positie bij het balhoofd. Het beveiligingssysteem bestaat uit een startblokkering en een alarm.

Als de V-Rod op de zijstandaard iets naar voren geheld staat, neigt de motor naar voren te rollen. De standaard vangt dit op minieme glooiing op maar staat dan iets onstabiel. De donkere cijfers op de nog donkerder achtergrond van de kilometerteller, zijn slecht te lezen als de zon schijnt en je hebt een zonnebril op of zonnevizier naar beneden. Een motorbroek met hittebescherming rondom de laars is een must. Tijdens de test kwam de broek tegen de uitlaat met als resultaat broek kapot en uitlaat lelijk. Met deze zaken moet je gewoon even rekening houden als je met de V-Rod op stap gaat.


Als je gek bent op Harley-Davidson, moderne techniek, degelijkheid, stijl, veel koppel en dikke achterbanden en opvallen, heb je aan de V-Rod Muscle een prima motorfiets. Met de honderden accessoires die Harley-Davidson biedt, kan je de motorfiets compleet naar eigen idee customizen. Mocht je geld over- of genoeg hebben dan is de Muscle absoluut een motor die je aan je verzameling kan toevoegen. De V-Rod is vet gaaf en heerlijk speelgoed.