Skip to main content

Gamereview: TT Isle of Man: Ride on the Edge 3

Raceward Studio presenteerde onlangs in Milaan de derde editie van de inmiddels bekende TT Isle of Man-racegame. De naam “TT Isle of Man: Ride on the Edge 3” laat weinig te raden over: deze game focust zich op de Isle of Man TT, en doet zijn best om de ervaring van de TT na te bootsen. Hierin zijn ze goed geslaagd: de motoren klinken goed, gedragen zich aardig realistisch. Bovenal zijn de snelheid op Isle of Man en uitdagingen van het eiland goed weergegeven. Om dat goed te kunnen ervaren moet je alleen wel wat geduld hebben.

Rijden in TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 voelt redelijk intuïtief aan. Elke motor voelt en gedraagt zich verschillend; Raceward heeft de kennis uit eerdere racegames gebruikt om goed onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende fietsen: een BMW M1000R voelt ècht anders aan dan een Kawasaki ZX-10R en de nuances zijn goed uitgewerkt. De motor reageert hoe je zou verwachten en het is goed mogelijk om subtiele input te geven zonder onbalans in de motor te krijgen.

Veel vallen

Desondanks is het in het begin vooral: heel veel vallen. Dit komt vooral door het Isle of Man en de onervarenheid van ondergetekende met het 60 kilometer lange parcours van één legendarische raceronde daar. Er is praktisch nooit een bocht door te kijken. ‘Rechte’ stukken worden afgewisseld door haarspeldbochten, en hobbels in het wegdek brengen de motor uit balans. Dit is natuurlijk wat de TT de TT maakt, en tot je het circuit kent kun je maar beter wat rijhulpjes aan laten staan, anders is het ondoenlijk het enorme circuit snel te leren kennen.

Snelheidsbeleving klopt

De snelheidsbeleving is goed aanwezig, vooral bij gebruik van de ‘in de helm’ camera: alles gaat snel, je ziet weinig, dus je moet insturen voordat je de bocht ziet, en er is weinig marge voor fouten. Die kleine marge maakt dat je echt geconcentreerd bezig moet zijn en dat maakt het leuk om te spelen: achterover zitten en even afgeleid zijn wordt afgestraft.

De onboardcamera voelt realistisch aan en navraag leert dat hier ook veel aandacht aan besteed is. Tijdens het rijden met de motor kun je anti-wheelie, traction control, ABS en engine braking aanpassen naar je wens. Ook met ABS aan rem je jezelf in bochten gemakkelijk onderuit, dus het blijft opletten.

Steile leercurve noodzakelijk

Anti-wheelie uitzetten is veruit het leukst, en vereist vooral met superbikes oplettendheid bij hobbels in het wegdek. Hoe je het realisme van de game en instellingen van de motor ook instelt, de leercurve is redelijk steil als je het circuit niet kent. Dit lijkt een bewuste keus: de game bevindt zich in een nichemarkt en de mensen met interesse in de TT zullen minder behoefte hebben aan een arcade-achtige speelstijl zoals bij sommige andere games.

De menu’s zijn eenvoudig en overzichtelijk, zonder veel gelaagdheid of poespas. Fijn, want je navigeert snel naar waar je wil zijn; niemand houdt van trage menu’s.

Free Roam: vluit motorrijden op het hele eiland

Nieuw is een ‘free roam’ mode waarbij je vrij de hoofdwegen op het eiland kunt verkennen, ook die buiten het circuit. Op verschillende plekken op het eiland kun je stoppen bij een markering; hier kun je een (sprint)race starten, maar bijvoorbeeld ook informatie en geschiedenis over het eiland krijgen. Dit laatste is een samenwerking tussen de overheid van Isle of Man en de ontwikkelaar. Wanneer je een keer geen zin hebt om gefocust te racen kun je altijd nog op je gemak het eiland rond rijden en wat leren. Misschien niet voor iedereen interessant, maar leuk dat dit in de game is opgenomen en het geeft aan hoe belangrijk de TT voor het eiland is.

Laserscan van Mountain Course

Grafisch is het goed voor elkaar en draait de game soepel op alle platformen (PC, Playstation, Xbox, Switch) met uitzondering van regenachtige omstandigheden, waarbij de prestaties afnemen wat afdoet aan de ervaring. Het gehele circuit van de TT is lasergescand en zodoende enorm nauwkeurig in de game verwerkt. Dit geldt voor het wegdek, maar ook hekjes, bomen en andere zaken langs het circuit. Overige wegen zijn nagebootst, maar niet zo nauwkeurig als het TT circuit. Het geluid is redelijk: goed genoeg dat het niet stoort, maar niet zo goed dat het heel veel toevoegt aan de ervaring.

Conclusie

Onderaan de streep levert Raceward studio met TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 een solide game af waarbij de free roam een leuke variatie op het thema is, die mogelijk goed aansluit bij fans van de TT. Het is wel een kwestie van volhouden wanneer je voor de 300ste keer crasht, want de stoeprandjes, hobbels en hekken zijn onverbiddelijk.

Tekst: Michiel van Leeuwen.