De Yamaha TMax motorscooter ondergaat in 2025 een lichte facelift, een noodzakelijke aanpassing nu alle nieuwe motorfietsen in Europa moeten voldoen aan de strenge Euro5+ emissienormen. Het Japanse merk onthoudt zich van ingrijpende structurele wijzigingen, maar wel voegt Yamaha nu een nieuw elektronicapakket toe, bestaande uit een nieuw dashboard en diverse aanpasbare instellingen. Wij reden met de Yamaha TMax Tech Max, de meest complete uitvoering, maar ook duurste motorscooter binnen de TMax modellijn.
Chassis en aandrijflijn
In de basis blijft de nieuwe Yamaha TMax trouw aan zijn beproefde concept: een lichtgewicht aluminium frame vormt de basis van de motorscooter, gecombineerd met een conventionele motorfiets-voorvork die moet zorgen voor een direct stuurgevoel, maar ook een onafhankelijke achterbrug die dan een stabiel weggedrag belooft. Oftewel: veel “motorfiets” als technische basis voor een motorscooter.

560 cc
Een hele sterke eigenschap van de TMax is inderdaad nog altijd het stuurgedrag. De motorscooter toont zich een uiterst wendbare en intuïtief te besturen tweewieler, met name op bochtige en uitdagende wegen. De stuureigenschappen zijn daarbij direct en voorspelbaar, wat snel vertrouwen geeft in de scooter. Insturen gaat makkelijk, waarna de motorscooter erg straks op zijn lijn blijft, vooral als je bedenkt dat de wielen ‘maar’ 15 inch groot zijn. Ook op hoge snelheid is de TMax opvallend stabiel, wat wel handig is, omdat hij zomaar de 160 kilometer per uur haalt, en nog harder als je daar even de tijd voor neemt.
Hoewel in de typeaanduiding de toevoeging “560” is vervallen, heeft het motorblok nog steeds dezelfde 562 cc. De hele aandrijflijn overgenomen is van het voorgaande model, alleen heeft Yamaha de koppeling vernieuwd. Deze aanpassing resulteert in een merkbaar soepelere acceleratie vanuit stilstand, wat het rijden in druk stadsverkeer aangenamer maakt. In de praktijk manifesteert het beschikbare koppel van het tweecilinder motorblok zich op een voorbeeldige wijze; de motorscooter accelereert vlot en lineair, zonder enige abrupte reacties. Voor iemand die voor het eerst op een TMax stapt, zal het blok indrukwekkend sterk zijn, het is voor eens scooter dan ook nogal wat vermogen. Resultaat is dus ook dat je in elke vorm van verkeer altijd de snelste bent.
Rijmodi
Tijdens onze rijtest bleek dat het verschil tussen de twee beschikbare rijmodi – de reguliere en de sportieve modus – minimaal is. In beide instellingen reageert de aandrijflijn alert en direct op het gas, en levert hij een overtuigende trekkracht over het gehele toerenbereik. In de sportieve modus is het voornamelijk de gasreactie die aangepast is, met als resultaat dat het motorblok eerder op toeren komt. Draaien en nog nèt iets harder wegrijden, daar komt het op neer.

Remmen
Yamaha heeft de reminrichting herzien en heeft dankzij de integratie van een IMU ervoor gezorgd dat de TMax nu beschikt over een bochten-ABS-systeem. Hoewel dit systeem de veiligheid absoluut ten goede komt, merkten we in de praktijk dat het ABS op oneffen wegdek relatief snel ingrijpt en soms te lang actief blijft. Dit fenomeen kan het vertrouwen van de rijder enigszins verminderen, vooral wanneer het systeem onverwacht aanslaat tijdens het afremmen naar korte bochten. Ook tijdens intensieve remmanoeuvres met frequente, krachtige remacties begon dat de remhendel na verloop van tijd een wat sponzig gevoel te vertonen. Voor dat laatste geldt wel dat het tijdens een sportieve rit in de bergen was, waar het normale inzetgebied van de Tmax niet ligt, maar bij het uitkiezen van de testroute en het tempo van de testrit heeft Yamaha hier zelf voor gekozen.
Tech Max uitvoering
Onze testkilometers werden afgelegd op de Yamaha TMax Tech Max, het topmodel van de TMax modellijn. De voornaamste extra’s ten opzichte van het reguliere model omvatten een elektronisch verstelbare kuipruit, cruisecontrol, TPMS bandenspanningsmonitor en verwarmde handvatten en een verwarmd zadel. De elektrische verstelling van de ruit functioneert uitstekend, al is de bediening via het kleine pookje op het dashboard enigszins onhandig en leidt het frequent tot verwarring met de bediening van de richtingaanwijzers, die zich direct ernaast bevinden. Dat zal voor iemand die motorscooter koopt snel gewend zijn, maar voor incidentele berijders even wennen. Wat de kuipruit zelf betreft had onze testrijder van 1,84 meter de ruit liever iets hoger gezien, om de aanwezige turbulentie rond de helm effectiever te verminderen. Daarnaast viel op dat de ruit, in de hoge stand, soms enigszins storend in het directe gezichtsveld aanwezig is.

Compleet
Als compleet pakket is de Yamaha TMax Tech Max een hele complete en praktische motorscooter. Opbergvakjes met USB aansluiting zijn binnen de kuipen keurig weggewerkt, al dient een helm, als die onder het zadel opgeborgen moet worden, daar wel speciaal op uitgekozen te worden; niet alle type integraalhelmen passen volledig onder het afgesloten zadel. Het Keyless-systeem, dat standaard is op beide modellen, werkt feilloos en sluit ook direct de bagagebakken en blokkeert heel slim de zijstandaard, om zo diefstal te bemoeilijken.
Joystick
Daarnaast zijn er enorm veel instelmogelijkheden voor zaken als de informatie op het scherm, thema’s en standen voor de stoelverwarming. Een enkele aanmerking hierbij is de joystick voor het menu. Deze is direct naast de schakelaar van de knipperlichten geplaatst, wat met een dikke handschoen en bediening tijdens het rijden soms verwarrend is. De joystick bedient ook de menu’s, dus als je verkeerd zit is dat soms onhandig, dan schakel je de zadelverwarming uit in plaats van richting naar rechts aan te geven of de ruit omlaag te zetten. De hele linker stuurhelft is trouwens wel wat druk geworden, met als opvallendste item natuurlijk de handremhendel onderaan.

Conclusie
De Yamaha TMax Tech Max van 2025 biedt voor een motorscooter een sportieve, maar comfortabele rijervaring dankzij de verfijnde aandrijflijn, het wendbare chassis en de luxe Tech Max uitrusting. Hoewel het vernieuwde bochten-ABS op oneffen wegdek soms te snel reageert en de bediening van sommige functies wat gewenning vraagt, blijft de TMax Tech Max een premium motorscooter die met zijn combinatie van sportiviteit en praktische bruikbaarheid een toppositie in het segment blijft innemen.
Tekst: Rick Smits. Foto’s & video: Yamaha. Video edit: Reno @ VanDijkMedia
Technische gegevens 2025 Yamaha TMAX /TechMax motorscooter
Motortype | Paralleltwin met DOHC en 4-kleppen |
Cilinderinhoud | 562 cc |
Boring x slag | 70 mm × 73 mm |
Compressieverhouding | 10,9 : 1 |
Max. vermogen | 47,6 pk ( 35 kW ) bij 7000 tpm |
Max. koppel | 55 Nm bij 6500 tpm |
Transmissie | Automaat met V-snaar |
Voorvering | Telescopische voorvork |
Achtervering | Enkele schokbreker |
Remmen, voor | Twee remschijven Ø 267 mm |
Remmen, achter | Enkele remschijf, Ø 282 mm |
Voorband | Bridgestone Battlax Scooter 120/70R15 |
Achtervand | Bridgestone Battlax Scooter 160/60R15 |
L x B x H | 2195 mm x 780 mm x 1415 mm |
Zithoogte | 800 mm |
Wielbasis | 1575 mm |
Inhoud brandstoftank | 15 liter |
Rijklaargewicht | 219 kg (TechMax: 221 kg) |
Prijs Nederland (2025) | € 15.199,- (TechMax: € 17.199,-) |