In Nederland geldt, helaas, dat ook voor de lichtste motorcategorie een rijbewijs behaald dient te worden. Zodoende wordt de jonge rijder opgescheept met het A1 rijbewijs. Aan dit rijbewijs zijn simpele maar strenge regels verbonden: maximaal een motorfiets van 125 cc en 15 pk. Dit zorgt ervoor dat de 125 cc markt in Nederland niet heel groot is, toch zijn er verschillende fabrikanten die inspelen op deze regelgeving. Zo ook Yamaha, wat met de YZF-R125 een heuse supersport in de line-up heeft. Een supersport vraagt eigenlijk om het circuit, waar we er dan ook mee gereden hebben. Verder is de YZF-R125 gebruikt als meer reëel vervoersmiddel: voor plezierritjes, woon-werk verkeer en snel even de stad in.
Echte supersport?
Yamaha haalt bij de YZF-R125, met 124,7 cc en exact 15 pk, direct het maximale uit het A1 rijbewijs. De supersportieve claims worden met marketing rondom de sportieve MotoGP- en WorldSBK-inzet -qua prestaties- misschien wel van erg ver gehaald, maar de YZF-R125 is wel duidelijk een stuk sportiever vormgegeven dan bijvoorbeeld de R3 en R7. De clip-ons zitten bijzonder laag, terwijl het zadel met 825 mm juist weer hoog geplaatst is. Samen met de hoog- en naar achter geplaatste voetsteunen, zorgt dit voor een sportieve zithouding. Verder is de Yamaha gebouwd rondom een stalen deltabox-frame met aluminium swingarm, plus een 41mm upside-down voorvork. Dan is de YZF-R125 ook voorzien van ABS (verplicht vanaf 125 cc), een slipperkoppeling en variabele kleptiming. Vooral dat laatste is bijzonder, omdat het hierdoor mogelijk is in lage toeren binnen de emissie-eisen te blijven, maar in hogere toeren er meer prestaties uit te halen.
De LED-verlichting rondom en een goed afleesbaar digitaal dashboard zijn ook standaard. Sowieso is er op de afwerking van de Yamaha niets aan te merken. De kuipdelen sluiten naadloos op elkaar aan, slangen en bekabeling zijn overal netjes weggewerkt en het geheel maakt een zeer verzorgde indruk. Mag ook wel met de stevige prijs van € 6699,-. Voor die zevenduizend euro zitten alleen de stickers niet onder een laagje blanke lak en voelen de passagiers voetsteunen niet heel solide aan, ook al is de vraag wel hoeveel mensen echt iemand achterop gaan nemen op een 125.
Maar 125 cc
Ondanks de kleine cilinderinhoud, voelt de Yamaha niet aan als een kleine motor. Er is voldoende ruimte om een goede zitpositie te vinden en de motor oogt zeer volwassen als geheel. Niet-motorrijders vragen regelmatig of “zo’n snel ding” niet te veel van het goede is. Uiteraard helpt het agressieve uiterlijk, met de priemende LED-koplamp en de strakke Icon Blue kleurstelling hier aan mee. Om te rijden is de YZF-R125 dan wel weer zeer toegankelijk. De koppeling geeft voldoende feedback en heeft een redelijk lang aangrijppunt.
De gasopname is zeer gelijkmatig en kent een soepele vermogensopbouw. Er is dan wel die variabele kleptiming, maar er is geen extra voelbare versnelling bij activering. Het enige wat hieraan herinnert is de melding VVA op het LCD display. Wel is het zo dat er onder de 7000 toeren niet heel veel gebeurt, vanaf dat toerental trekt de YZF-R125 echter vlot door. Het maximale vermogen komt vrij bij 10.000 toeren per minuut. Doortrekken kan tot 11.500, maar heeft weinig zin want vanaf 11.000 zakt het vermogen voelbaar weg. Zaak is dus om altijd in de smalle powerband te blijven, die ligt tussen de 8000 en 10.500 toeren. Dit geeft de R125 een speels karakter, want je wilt niet buiten de powerband vallen.
Dit zorgt simpelweg voor heel veel lol, ook voor de meer ervaren motorrijder: vroeg op het gas en zo laat mogelijk remmen houden de gang erin. De remmen zijn daarbij ook zeer toegankelijk. Het eerste aangrijppunt van de enkele voorrem is niet heel bijterig, maar er kan serieus hard doorgeknepen worden! Ook aan de achterzijde grijpt het ABS pas zeer laat in. Op bochtige wegen kan er zo (gevoelsmatig) zeer hard gereden worden, terwijl een blik op de teller verraadt dat de maximale snelheid eigenlijk niet (of nauwelijks) overschreden wordt. Goed, op de snelweg is het wel zaak vooruit te plannen bij inhaalacties, maar een topsnelheid van 140 km/u (kin op de tank en een beetje geduld) geeft voldoende ademruimte. Een cruise snelheid tussen de 100-115 km/u is echter goed vast te houden en geeft verassend weinig trillingen vanuit het blok en rijwielgedeelte.
Circuittraining
Via motorcircuittraining.nl hebben we een middag rijden op circuit De Landsard geboekt. De eerste sessie blijkt, door totale onervarenheid, flink aanpoten. Na wat tips kan de YZF-R125 veel grotere motoren echter goed volgen. Op dit kleine circuit komt de Yamaha echt heel goed tot zijn recht. Vol gas het korte rechte stuk op, opschakelen goed timen en pas zo laat mogelijk remmen en weer snel terugschakelen. De versnellingsbak werkt daarbij zeer prettig. Het schakelen gaat licht, maar er is wel een duidelijk voelbare klik bij het op- en terug schakelen. De slipperclutch zorgt ervoor dat ook het achterwiel geen onverwachte stap opzij zet. Insturen gaat zeer licht, zelfs zo licht dat de binnenkant van de bocht de eerste keren veel te vroeg bereikt werd. Eenmaal gewend is de juiste lijn echter zeer eenvoudig in te zetten en vast te houden.
Het frame van Yamaha blijkt echt bijzonder goed en ook bij snelle links-rechts combinaties blijft de YZF-R125 zeer strak de gekozen lijn volgen. De (helaas niet instelbare) vering mag over klinkerwegen dan aan de harde kant zijn, op het circuit werkt deze sportieve setting juist uitstekend. Daar weet de vering op het circuit de motor perfect in lijn te houden enelfs wanneer er halverwege de bocht een flinke hobbel geraakt wordt, blijft de YZF-R125 keurig in balans. Ondanks dat de snelheidsmeter wederom verraadt dat de snelheid niet heel hoog ligt, blijft het gevoel dat er flink hard gereden wordt. Uiteindelijk is het zelfs zo dat we eerder tegen de eigen beperkingen aanlopen, dan dat de grens van de YZF-R125 in zicht komt. Wel even tankpads bij bestellen, want de plastic tank en het zadel blijken in combinatie met een leren pak te glad om de motor goed vast te kunnen klemmen.
Conclusie
Yamaha zet met de YZF-R125 een zeer hoogwaardige A1-motor neer. De afwerking ligt op een bijzonder hoog niveau, terwijl ook de gebruikte materialen en opties niet vaak terugkomen in deze klasse. Daarboven op blijkt de Yamaha YZF-R125 ook nog eens zeer zuinig, zelfs met een middag circuit kwam het verbruik uit op 2,5 liter per 100 kilometer! De prijs van € 6699 is echter fors voor deze klassse. Een aantal meer ervaren motorrijder zal waarschijnlijk nog niet het uiterste uit de kleine Yamaha weet te halen, waardoor bezitters van het A1 rijbewijs ook na het behalen van een zwaarder rijbewijs nog lang plezier beleven aan de YZF-R125. We begrijpen wel dat de verleiding van méér vermogen maar moeilijk te weerstaan is, maar voor meer lol is het dus niet nodig.
Tekst: Arjan Hordijk. Foto’s: Testmotor (straat), Leukopdefoto.nl (circuit)
Technische gegevens 2022 Yamaha YZF-R125
Motortype | Vloeistofgekoelde viertakt eencilinder, SOHC 4-kleppen |
Cilinderinhoud | 127,7cc (52,0 mm x 58,6 mm) |
Compressieverhouding | 11,2:1 |
Max. vermogen | 15,0 PK (11,0 kW) bij 10.000 tpm |
Max. koppel | 11,5 Nm bij 8000 tpm |
Transmissie | 6 versnellingen |
Type chassis | Stalen Deltabox-frame |
Balhoofdhoek/naloop | 25º / 89 mm |
Voorrem | Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø292 mm |
Achterrem | Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø230 mm |
Voorband | 100/80-17 M/C Michelin Pilot Street |
Achterband | 140/70-17 M/C Michelin Pilot Street |
L x B x H | 1955 x 680 x 1065 mm |
Zithoogte | 825 mm |
Wielbasis | 1355 mm |
Rijklaargewicht | 144 kilo |
Inhoud brandstoftank | 11,5 liter |
Prijs Nederland (2022) | € 6999,- |