Skip to main content

Natuurlijke habitat

natuurlijke habitat

Wanneer je een motor test, heb je in je achterhoofd altijd een referentiekader nodig. Door dat referentiekader kan je de prestaties en eigenschappen van de motor afzetten tegen je ervaring met andere exemplaren waarvan de fabrikant meent dat die hetzelfde toch echt beter kan, of bij sommige merken met een betere prijs-kwaliteit verhouding. De doelgroep en daarmee het inzet bereik van de motor speelt daar ook in mee. Een sportmotor test je niet op bagagecapaciteit, en een tourmotor niet op het circuit. Euh, naja we zijn wel eens met een BMW K1600 over het circuit van Assen gegaan maar je begrijpt het idee…

Zo veel als dat kan ga je de motor dus gebruiken in de natuurlijke habitat van de motor en de bestuurder. Voor de meeste lezers van Testmotor.nl is dat niet een Zuid-Europees land waar altijd de zon schijnt, voor de motorpers dan vaak weer wél. Als doorgewinterde motorrijders ontkomt geen motor aan de standaard woon werk verkeer ritten door wind en regen, maar vooralsnog zetten we de motoren in waarvoor ze bedoeld zijn. Dus gaan we doen wat de potentiële koper er mee gaat doen, wanneer hij de motor koopt. Zo draaiden we met de Z800e [Link] flink wat kilometers over de Lekdijk en de Posbank en met de V-Strom 650 XT [Link] gingen we (naast woon-werk, over natuurlijke habitat gesproken) een flinke rit maken. Een rondje met zo min mogelijk snelwegen rond het IJsselmeer werd gekozen om de reis potentie van de toen kersverse XT uit te proberen. Dus daar sta je dan half januari bij temperaturen rond het vriespunt weg te waaien op de afsluitdijk. Maar ook dat is natuurlijke habitat, en zo hebben we meteen kunnen testen of de vorstindicator van de Suzuki werkt en die deed het wel! Misschien was het combineren van de XT-test met een test van elektrisch verwarmde handschoenen niet zo gek geweest.

natuurlijke habitat

Eef