Skip to main content

Fotografie: tracking

Tracking 1200 800

Tijdens elke persintroductie moeten er vooral heel veel foto’s gemaakt worden, al verschuift dat nu ook naar video. Zo krijgen onze lezers de mooiste beelden van het nieuwe model te zien, dat maakt het nog leuker om een test te lezen of te bekijken. Vroeger nam elk motorblad zijn eigen fotograaf mee, maar tegenwoordig regelt de fabrikant voor alle journalisten van de motorsites en -bladen een aantal eigen fotografen. Slimmer qua kosten, met als bijkomend voordeel meer grip op welke foto’s er meegegeven worden. Zo weigerde een Japans merk redelijk recent nog om de wel gemaakte wheeliefoto’s mee te geven, omdat deze niet bij het merkimago zouden passen. 

Om snel heel veel mooie rijbeelden te maken kom je al altijd uit op “tracking”, onder de Nederlandse motorjournalisten vooral bekend als “trekk’n“. Dat betekent dat je achter een huurauto aan rijdt, waar in de kofferbak een fotograaf ligt. Die werkt dan met een korte lens en zorgt zo voor mooie rijbeelden met beweging en een ‘verstreepte’ achtergrond, wat voor nog meer dynamiek in het beeld zorgt. Het is alleen wel altijd zo dat je daarvoor héél kort achter de auto moet rijden, terwijl die zo hard rijdt als de chauffeur maar kan en durft over een onoverzichtelijk, bochtig bergweggetje met tegenliggers. Of over het circuit. De fotograaf gebaart daarbij meestal continu dat je nòg korter achter de auto moet rijden, een paar centimeter, zodat hij zijn camera perfect eronder krijgt.

Tracking 1200 800

Dezelfde methode wordt ook gebruikt bij video, maar dat is qua resultaat niet alles, want de auto rijdt altijd te zacht, waardoor het er niet altijd even lekker uitziet qua hellingshoek. Recent is daar een nieuwe methode voor opgedoken; een erg dappere dame die achterop een andere motor klimt en met één hand een “gimball” camera vasthoudt. Of een fotograaf die zich achterstevoren (met of zonder spanband) op het zadel van een motor hijst, om je dan zo te kunnen schieten. Dapper maar met veel beter resultaat dan achter de auto!

In die auto is het ook niet altijd fijn. De fotograaf rijdt namelijk achterstevoren en hangt daarbij uit de kofferbak. Dat is precies boven de uitlaat. Met als zeer regelmatig gevolg een kotsende fotograaf. Zodoende wordt er nu ook geëxperimenteerd met een bedienbare camera achterop een auto, die dan met een iPad vooruit bediend wordt. Of een soort uitlaat van aan elkaar getapede plastic flesjes, tot boven op het dak.