Test: 2020 Kawasaki Ninja 650 – test
De 2020 Kawasaki Ninja 650 is niet enorm vernieuwd, maar de vernieuwingen vallen vooral vanaf de buitenkant flink op. Zo zijn er naast de aanpassing aan de Euro5 homologatie een nieuw uiterlijk met een volledig nieuwe ruit, een TFT-dashboard, LED-verlichting, dikker passagierszadel en andere banden als standaardmontage.
Omdat de wijzigingen klein zijn, voldoet het qua basisverhaal om te verwijzen naar de test van het vorige model uit 2017 (link: klik): de Kawasaki Ninja 650 combineert een makkelijk doseerbaar, maar toch zeer leuk motorblok in een erg goed en sportief uitziende motorfiets die zodanig is uitgerust dat het geheel compleet is. De Ninja is een complete middenklasser, die heel erg goed inzetbaar is voor veel rijstijlen en afstanden, waardoor je er niet snel op uitgekeken zal raken.
Bij deze conclusie hoort altijd wel een klein beetje achtergrondinformatie: de Kawasaki Ninja 650 is géén supersport. Vroeger was de naam Ninja puur voorbehouden aan de snelste Kawasaki’s, maar nu staat het voor de sportieve lijn.Niet meer alleen qua prestaties maar nu dus eventueel ook qua uiterlijk. Oftewel: hij ziet er wel zo uit, maar in feite is het een sportief toermodel waar je redelijk rechtop op zit, met wel wat sportief hoger opgetrokken knieën.
En juist qua uiterlijk heeft Kawasaki de Ninja voor 2020 flink onderhanden genomen, waardoor hij er nu zelfs nóg sportieve uitziet. Vooral in deze frisse wit/zwarte kleurstelling krijgen we opvallend veel positieve reacties. Die kleurstelling kost vreemd genoeg 100 euro meer dan de gewone zwarte versie, waarbij een aantal van de witte accenten uit stickers bestaan die niet onder de lak zitten, maar er zijn ook gewoon zwarte en witte kunststof kuipdelen. Afgezien daarvan klopt de afwerking helemaal. Alles bij elkaar is de styling-update heel goed geslaagd en ziet de Ninja 650 er nu nog sportiever en erg modern uit.
Op de nieuwe kuip zit ook een nieuwe ruit. Noemden we bij de vorige test nog de enorm onhandige verstelbaarheid van de ruit als minpunt, Kawasaki heeft dat opgelost door de verstelling maar helemaal weg te laten. Voordeel is dat dit er veel strakker uitziet, nadeel is wel weer dat het doorzichtige deel ruim doorloopt aan de zijkanten (op de foto’s: naast het witte middenvlak), met strak daarachter de kuip, waardoor dat deel van de ruit niet van binnen schoon te maken is. Wel is er meer windbescherming, vooral als je wat meer plat gaat liggen dan de ontspannen zithouding je eigenlijk voorschrijft. Nog iets moois in de kuip: de LED-verlichting ziet er erg modern en mooi uit. Uiterlijk is de nieuwe versie duidelijk verbeterd.
Het dashboard is een echte, flinke upgrade. Waar nieuwe modellen als de Yamaha Tracer 700 of de Suzuki V-Strom 1050 zich in 2020 nog steeds met LCD moeten behelpen, laat deze Kawasaki zien dat ook in de veel lagere prijsklassen TFT kleurenschermen al de standaard zijn. Het is goed afleesbaar, schakelt tussen dag- en nachtstand en biedt voldoende functies. Waaronder zelfs een mogelijkheid om meldingen van je telefoon weer te geven, wat we natuurlijk niet hebben geprobeerd. Het lijkt een kleine upgrade, maar ook dit dasboard zorgt ervoor dat de Ninja weer helemaal bij de tijd is.
Kawasaki claimt dat de aanpassingen aan de nieuwe, strengste milieu-eisen een beter middengebied hebben opgeleverd, maar eerlijk gezegd is dat niet waarneembaar. De paralleltwin blijft een fijn, bewezen motorblok met een prettig rijgevoel, op de vibraties op de rechter stuurhelft na. Er is niet enorm veel vermogen, maar wel meer dan genoeg inhoud om gewoon lekker te rijden in reële omstandigheden en met inachtneming van alle verkeersregels. Voor in Nederland een prima verhaal met 68 PK en 64 Nm, met ook in het buitenland genoeg uitdaging voor beginnende- tot gemiddelde motorrijders.
Het frame is goed, de vering is toereikend, maar op het lijstje van minpunten van het vorige model stond met stip bovenaan de montage van Dunlop D214 banden. Dat heeft Kawasaki maar deels ondervangen, door over te stappen op de nauwelijks betere Dunlop Sportmax RoadSport 2. De importeur zag de bui al hangen, dus op ons testmodel zitten zomaar Bridgestone S22 banden, wat een bijna overdreven goede keuze is voor mooie dagen met lege wegen. Als de importeur het al aanbeveelt, kunnen wij niets anders dan ons daarbij aansluiten: beding bij aankoop een betere set banden dan de standaard Dunlops. Want daarmee stuurt de Ninja 650 heerlijk licht en voorspelbaar en kan je het sportieve uiterlijk ook best waarmaken qua stuurgedrag.
Conclusie:
De Kawasaki Ninja 650 combineert voor een scherpe prijs nog steeds een makkelijk doseerbaar, maar toch zeer leuk motorblok in een erg goede en sportief uitziende motorfiets. De 2020 Ninja 650 is niet enorm vernieuwd ten opzichte van het vorige model, maar een aantal van de vernieuwingen zijn absoluut de moeite waard. Dat geldt niet zozeer voor het middengebied of de banden, maar wel zeer zeker voor het fraaie uiterlijk en moderne dashboard.
Tekst: Iwan van der Valk Fotografie: Reno @ Van Dijk Media
Technische gegevens 2020 Kawasaki Ninja 650
Type motor | Vloeistofgekoelde, parallele 2-cilinder 4-takt motor, DOHC, 8 kleppen |
Cilinderinhoud | 649 cc |
Boring x Slag | 83 x 60 mm |
Compressieverhouding | 10.8:1 |
Maximum vermogen | 68 PK (50,2 kW) / 8.000 tpm |
Maximum koppel | 65,7 Nm / 6.500 tpm |
Transmissie | 6 versnellingen |
Koppeling | Natte multi-plaat koppeling, handbediend |
Remmen, voor | Dubbele semi-zwevende 300 mm remschijven. Remklauw: Dubbele zuiger |
Remmen, achter | Enkele 220 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger |
Vering, voor | 41 mm telescopische voorvork |
Vering, achter | Horizontale back-link, met instelbare veervoorspanning. |
Type frame | Stalen buizenframe |
Band, voor | 120/70ZR17M/C (58W) |
Band, achter | 160/60ZR17M/C (69W) |
L x B x H | 2055 x 740 x 1135 mm |
Wielbasis | 1.410 mm |
Zithoogte | 790 mm |
Brandstofcapaciteit | 15 liter |
Rijklaar gewicht | 193 kg |
Prijs: | € 8599,- (zwart), € 8699,- (wit & groen) |
{jcomments on}