Skip to main content

Test: 2025 Kawasaki Versys 1100 SE

Kawasaki heeft al jaren de Versys in het gamma, met voor het topmodel de 1100cc viercilinder (voorheen 1000 cc). Daarmee is Kawasaki lange tijd een einzelgänger geweest met een viercilinder-in-lijn motor in een crossover, waar de rest van de fabrikanten meestal kiezen voor een twee- of driecilinder. De Versys heeft geen ambities dat je gravelpaden of onverharde routes rijdt, maar is gericht op comfortabel (heel) veel kilometers maken. Waarmee de Kawasaki Versys 1100 SE dus niet zozeer een allroad is, maar wel een moderne crossover.

Evolutie

Nadat in 2019 een nieuwe styling werd aangemeten, is in 2021 een update geweest vanwege de Euro 5 normering. Kawasaki heeft toen ook voor het SE model Skyhook veringtechnologie geïntroduceerd. Voor 2025 komt er dan toch een grotere update. 1000cc wordt 1100cc, en de prestaties gaan omhoog van 120pk naar 135pk. Ook het koppel stijgt van 102 naar 112 Nm. Voor beide parameters ligt de piek overigens bij hetzelfde toerental als de voorganger.


Zelf rijd ik overigens al jaren met die voorganger: een Versys 1000 uit 2019 zonder elektronische vering. Er vallen mij bij het wegrijden in de eerste kilometers meteen twee dingen op. Ten eerste is de automatische vering een hele stap vooruit ten opzichte van de (overigens prima) standaard vering. De voorkant van de motor biedt heel veel vertrouwen door het neutrale stuurgedrag. Moeiteloos kantel je de motor in, en ook op hellingshoek biedt de Versys 1100 veel vertrouwen. Het tweede wat opvalt is dat ik (na zes jaar) maar weinig verschil merk in het motorkarakter.


Kawasaki heeft met het nieuwe model aan de uitstraling van de motor niets aangepast, de 1000 en 1100 lijken exact op elkaar. Het model oogt ook nu nog herkenbaar en fris met LED verlichting rondom (inclusief bochtenverlichting), en het ontwerp kan nog wel even mee. Alle bediening is dan ook hetzelfde. De keuze om -behalve het motorblok- de rest niet te veranderen, zorgt voor één echt nadeel. Het TFT scherm van de SE is weliswaar in de praktijk een fijn scherm om naar te kijken, maar de mogelijkheden voor connectiviteit waren en zijn nog beperkt. Er is een Rideology app, die gebruikt kan worden om bijvoorbeeld instellingen te wijzigen en ritgegevens in te zien op je telefoon. Daarnaast kunnen telefoonberichten op het scherm bekeken worden. Bedienen van telefoon, muziek of andere zaken kan niet. Waarmee de meerwaarde van de app nog steeds verwaarloosbaar is.

1000 vs. 1100

Op papier is het grote verschil dus eigenlijk toch vooral het motorblok, maar de krachtbron voelt opvallend gelijk aan de oude Versys 1000. Het karakter van de 1000 is dan ook volledig behouden in de nieuwe 1100. Trillingen komen voor bij dezelfde toerentallen en de gasrespons voelt bij langzaam rijden in de stad of file hetzelfde. Het geluid is ook vrijwel niet anders. Langzaam komt de vraag dan ook op of je die 15 pk wel gaat merken. Maar, met iets meer tempo maken komt deze 15 pk gelukkig wel naar boven. Dan kan je het verschil wel merken, maar doordat het motorkarakter vrijwel niet anders is, blijft de 1100 vertrouwd aanvoelen. De 1100 is wel iets actiever en trekt vooral bij hogere toeren harder.

Het verschil met de 1000 is echter klein, dit blijkt zeker wanneer ik mijn 1000 weer ophaal. Het bevestigt mijn gevoel dat vooral hoger in de toeren het verschil het meest merkbaar is, zij het niet groot. De 1000 was met 120 PK al goed, de 1100 is met 135 PK net wat beter.

Quickshifter Versys krijgt update

Al vanaf de eerste kilometer bewijst de elektronische vering zijn waarde. Voorspelbaar en een goede mix tussen comfortabel en sportief. Ook in de sportstand wordt de vering nooit té hard en bij grote hobbels deint de motor nooit na. Insturen gaat bijzonder makkelijk en daarin onderscheidt de elektronische vering zich echt van de basisversie. Dit helpt sterk mee in de reiscapaciteiten van de Versys. Ook aan de ruitbediening is (helaas) niets verandert. De twee draaiknoppen werken simpel, maar zijn rijdend niet echt te gebruiken.

Kawasaki heeft ook de quickshifter een update gegeven. Hij werkt omhoog en omlaag, en al vanaf onder de 3000 toeren. Dan geeft de motor zelf een klein beetje tussengas bij terugschakelen. Deze quickshifter geeft extra beleving, zeker bij sportievere ritten, en hij werkt zo soepel dat je hem als vanzelf vrijwel altijd gebruikt.


Gemiddeld kwam het verbruik op 1:18,7. Zonder zijkoffers daalt het verbruik iets, maar niet overtuigend. Met woon-werkverkeer en maximaal 100km/h daalt het verbruik snel richting de 1:20. De brandstofmeter is nog even onlogisch als bij het oude model en blijft de eerste 175 km een volle tank aangeven. Dan verdwijnt iedere 25 tot 30 km een blokje. In totaal is met de 21 liter tank de totale actieradius ongeveer 400 km en dat is op de Versys ook vol te houden.

Uitrusting Versys 1100 SE Tourer+

Onze testmotor is uitgerust met het Tourer+ pakket van 1649 euro. De Versys heeft dan zijkoffers met binnentassen, LED-Mistlampen, een GPS steun, framesliders en een tankpad. Het kan nog luxer: het Grand Tourer Pakket biedt voor 450 euro extra ook nog een topkoffer met rugsteun. De Versys 1100 SE kost €18.549,– en met het Tourer Plus pakket komt het totaal op €20.198,–. Veel geld, maar het is vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Suzuki GSX-S1000GX of Honda NT1100 (met elektronische vering).

Conclusie

Al met al biedt de nieuwe 2025 Kawasaki Versys 1100 een kleine stap voorwaarts ten opzichte van het vorige 1000-model. De komst van de 1100 met 15 PK extra verkleint vooral theoretisch het PK-verschil naar de concurrentie, waar 140 tot 160PK geen uitzondering meer is. Op papier komt de Versys 1100 daar nog steeds niet in de buurt, maar doordat er bij alle toerentallen veel kracht beschikbaar is, en hij ook gewoon hard doorloopt, doet hij in de praktijk er niet heel veel voor onder. De Versys 1100 heeft veel bruikbaar vermogen, over het gehele toerenbereik. Ook daarmee verschilt hij maar weinig van zijn voorganger.

De elektronische vering van de SE versie en het digitale scherm zijn een duidelijke meerwaarde ten opzichte van de basis S. Maar als je nu een Versys 1000 SE bezit, is het verschil met de 1100 wel èrg klein. Het blijft een makkelijk handelbare, goed uitgeruste toermotor van hoogwaardige kwaliteit, die erg goed geschikt is om comfortabel lange afstanden af te leggen en op de bochtige wegen van je bestemming veel rijplezier te hebben.

Tekst: Redactie. Foto: Andrejs Guscins Media

Specificaties 2025 Kawasaki Versys 1100 SE

Motortypevier-in-lijn, vloeistofgekoeld, DOHC
Cilinderinhoud1099 cc
Boring x slag77 mm × 59 mm
Compressieverhouding11,8 : 1
Max. vermogen135 pk ( 99,0 kW ) bij 9.000 tpm
Max. koppel112 Nm bij 7600 tpm
Transmissie6 versnellingen met quickshifter (up en down)
Type chassisAluminium twin-tube
Balhoofdhoek25°
Naloop95 mm
Voorvering43 mm upside-down-voorvork met electronisch gestuurde rebound- en compressiedemping, handmatig instelbare veervoorspanning en top-out-veren
AchterveringHorizontale Back-link, BFRC Lite-schokdemper, compressiedemping met elektronische-regeling, uitgaande demping en instelbare veervoorspanning
Remmen, voorDubbele, semi-zwevende 310mm remschijven. Remklauwen: Dubbele, radiaal gemonteerde, 4-zuiger monoblocs
Remmen, achterEnkele remschijf van 260 mm. Remklauw: Enkele zuiger
VoorbandBridgestone T32 – 120/70ZR17
AchterbandBridgestone T32 – 180/55ZR17
L x B x (zadel)H2.270 mm x 950 mm x 1490 mm (1530 mm met windscherm in de hoogste stand)
Zithoogte840 mm
Wielbasis1520 mm
Rijklaargewicht259 kg
Inhoud brandstoftank21 liter
Prijs Nederland (2025)Versys 1100: € 15.349,–
Versys 1100 S: € 17.049,–
Versys 1100 SE € 18.549,–
Prijzen accessoirepakketten (2025)Tourer: €999,–
Tourer Plus: €1649,–
Grand Tourer: €2099,–