Ducati heeft recentelijk zijn 2025 V2- en V4-modellen vernieuwd, hoofdzakelijk door de nieuwe Euro5+ norm. De nieuwe Ducati Panigale V4S, het topmodel uit Bologna, volgt met kleine veranderingen een dominante voorganger op in de motorsport. De Ducati Panigale V2S is dan wel weer ingrijpend vernieuwd, met een nieuw tweecilinder motorblok die hem duidelijker distantieert van de V4, resulterend in minder vermogen en een totaal ander karakter van de motorfiets.

Design V2S en V4S
Belangrijke vernieuwing bij de nieuwe Ducati Panigale V4S is het nieuwe uiterlijk. De wings aan de voorzijde zijn nu geïntegreerd in het kuipwerk en (standaard) meegespoten in de kleur van de motorfiets. Zoals altijd is het model in alle kleuren te krijgen, zolang het maar rood is.
De V2 houdt het ranke silhouet dat het voorgaande model ook had. Een hele dappere keuze die Ducati gemaakt heeft is het standaard monteren van de uitlaatdempers onder het zadel. Het smalle design van het model en het relatief gezien hoge stuur verraden nog wel direct dat het om de V2 gaat.

Ducati heeft er ook hier duidelijk voor gekozen om de gelijkenis van de V2 en de V4 kleiner te maken, waar de voorgaande V2- en V4-modellen nog erg op elkaar leken. Voor beide modellen geldt dat er nog steeds weinig motoren zijn die zo degelijk zijn afgewerkt als bij Ducati. Van het lakwerk tot voetsteunen, alle componenten zijn strak ontworpen en met een zeer hoge standaard gebouwd.

Ergonomie en chassis
Dat de Panigale V4 niet comfortabel is, verrast niet. Het zadel is vlak en smal, en de tankvorm biedt in normale zit weinig kniegrip. Echter, in stuurhouding in bochten past de motor als gegoten. De positie van zadel, tank en voetsteunen zorgen samen met de clip-ons snel voor een vertrouwd gevoel. Het chassis geeft veel feedback zonder nerveus stuurgedrag. Bij hard remmen is de kniegrip op de tank dan wel weer wat minder.

De V2 legt meer focus op comfort dan circuitgebruik, wat logisch is voor een motorfiets binnen dit segment in de huidige markt. Het stuur, gemaakt uit één stuk met de kroonplaat, resulteert in een opvallend rechte zit, prettig en bruikbaar voor alle rijstijlen, al zou iemand die enkel circuit rijdt het graag wat lager hebben. Opvallend is het verschil in formaat met de V4; waar een lange rijder perfect op de V4 past, is de V2 kleiner. Onze testrijder van 1,84 meter moet, om op het circuit goed achter de kuipruit te kruipen, deels op het passagierszadel zitten.

Elektronica en motorisering V4S
De nieuwe V4 zit afgeladen vol elektronica; tientallen sensoren controleren vrijwel alles. De vele instelmogelijkheden in het dashboard zijn hier echter overweldigend. Er zijn diverse rijmodi, maar de talloze instelbare parameters vereisen diepgaande kennis om volledig te benutten. In de praktijk werken de systemen zeer goed, maar ze maken dat de V4 met ruim 200 pk verrassend tam aanvoelt. Zelfs pogingen om parameters aan te passen, zoals de wheelie controle, hadden weinig effect, wat de complexiteit van het systeem aantoont.

Het V4 motorblok is grotendeels gelijk aan zijn voorganger maar is wat betreft karakter flink aangepast. Mede dankzij de elektronica die alles binnen de lijntjes houdt, is de 216 pk redelijk eenvoudig te controleren. Dit compromis werkt dermate goed, dat enorme snelheden worden behaald zonder daadwerkelijk het gevoel te geven dat je met bijna 300 kilometer per uur op de volgende bocht afkomt. Dit biedt zeer snel enorm veel vertrouwen om hard te gaan, maar levert ook hier in qua rijbeleving.
Elektronica en motorisering V2S
De V2 heeft minder uitgebreide elektronica dan de V4, met vier rijmodi en bijvoorbeeld ‘’maar’’ drie ABS-instellingen. Dit maakt dat de bediening dan wel weer overzichtelijker is. De systemen werken ook hier feilloos en de bredere marges zorgen sneller voor merkbaar effect tussen de instellingen. Het nieuwe V2 motorblok is 9 kilo lichter en levert fors minder vermogen en koppel dan het vorige model, wat wel de wendbaarheid verbetert en de motor soepeler maakt.

In de praktijk toont dit motorblok zich vooral veelzijdig. Dankzij een breed koppelgebied is de nieuwe V2 erg vergevingsgezind en bedienbaar zonder verrassingen. Mede omdat het vermogen zo lineair is, is het wel even wennen om aan te voelen wanneer de toerenbegrenzer er in komt. Eenmaal onder de knie is het nieuwe V2 motorblok vooral soepel met altijd voldoende vermogen beschikbaar, waar het bij het voorgaande type wat lastiger te bedienen was.
Sturen en remmen
Mede dankzij de actieve elektronica geven beide modellen snel veel vertrouwen. Moeiteloos en zonder spanning reden we vlotte rondjes op het TT-circuit, wat de enorme ontwikkeling van deze supersportmodellen aantoont; echte fouten of instabiliteit zijn nauwelijks te bespeuren. Dit gaat wel wat ten koste van de sensatie, maar vergroot het vertrouwen om grenzen te verleggen.
De remmen van de Panigale V4 behoren tot een van de beste op een straatmotor, de sublieme Brembo Hypure monobloc klauwen blinken uit qua bite, gevoel en consistentie. Het nieuwe eCBS-systeem simuleert het achterrem gebruik van WK coureurs voor stabiliteit bij remmen en het kort houden van de lijn in bochten. Het verschil met en zonder dit systeem is duidelijk merkbaar. Met eCBS wordt de achterkant wel kort wat losser bij het eerste remmen, maar trekt dan snel recht, waarna insturen makkelijker gaat. Het systeem vereist echter een overtuigende, directe rembediening met soepele afloop naar de apex, anders kan het de achterkant erg nerveus maken bij het ingaan van de bocht.

De Panigale V2 is voorzien van de Brembo Stylema remklauwen die, dankzij het lagere gewicht en vermogen van dit model, meer dan voldoende zijn. Ook dit remsysteem blinkt als geheel uit in consistentie, wat veel betekent voor het vertrouwen. In het stuurgedrag is merkbaar dat de voorkant erg licht voelt tijdens hard insturen, zonder dat deze onrustig wordt. In combinatie met het vermogen, wat erg goed doseerbaar is, maakt dat het dat de V2 een erg speelse motorfiets geworden is.

Conclusie
Het nieuwe topmodel van Ducati staat op bijna alle vlakken boven in de ranglijsten van de concurrentie. Het totale pakket zorgt voor een enorm stabiele en makkelijk te rijden superbike met absurde vermogenscijfers. De elektronica werkt fantastisch, maar is dusdanig complex dat het volledig naar je hand zetten van de parameters nagenoeg onmogelijk is zonder een data engineer of eigen data studie. Noodzakelijk is dat overigens niet, want de verschillende rijmodi voldoen ruim voor het overgrote deel van de mensen die deze motor aanschaffen. Ten opzichte van het voorgaande model levert de nieuwe V4 wel in als het gaat om het rauwe karakter, want met alle sensoren kan nagenoeg ieder niveau bestuurder eenvoudig het gas opendraaien zonder verrast te worden.
Met de nieuwe Ducati V2 heeft het Italiaanse merk duidelijk een nieuwe weg ingeslagen en het gat naar het topmodel enorm vergroot. Desondanks krijgt de V2 hiermee wel een veel speelser karakter en biedt de supersport meer comfort voor rijders die niet dagelijks op het circuit te vinden zijn.
Tekst: Rick Smits Foto: Ducati
Specificaties Ducati Panigale V4 (V4S)
Motorblok | 90° V4, contraroterende krukas, 4 kleppen per cilinder, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 1103 cc |
Boring x slag | 81 x 53,5 mm |
Compressieverhouding | 14,0:1 |
Vermogen | 216 PK @ 13.500 tpm |
Koppel | 120,9 Nm @ 11.250 tpm |
Uitlaat | 4-2-1-2 systeem |
Frame | Aluminium “voorframe” |
Voorvering | Volledig verstelbare Showa BPF voorvork, 43 mm (Öhlins Nix30/TTX36 (SV) Smart-EC 3.0) |
Voorrem | Radiale Brembo Monobloc Hypure 4-zuiger remklauwen met Race eCBS. 2 x 330 mm semi-zwevende schijven. |
Voorband | Pirelli Supercorsa SP 120/70 ZR17 |
Achtervering | Sachs, volledig verstelbaar. Aluminium achterbrug (Öhlins, volledig verstelbaar. Aluminium achterbrug) |
Achterrem | 245 mm schijf, 2-zuiger remklauw met Race eCBS |
Achterband | Pirelli Supercorsa SP 200/60 ZR17 |
Velgen | 5-spaaks lichtmetaal 3,50” x 17” en 6.00” x 17” (Gesmede aluminium velgen) |
Veerweg v/a | 125 mm – 130 mm |
Drooggewicht | 191 kilo (187 kilo) |
Zadelhoogte | 850 mm |
Wielbasis | 1485 mm |
Balhoofdhoek | 24° |
Naloop | 98 mm |
Benzinetank | 17 liter |
Dashboard | 6,9” TFT scherm |
Hulpsystemen | Rij Modus, Power Modes, Race eCBS, Vehicle Observer, Traction Control, Wheelie Control, Slide Control, Engine Brake Control |
Standaard uitrusting | Power Launch (DPL) DVO, Quick Shift (DQS) up/down 2.0, Full LED koplampen met DRL, Sachs stuurdemper, Pit Limiter. |
Garantie | 24 maanden, onbeperkte kilometers |
Onderhoudsinterval | 12.000 km / 12 maanden |
Kleppen stellen | 24.000 km |
Prijs Nederland (2025) | € 32.490,- (€ 39.990,-) |
Specificaties Ducati Panigale V2 (V2S)
Motorblok | 90° V2, 4 kleppen per cilinder, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 890 cc |
Boring x slag | 96 x 61,5 mm |
Compressieverhouding | 13,1:1 |
Vermogen | 120 PK @ 10.750 tpm |
Koppel | 93,3 Nm @ 8.250 tpm |
Uitlaat | 2-1-2 systeem |
Frame | Aluminium monocoque |
Voorvering | Volledig verstelbare Marzocchi usd-voorvork, 43 mm (Volledig verstelbare Öhlins usd-voorvork, 43 mm) |
Voorrem | Radiale Brembo Monobloc M50-zuigerremklauwen met Bosch Cornering ABS. 2 x 320 mm semi-zwevende remschijven |
Voorband | Pirelli Diablo Rosso IV 120/70 ZR17 |
Achtervering | Kayaba, volledig instelbaar. Aluminium achterbrug (Öhlins, volledig instelbaar. Aluminium achterbrug) |
Achterrem | 245 mm schijf, 2-zuigerremklauw met Bosch Cornering ABS |
Achterband | Pirelli Diablo Rosso IV 190/55 ZR17 |
Velgen | 6-spaaks lichtmetaal, 3,50“ x 17” en 5,50“ x 17” |
Veerweg v/a | 120 mm – 150 mm |
Drooggewicht | 179 kilo (176 kilo) |
Zadelhoogte | 837 mm |
Wielbasis | 1465 mm |
Balhoofdhoek | 24,1° |
Naloop | 93 mm |
Benzinetank | 15 liter |
Dashboard | 5” TFT-kleurenscherm |
Hulpsystemen | Rijmodus, Powermodus, Bosch Cornering ABS, Traction Control, Wheelie Control, Engine Brake Control, bandenkalibratie |
Standaard uitrusting | Quick Shift (DQS) up/down 2.0, Volledige LED koplampen met DRL, Passagierszadel en voetsteunen, Sachs stuurdemper |
Garantie | 24 maanden, onbeperkt aantal kilometers |
Onderhoudsinterval | 15.000 km / 24 maanden |
Kleppen stellen | 30.000 km |
Prijs Nederland (2025) | € 20.490,- (€ 22.790,-) |