Skip to main content

Test: 2009 KTM RC8R Superbike 1190

Op het zeer uitdagende circuit van Portimao (P) blijkt deze flink verbeterde versie van de eerste, al zo indrukwekkende, KTM RC8 Superbike een goed gelukte upgrade. Grootste vooruitgang is natuurlijk het motorische gedeelte, waarvan de inhoud van het 75-graden V-twinblok van 1148 cc naar 1195 cc is gegroeid. De 1148 liep al enorm hard, de 1195 gooit daar nog een merkbare schep bovenop, al zijn de 170 opgegeven pk’s door de lineaire afgifte nooit intimiderend. Wel verbijsterend is het soepele karakter, van bijna stationair naar de toerenbegrenzer gaat zonder enige aarzeling waardoor een verkeerd gekozen versnelling nooit erg is, ook een versnelling hoger trekt de dikke twin je er altijd weer uit. Naast de sterkere motor is de meest merkbare verbetering die van de versnellingbak, die bij de eerste versie niet goed was. Tweede verbeterpunt was daarbij de injectie, die heeft nu dan ook zeker minder last van het aan/uit effect, al blijft dit in lage toeren in de eerste versnelling een lastig puntje. Vooral op de regenachtige baan moet de gashand op die momenten uiterst precies zijn, om niet verrast te worden door een vooruit schietende motorfiets. Maar zoals vaak bij deze kwaal, verdwijnt dit bij harder rijden en betere kennis van de baan.

ktm1190superbiketest

Hard rijden is waar de RC8R absoluut voor gemaakt is, al biedt de relatief ontspannen en goed beschutte zithouding (in vergelijking met andere superbikes) ook kansen voor “kwiek toeren”, zeker ook door de zeer vele verstelmogelijkheden die de rijder krijgt. Op het circuit blinkt de machine uit in feedback en stabiliteit, zowel in de bocht als op hoge snelheid over het rechte eind. Ook laat hij zich makkelijk omgooien en insturen, het wat grove (maar fraai opvallende) uiterlijk is dus totaal niet terug te vinden in de stuureigenschappen. De op de R geleverde 10-spaaks Marchesini-velgen dragen hier, samen met de standaard gemonteerde Pirellis Dragon SuperCorsa SP banden, duidelijk aan bij, net als de langere naloop en kortere wielbasis.
Natuurlijk heeft deze versie de nodige extra’s aan boord die de R-toevoeging mede moeten rechtvaardigen. Denk aan de lichtere wielen, het carbon voorspatbord, een andere ruit, aangepaste vering, andere kleurstelling en een licht aangepaste geometrie. Hoofdzaak is en blijft echter het sterkere motorblok en de ruim verbeterde versnellingsbak. Uiteindelijk is hierdoor de RC8R de RC8 zoals hij had moeten zijn. Het is KTM absoluut niet kwalijk te nemen dat dit niet direct bij de allereerste poging lukte, het blijft een unieke prestatie dat de kleine Oostenrijkse crossfabrikant direct op zo’n hoog niveau mee kan doen. Minder leuk is dat daarbij wel de prijs enorm veel hoger is dan het normale model. Vooral in deze uitvoering is de uitstekende KTM RC8R Superbike een exotisch alternatief, waarbij de prestaties niet onderdoen voor die van de gevestigde orde.

https://www.youtube.com/watch?v=ZiGZHCuE754}

Kerndata RC8R (RC8)
Max. vermogen: 170 PK (155)
Max. koppel: 123 Nm (120)
Gewicht (zonder benzine): 182 kg (180)
Prijs: € 23.460 (18.751)

Link: KTM RC8R website
Link: KTM RC8R Brochure