Met de Bear 650, een mix van een naked bike en een scrambler, wil het klassieke motormerk Royal Enfield in 2025 de aansluiting vinden bij de mainstream motormerken, die elkaar met paralleltwins in de middenklasse hevig beconcurreren. Daarnaast komt het ook met de Classic 650, een retro-model zoals je dat in eerste instantie van Royal Enfield kan verwachten.
De Bear 650 is een (voor een Royal Enfield) modern ogende naked bike, met wat kenmerken van een retro-crosser oftewel een scrambler. Het retrodeel blijft komen van de onmiskenbare vorm van het motorblok, terwijl het scramblergevoel vooral gevoed wordt door de blokbanden van de Indiase bandenfabrikant MRF, maar ook door de crossbar over het stuur en het 19 inch voorwiel. Verder is de Bear echter meer een strak afgewerkte naked bike, met vooral dus dat onmiskenbare Royal Enfield motorblok als belangrijk onderdeel van het design.

Goed afgewerkt
De hoge afwerking is er vooral qua lak en opbouw, al zijn er ook kleine slordigheidjes, zoals een wat losse rubberaansluiting achter het hypermoderne dashboard en wat losse draden hier en daar. Maar, als geheel is de Bear 650 een zeer goed afgewerkte motorfiets met een uitstekende bouwkwaliteit, met een fraai zwart motorblok en mooie spaakwielen.
Dashboard
Dat dashboard is echt een bijzonder hoogwaardig instrument, vermomd als klassiek ogende, ronde teller. Op het TFT scherm kan een ouderwetse ronde ‘klok’ geprojecteerd worden, maar via de app kan er ook Google Maps als kaart of turn-by-turn getoond worden. De joystick op de linkerstuurhelft voelt misschien niet heel solide aan, maar de bediening is prima en niet al te ingewikkeld, maar pas nadat je de verborgen knoppen aan de achterkant van beide stuurkanten hebt gevonden. Met de rechter kan je dan het ABS aan de achterzijde heel makkelijk uitzetten voor offroadgebruik, maar de testroute voorzag niet in zandwegen.
Niet goedkoop
Aan de andere kant, met een beginprijs van 9400 euro (plus € 100 extra voor chroom/zwart en nog eens € 100 meer voor de 249-versie) mag je ook wel iets verwachten van die uitrusting. Want dat is niet weinig voor een 650 cc middenklasser die, op het ABS na, geen elektronische hulpmiddelen heeft. Daarvoor in de plaats krijg je dan wel een prachtig gespoten tank met de stickers onder de lak, veel chroom, LED-verlichting rondom en dus dat moderne dashboard met ingebouwde navigatie.
Authentiek klassiek
De zithouding is prima voor elkaar, zo zit je lekker op een naked bike. De hendels voor koppeling en voorrem zijn instelbaar en de stepjes zitten op ruime afstand, om het net zo lang uit te houden als het wat dunne zadel toestaat. Op het stuur zit dus die joystick, maar wat vooral opvalt zijn de ronde draaiknoppen voor starten en verlichting, een leuke herinnering aan de lange, authentieke geschiedenis van Royal Enfield (sinds 1901). Want Enfield heeft géén uit het archief opgeduikelde klassieke naam voor een nieuw product, maar is een daadwerkelijke voortzetting van het klassieke merk. Zo hoort dat.

Iets meer koppel
Het olie-luchtgekoelde motorblok van de Bear 650 is een lichte doorontwikkeling van het bekende blok uit de Interceptor, Continental GT, Shotgun en nu ook Classic. In de Bear kreeg de 648 cc paralleltwin iets meer power, maar met 56 Newtonmeter aan koppel en 47,4 PK, blijven de prestaties bescheiden. Tussen de 4000 en 7500 toeren is de afgifte daarbij ultra-lineair. Echt, het voelt alsof het blok op elk toerental exact dezelfde power heeft, wat het gedrag héél voorspelbaar maakt, maar niet enorm opwindend.
Blijven rollen
Het leukste is het daarom om te proberen in elke bocht zoveel mogelijk snelheid mee te nemen; gas loslaten kost gelijk fors snelheid, dus laat de Enfield daar vooral doorrollen. Rollend blijft de motor ook goed in balans, wat kan verdwijnen als je aan de -niet al te agressieve- enkele voorrem komt, dus dat moet je vooral vermijden. Dan zo snel mogelijk opschakelen door de prima versnellingsbak en op een recht stuk snelheid vinden, begeleid door een geweldig roffelend, erg leuk geluid uit de enkele uitlaatdemper.

Vering valt tegen
Punt is wel dat je goed asfalt nodig hebt. Dat is best apart, want de Bear 650 kreeg vering van topmerk Showa, bestaande uit een zeer moderne BPF voorvork maar klassieke stereodempers aan de achterkant. Het wordt niet helemaal duidelijk of de weinige feedback aan de voorzijde door de wat traag werkende Showa vering komt, of van het grote voorwiel met de MRF Nylorex blokbanden, maar vooral op slecht en/of nat wegdek geeft insturen niet heel veel vertrouwen. Aan de achterkant is wel duidelijk dat het aan de Showa’s ligt, die hebben te weinig veerweg en zijn te hard. Bij dit alles geldt wel dat het amper opvalt op goed asfalt en als je dus van de rem afblijft, dan rolt de motor mooi van bocht naar bocht.
Conclusie
In de aanloop naar de introductie van de Royal Enfield Bear 650, leek dit model de aansluiting te moeten maken naar de vele andere naked bikes en scramblers in de middenklasse. Dat blijkt niet helemaal het geval; ook deze Enfield is vooral een moderner ogende versie van het bekende, klassieke motorconcept van het Indiase cultmerk. De Showa-vering is het zwakste punt, maar misschien kan een setje andere banden al voor een upgrade zorgen. Onder de streep is de Bear 650 daarmee een aardige naked bike met scrambler-stijlaccenten, die er zeer fraai uitziet en prima geschikt is voor ontspannen motorrijden, zoals je dat op de andere Royal Enfield 650’s ook zou doen.
Artikel gaat verder onder de foto’s
Classic 650 Alleen al de naam “Royal Enfield Classic 650” is eigenlijk genoeg als review van het model. De Classic 650 is een klassieke uitziende, fraai ogende, semi-bobber met een bedeesde 650 cc tweecilinder, die exact doet wat je van een dergelijk model zou verwachten. Rustig maar leuk motorblok, waarop remmen, schakelen en uitrusting qua niveau exact passen bij zo’n lichte cruiser. Kalm aan rondrijden gaat echt prima, maar niet urenlang want dat blijkt het ‘zwevende’ zadel best hard. Verder is het hier vooral een schoolvoorbeeld van “what you see is what you get”. Vind je hem mooi? Dan vind je hem leuk rijden. |
Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie & video: Felix Romero e.o. Video edit: Reno @ VanDijkMedia
Technische gegevens 2025 Royal Enfield Bear 650 & Classic 650
Royal Enfield | Bear 650 | Classic 650 |
Type motorblok | Paralleltwin, SOHC, olie/luchtkoeling | |
Cilinderinhoud (BxS) | 648 cc (78 x 67,8 mm) | |
Compressieverhouding | 9,5:1 | |
Maximum vermogen | 47,4 pk (34.9 kW) @ 7150 tpm | 47 pk @ 7250 tpm |
Maximum koppel | 56,5 Nm @ 5150 tpm | 52,3 Nm @ 5650 tpm |
Koppeling | Natte meerplaten koppeling | |
Transmissie | 6 versnellingen | |
Type frame | Stalen dubbel wiegframe | |
Voorvering | Showa upsidedown, 43 mm | Telescoopvork, 43 mm |
Achtervering | Dubbele Showa schokbreker | Dubbele schokbreker |
Veerweg v/a | 130/115 mm | 120/90 mm |
Voorband | Bybre, enkele 320 mm remschijf | Enkele 320 mm remschijf |
Achterband | Bybre, enkele 270 mm remschijf | Enkele 300 mm remschijf |
Voorband | 100/90-19 57H – MRF Nylorex | 100/90-19 MRF Nylohigh |
Achterband | 140/80-R17 69H – MRF Nylorex | 140/70-R18 MRF Nylohigh |
Wielbasis | 1460 mm | 1475 mm |
L x B x H | 2216 x 855 x 1160 mm | 2318 x 892 x 1137 mm |
Zithoogte | 830 mm | 800 mm |
Rijklaargewicht (90% benz.) | 214 kg | 243 kg |
Inhoud tank | 13,7 liter | 14,8 liter |
Prijs Nederland (2025) | € 9399,- (zwart +€ 100, ‘249’ +€ 200) | € 9099,- (rood) |