Met enige vertraging is de Vitpilen 701 nu toch als 2018-model op de markt gekomen. De aanloop duurde na de presentatie van een volledig afgewerkt conceptmodel (eind 2015) nog enkele jaren. Eerder zijn de Vitpilen 401 en Svartpilen 401 wat geruisloos bij de dealers neergezet, maar de 701 is nu de machine waarmee Husqvarna trots terug in de schijnwerpers stapt. Na een jarenlange reeks van verschillende eigenaren, waaronder MV en BMW als laatsten, was het KTM in 2014 dat het -van oorsprong Zweedse- merk overnam en alles rechtstreeks naar Mattighofen in Oostenrijk overbracht. Langzaam krijgt het legendarische merk daar nu weer een eigen gezicht, nadat het de afgelopen jaren vooral in de offroad heel zwaar op KTM leunde; daar zijn de modellen van beide merken (op details na) gelijk. In het street segment gaat dat anders; al zijn er nog steeds veel overeenkomsten, maar KTM is “ready to race” en Husqvarna “simple progressive”.
Voor alle duidelijkheid: de Vitpilen 701 is onderhuids exact dezelfde motorfiets als de KTM 690 Duke. Motorblok en frame kennen we dus al even, daar wordt dan ook niet moeilijk over gedaan tijdens de perspresentatie in Barcelona. Met een prijs van € 11.950 is de concurrentie voor dit nieuw model bij voorbaat al wel extreem hevig aan de bovenkant van de middenklasse. Iets wat de uitdaging voor een zo basic mogelijk ogende motorfiets bij voorbaat groot maakt. Gezien de ontwikkeling van de 790 twin bij het moedermerk is het niet meer dan logisch dat er op korte termijn een Vitpilen 801 op gaat duiken, voorzien van die nieuwe paralleltwin.
Uiterlijk
Het uiterlijk speelt natuurlijk een belangrijke rol rondom de aankoop van deze Vitpilen. Je vindt het mooi of lelijk, wat voor een motorfiets een prima insteek is. Bij de ontwikkeling is geprobeerd de motor zo simpel mogelijk te houden, wat prima gelukt is; twee wielen, een zadel, tank en een stuur. Over de kentekenplaathouder wordt nog steeds gediscussieerd, sommigen vinden het te “BMW” of niet “simpel”, anderen zien de zijwaartse montage juist als geinig. De tank is het grootste onderdeel, ondanks dat er maar 12 liter ingaat, de breed uitstekende delen aan de zijkant zijn er blijkbaar puur om het design te versterken. Qua bouwkwaliteit is alles heel netjes voor elkaar, vooral de mooi afgewerkte zwarte uitlaat, het op een afdekkap lijkende passagierszadel en de fraaie LED koplamp zijn ook van dichtbij erg mooi om te zien. Je moet wel enthousiast zijn over het wassen van je motor, want er zitten ongelooflijk veel losse hoekjes en gaatjes overal. Het schoonmaken van de Vitpilen kan wel eens een flink deel van je rijtijd afhalen.
Opvallend is verder de nogal breed uitstekende radiateur, met daarop rechts ook nog een koelvloeistofreservoir. Ook dat ziet er allemaal netjes uit, maar de zijkapjes lijken door de plaats, ver buiten de hoofdbouw van de motorfiets, snel gevoelig voor schade. Het ronde dashboard richt zich vooral op de snelheid, voor alle andere waarden moet je wel héél goed kijken, de letters daarvan zijn wel heel klein. Voordeel is wel dat het dashboard redelijk dichtbij is, dat maakt het aflezen iets makkelijker. En dat dasboard is het enige van de Vitpilen in je blikveld tijdens het rijden, door de combinatie van rijhouding en de minimalistische opbouw rondom het balhoofd, is die ronde klok het enige zichtbare van de Husky als je erop zit. Op dat dashboard schakel je ook de traction control uit en weer in, dat laatste kan ook rijdend. Ideaal voor wat stuntwerk maar uitschakelen is verder bijna onnodig; de traction control is zeer behoudend en onmerkbaar aanwezig. Wat weer niet zo vreemd is op een motorfiets met 75 pk.
Rijden
De zithouding is redelijk sportief, je hangt best wat op je polsen. Zeker niet onprettig, want de vooruit gerichte houding nodigt je wel uit tot actief doorrijden, maar langere tijd door de stadsdrukte rijden is niet echt aan te raden. De kniehoek valt reuze mee op de klein ogende machine, waarbij het zadel ook prima zit, voor langere ritten is de hele zithouding juist weer prima. Kleine minpuntjes zijn de uitlaat die de achterkant van je rechtervoet soms wat in de weg zit en de koppeling- en remhendel die wat onhandig gemonteerd zijn, zodat je op beide maar twee vingers kunt leggen. Zonder enige windbescherming valt het zelfs op de snelweg nog mee, maar eigenlijk stuur je het liefst over mooie, vloeiende binnenwegen, met korte rechten stukken ertussen om de eencilinder te laten knallen. Over geluid gesproken; op de motor zelf is dat wat aan de tamme kant, maar erachter rijdend klinkt het al veel beter.
Remmen en schakelen
Over de remmen verschillen de meningen wat. Wij vinden die pas na flink doorknijpen voldoende, maar missen wat eerste bite. Onze voorrijder laat echter zien dat ze qua doorremmen goed genoeg zijn om bij elk verkeerslicht de motor bijna rechtop op het voorwiel te zetten. De quickshifter en versnellingsbak zijn niet echt heel soepel, al kan dat iets met de lage kilometerstand te maken hebben. Waar je bij andere motoren met een quickshifter al heel snel niks anders meer doet dan op en neer tikken zonder koppeling, blijf je op de Husky regelmatig wel de koppeling erbij pakken. Het werkt allemaal wel, maar niet enorm makkelijk in combinatie met de wat stroeve versnellingsbak en de woeste eencilinder. Ook is de neutraalstand lastig te vinden, maar de standaard slipperkoppeling is dan wel weer wel goed en maakt terugschakelen veel veiliger en prettiger.
Motorblok
Die dikke eencilinder trekt moeiteloos van elke toerental boven de 3000 weg, daaronder wil hij wel eens wat bokken, zoals normaal bij een dergelijke motorconfiguratie. Kwestie van goed doseren van de koppeling, wat de 701 niet de makkelijkste motorfiets voor beginners maakt. Uiterst knap is de manier waarop het blok oppakt en doortrekt. Vanaf elke gasstand, en dus ook op deellast, is de gasaanname supersoepel en opwindend. Daarbij voel je wel wat vibraties in stuur en voetsteunen en ook in de spiegels zie je meestal strepen, doordat ze hoogfrequent trillen. Verder is de stampende eencilinder vooral enorm soepel, bizar sterk en waanzinnig leuk om mee te rijden. Zowel in de stad als daarbuiten op bochtige routes is het motorblok de allerbeste reden om met de Vitpilen op pad te gaan, echt genieten!
Buiten de stad gaat het gas wat meer open, waarbij de Vitpilen duidelijk nog meer in zijn element komt. De plaatsing als “Urban” motorfiets is -vooral door het uiterlijk- een logische, maar uiteindelijk doet de sportieve machine het ook daarbuiten prima. De Bridgestone S21’s sturen prima, terwijl ook de instelbare vering een mooie mix tussen comfort en bestuurbaarheid geeft. Uiteindelijk draaien we de ingaande demping aan de voorzijde nog wat verder dicht met de zeer handige klikkers bovenop de vorkpoten, waardoor het insturen in snellere bochten nog net wat sneller gaat. In de bocht is de 701 heel mooi stabiel, zowel in korte als lange bochten is hij daardoor heel makkelijk te berijden.
Conclusie
Uiteindelijk koop je de Husqvarna Vitpilen 701 vooral om zijn uiterlijk, je bent direct fan of je vindt het minimalistische concept niks. Mooi, want saaie motoren die alleen maar meer van hetzelfde zijn, daarvan hebben we er al meer dan genoeg. Daarbij krijgen ze dan ook nog eens het bewezen goede motorblok en rijwielgedeelte van de 690 Duke erbij, waarmee er een zeer aantrekkelijk pakket is ontstaan. Over de KTM-basis kan je uren doorgaan, maar het is leuker om dat gewoon aan te nemen en dan het resultaat op waarde te beoordelen. Zo bezien is de Husqvarna Vitpilen 701 een prima motorfiets, al is de prijsstelling aan de hoge kant voor het geboden geheel. Concurrenten bieden (feitelijk gezien) ongeveer hetzelfde voor minder geld, maar de meerwaarde ten opzichte van die concurrentie zit vooral in het concept. De gave koplamp, het korte zadel, de stijlvolle tank, het maakt van de Vitpilen een zeer opvallende verschijning. Motorrijders die hiervoor vallen, kopen met de Vitpilen een statement, een onderdeel van hun imago en een zeer goede motorfiets.
Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Husqvarna (Sebas, Javier e.a.). Video: Luca Piffaretti, Erox Filmforce. Montage: Overtake Media.
Kleding: Jas: REV’IT! Burn. Broek Draggin’ Jeans. Schoenen: REV’IT Grand. Helm: Arai RX-7V CTD.
Technische specificaties 2018 Husqvarna Vitpilen 701
Motorblok | Eencilinder viertaktmotor, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 692,7 cc |
Boring | 105 mm |
Slag | 80 mm |
Vermogen | 75 pk (55 kW) |
Maximaal koppel | 72 Nm bij 6750 tpm |
Smering | Drukcirculatiesmering met 2 oliepompen |
Versnellingsbak | 6 versnellingen |
Koppeling | APTC-slipperkoppeling, hydraulisch bediend |
EMS | Keihin-EMS met RBW, dubbele ontsteking |
Frame | Chroom-molybdeen stalen trellisframe, gepoedercoat |
Voorvering | WP Upside-Down Ø 43 mm |
Voorrem | Radiale Brembo vierzuigerremklauw met 320 mm schijf |
Voorband | 120/70 R 17 Bridgestone Battlax S21 |
Achtervering | WP-monoschokdemper met linksysteem |
Achterrem | Zwevende Brembo enkelzuigerremklauw met 240 mm schijf |
Achterband | 160/60 R 17 Bridgestone Battlax S21 |
ABS | Bosch 9M+ tweekanaals ABS (uitschakelbaar) |
Balhoofdhoek | 65 ° |
Zithoogte | 830 mm |
Tankinhoud | 12 liter |
Gewicht (droog) | 157 kilo |
Onderhoudsinterval | 10.000 km |
Uitrusting standaard | quickshifter (up/down), traction control |
Prijs Nederland (2018) | € 11.950,00 |