Test: 2023 KTM 890 Adventure

Doordat KTM makkelijk goochelt met type-aanduidingen, is het soms even goed opletten over welk model we het hebben. Zo is er een lichte 390, de bekende 690 eencilinder en ook al even een 790 tweecilinder, waarvan dan een Duke (naked bike) of een Adventure (allroadmodel) wordt gemaakt. Daar kwam later de 890 voor in de plaats, maar recent kondigde het Oostenrijkse motormerk juist weer aan dat de 790 ook weer terugkomt als goedkoop basismodel. Daarnaast zijn er van alle modellen nog fors afwijkende R-versies, genoeg keuze dus. In die line-up is er nu een modelupdate voor de ‘standaard’ 890 Adventure van modeljaar 2023, waarmee we rijden in een zéér regenachtig Portugal.

Het belangrijkste deel van de vernieuwde KTM 890 Adventure blijft gelijk: aan het motorblok is niks veranderd. Dat levert nog steeds een zeer sterke 105 PK en 100 Newtonmeter aan koppel. Zoals momenteel bijna alle modellen in de middenklasse worden voorzien van een paralleltwin, is dit bij de 890 niet anders. Dat betekent een leuk motorblok met trekkracht over alle toerentallen, al heeft KTM daar wel een iets rauwer randje aan gegeven. Zo loopt de motor iets minder makkelijk in de ècht lage toeren, maar komt er vanaf 4000 een flinke bult aan vermogen bij, waarna de machine keihard doortrekt naar de rode streep. Er is dus niet zozeer voor een extreem lineaire afgifte gekozen, wat de motor opwindender, maar minder geschikt voor beginnende motorrijders maakt.

Schakelen gaat tijdens de testrit niet altijd perfect, maar de keren dat het niet lekker gaat zijn altijd offroad en staand, met een paar forse motorcrosslaarzen om het kleine pookje van 1 naar 2 te ‘trappen’. Afgezien daarvan is bak keurig en voorspelbaar, waaraan de (optionele!) quickshifter een positieve bijdrage levert. Die quickshifter is overigens wel minder aan te raden voor langzaam stadsverkeer of heel laagtoerig rijden, dan kan je beter toch gewoon steeds de koppeling pakken. Ander noodzakelijk accessoire is blijkbaar een uitlaat, want op alle meegebrachte demo’s zit er een Remus of Akrapovic vervangingsdemper. Luid geluid is dus gewoon nog steeds ‘in’.

Snelle keuzes

Qua elektronica zijn er ook stappen gemaakt, wat vooral tot uiting komt in het enorm goed gelukte 5-inch TFT-kleurendashboard. KTM claimt dat je daarin een betere “step by step” navigatie zou kunnen gebruiken, maar liet daar niks van zien. Verder is alles uiterst eenvoudig in te stellen; de knoppen en menu’s zijn heel logisch. Wel is het zo dat, ondanks de intuïtieve en heldere menu’s, het te ingewikkeld is om snel van ‘street’ naar ‘offroad’ te schakelen, waardoor je steeds even afgeleid bent als je de eerste meters in de blubber duikt of met modderbanden het asfalt opdraait. Het zou handig zijn als daar gewoon een (zelf instelbare) simpele, fysieke schakelaar met twee standen voor zou komen, waaronder je de twee meest gebruikte configuraties kunt zetten.

Moderne elektronica

Die elektronica is voor de oudere, hardcore offroadrijders misschien overbodig, maar vooral voor slechte, matige of gemiddelde offroaders is het echt een uitkomst. De traction control houdt rekening met de ondergrond, waardoor je in het zand de hele motor nog dwars kunt zetten, maar hij niet zomaar onder je wegschiet. Of je kunt gewoon remmen met de voorrem, zonder dat hij òf steeds in het ABS schiet, òf te makkelijk blokkeert en zo de voorkant onbestuurbaar maakt. Dit maakt dat nu alle kopers in één van de belangrijkste verkoopsegmenten in de huidige motormarkt, ook daadwerkelijk dat kunnen doen waarvoor die stoer uitziende allroads met profielbanden eigenlijk voor zijn gemaakt.

Pirelli Scorpion Rally STR

De 890 Adventure blijft een goed gelukte compromis tussen een reismotor voor het asfalt en een offroadmotor voor avonturen buiten de gebaande paden. De Pirelli Scorpion Rally STR (STReet) banden zijn daarvan een belangrijk onderdeel, al maken ze ook duidelijk dat het inzetgebied daadwerkelijk bijna altijd het asfalt zal zijn: op glad, nat zand is de grip namelijk minimaal, al wordt dat op droog zand echt veel beter. Dezelfde STR’s zijn op de weg dan weer opvallend goed, zeker voor een band met zo’n grof profiel, waarbij het 21” grote voorwiel supersnel sturen natuurlijk niet helpt. Toch is de Adventure, door de fijne zithouding en het lekker in de hand liggend stuur, prima van links naar rechts te smijten. Ook staand op de (optionele!) offroad-voetsteunen rijdt de 890 voortreffelijk, al zit het stuur dan wel wat te laag voor een testrijder van 1.86 m.

KTM biedt kopers van een nieuwe 890 een zogenaamde “demo mode” aan, wat betekent dat je extra opties als de Rally riding mode, cruise controle en quickshifter de eerste 1500 kilometer gratis mag proberen. Klinkt aardig, maar de pijnlijke keerzijde is dat deze functies na die kilometerstand verdwijnen en je dan naar je dealer terug moet, om alsnog te betalen. Betalen, voor functies waarvan je weet dat ze al gewoon in je motor zitten en ze alleen een laptop nodig hebben te unlocken. Vanuit KTM bezien, dat haar ontwikkelingskosten van de extra opties terug wil verdienen, zeker niet onlogisch, maar de keiharde confrontatie met het afsluiten van opties, die dus duidelijk al in jouw (volledig betaalde) motorfiets zitten, zal niet tot een extra tevreden klantbeleving leiden. Dat alles werpt de vraag op of het hacken van jouw eigen motor strafbaar of laakbaar is.

ChromeBurner MotorPodcast #18: Iwan van der Valk & Joost Overzee over de 2023 KTM 890 Adventure

Koppeling riding modes en ABS

KTM heeft voor dit model de vering en het ABS aangepast. Doordat het op de testdag de hele dag kletsnat was, valt daar niet enorm veel over te zeggen, maar wel is duidelijk dat de vering een prima balans heeft. Die bevindt zich tussen sportief voor het asfalt en niet al te hard voor offroad, al wil de motor op lange gravelwegen nog weleens wat gaan deinen. Het ABS is nu ook gekoppeld aan de riding mode. Een zeer logisch verhaal, want als je de riding mode naar Offroad (of de optionele Rally-mode) schakelt, wil je graag de bijbehorende ABS-stand, dus met uitschakelen aan de achterkant en de aparte offroad-ABS voor.
Vreemd genoeg geldt die schakeling niet voor de instelbare gasreactie, die blijft los instelbaar. Dat geeft dan eigenlijk weer niks, want KTM laat zien dat een paralleltwin met EURO5-homologatie helemaal geen aan/uit gevoel hoeft te hebben. Veel concurrenten krijgen dat maar niet onder de knie, maar de eerste opname vanaf een volledig gesloten gashendel is op deze 890 Adventure echt prima, wat vooral offroad en in de stad erg fijn is.

Belangrijkste upgrade is de nieuwe kuip en bijbehorende ruit. Die kuipdelen zijn afkomstig van de crossmodellen van KTM en maken zo echt een stap vooruit; niet alleen door het prachtige uiterlijk met ‘ingebakken’ kleuren en logo’s, maar ook omdat ze meer windbescherming voor de berijder bieden. Die zit nu vooral met zijn benen beter beschut, terwijl de nieuwe ruit zonder turbulentie voor fijne windbescherming zorgt. De turbulentie wordt vermeden door een enorm gat in de ruit, wat bij regen dan wel weer minder fijn is. Over dat schitterende plastic gesproken: het zou helemaal mooi zijn als KTM (of aftermarketbedrijven) daarvoor de absurd lage prijzen hanteren van plastic voor crossmotoren, waardoor een valpartijtje geen ramp meer is. Daarover gesproken: niemand kwam tijdens de testdag ten val, ondanks de zéér avontuurlijke omstandigheden, wat een groot compliment voor de KTM is.

Conclusie

De 2023 KTM 890 Adventure is niet wezenlijk anders dan het vorige model. Dit betekent dat huidige bezitters nog niet naar de dealer hoeven. Kopers van de nieuwe versie kopen een allroadmotor die in de middenklasse een geheel eigen positie inneemt, vooral door het rauwe, hardcore randje van het blok en de daadwerkelijke offroadcapaciteiten. Het is knap dat KTM onder dit imago een zeer complete, uitgebalanceerde motor voor dagelijks gebruik verstopt, voorzien van alle mogelijke moderne hulpmiddelen, tenminste, de eerste 1500 kilometer. Binnen die periode is de vernieuwde KTM 890 Adventure een èchte alleskunner, waarop motorrijders van elk niveau uitdagende avonturen kunnen beleven, zowel op als naast het asfalt.

Tekst: Iwan van der Valk – Fotografie & Video: ‘Piratos’ Sebas Romero, Francesc Montero, Eros Girotti, Luca Pifaretti. – Video edit: Reno @ VanDijkMedia.

Technische gegevens 2023 KTM 890 Adventure

MotorblokVloeistofgekoelde viertakt paralleltwin met 8 kleppen
Cilinderinhoud889 cc. (90,7 x 68,8 mm)
Max. vermogen105 PK (77 kW) @ 8000 tpm
Max. koppel100 Nm @ 6500 tpm
Gewicht rijklaar215 kilo
Transmissie6 versnellingen
KoelsysteemVloeistofgekoeld met water/olie warmtewisselaar
ECUBosch EMS met RBW
SmeringDry sump met twee oliepompen
FrameStalen buizen
Voorrem320 mm remschijven, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen
Achterrem260 mm remschijf, zwevende remklauw
VoorveringWP Apex-USD, Ø 43 mm, in- en uitgaande demping verst.
AchterveringWP Apex schokdemper, uitgaande demping en vvs verstelb.
Veerweg v/a200 mm
Zadelhoogte850 mm/830 mm
Balhoofdhoek63.7 °
Banden90/90-21 & 150/70-18 Pirelli Scorpion Rally STR
Ketting520 X-Ring
Tankinhoud20 liter
ElektronicaBochten-ABS, offroad -ABS, traction control, riding modes
Prijs€ 16.550,-
9

Eindoordeel

9

Praktisch

8

Motorblok

8

Rijeigenschappen

7

Uitrusting

8

Uiterlijk

2023 Moto Guzzi V100 Mandello review

© Copyright - Motorcentraal