Skip to main content

Test: 2025 Yamaha Tracer 7 en Tracer 7 GT

Yahama heeft al sinds 2015 de Tracer 7 in het gamma. Sinds die tijd zijn er in Europa al meer dan 60.000 stuks verkocht. Al sinds de start al voorzien van het CP2 motorblok. Van dit motorblok zijn er sinds de introductie overigens ook al meer dan 400.000 stuks verkocht in verschillende modellen. Om dit succes voort te zetten, moet het motorblok echter wel de overstap maken naar Euro 5+. Daarom rijden wij nu met de 2025 Yamaha Tracer 7 en Tracer 7 GT.

Tracer 7 krijgt Ride-By-Wire

Het motorblok heeft nog steeds dezelfde inhoud van 689 cc, maar krijgt voor dit jaar wel voor het eerst Ride-By-Wire, wat Yamaha dan weer YCC-T noemt. Yamaha geeft aan dat het motorblok voor dit jaar 1 pk extra heeft, maar dat met name het koppel beter uitgesmeerd is over het volledige toeren gebied. YCC-T geeft Yamaha ook de mogelijkheid om meer te doen met verschillende rijmodi, al blijven de instellingen beperkt. Er zijn drie mogelijkheden: Sport, Street en Custom. Die laatste biedt dan de mogelijkheid om zelf de ideale samenstelling te maken, al blijven de instellingen beperkt tot vermogen/gasopname en traction control.

Yamaha pakte eveneens de versnellingsbak aan. Door de ontsteking minder lang te onderbreken, zou het schakelen nu soepeler moeten gaan. Daarnaast past Yamaha de tandwielverhoudingen aan in de bak. Om op deze manier in de lagere versnellingen meer trekkracht te hebben, terwijl de hogere versnellingen juist een lager toerental krijgen voor een beter verbruik. In de praktijk valt op dat de Yamaha vanuit onderin inderdaad meer dan voldoende trekkracht heeft, maar dat op de snelweg met name de zesde versnelling toch wel erg laag in de toeren draait, waardoor een snelle inhaalactie al snel vraagt om toch een versnelling terug te gaan.

Flinke update 2025

Toch zijn dit niet de enige veranderingen. Wie snel naar de nieuwe Tracer 7 kijkt, zal niet direct de verschillen zo snel zien. Met name omdat het al zeer geslaagde front maar minimaal is aangepast. De grootste wijzigingen zitten toch echt in de techniek. Wat daarbij misschien wel als eerste opvalt, is de nieuwe voorvork. Voor 2025 monteert Yamaha namelijk een upside down voorvork op de Tracer 7 en Tracer 7 GT. Voor de GT is dit een goudkleurige, maar verder is de voorvork identiek aan die van de standaardversie. Daarnaast monteerde Yamaha een nieuwe swingarm op de Tracer 7, deze is 40 millimeter langer dan voorheen. De totale lengte van de wielbasis groeide eveneens met 100 millimeter en komt nu uit op 1495 millimeter. Bijzonder feitje is trouwens dat Yamaha de wielen 500 gram zwaarder heeft gemaakt, volgens hen zou dit moeten zorgen voor een betere feedback. Met alle aanpassingen hoopt Yamaha overigens de Tracer 7 dichter bij de Yamaha Tracer 9 te positioneren qua rij eigenschappen.
Op ergonomisch vlak past Yamaha het stuur aan. Dit is naast 30 millimeter hoger ook nog eens 50 millimeter breder, terwijl de zadelhoogte juist met 5 millimeter afnam. Ook de benzinetank groeit van 17 naar 18 liter. Al deze aanpassingen moeten ervoor zorgen dat je als bestuurder meer ‘in de motor’ zit dan erop.

Tracer 7

Tijdens het wegrijden valt als eerste de zeer prettig bedienbare koppeling op. De bediening gaat extreem licht, wat vaak een teken is voor een wat vaag gevoel. Toch krijgt Yamaha het voor elkaar om juist deze lichte koppeling een zeer duidelijk aangrijppunt te geven. De gasopname zelf is daarbij ook extreem soepel. Het maakt hierbij weinig uit of er in Street of Sport gereden wordt overigens. Bocht uit, op het gas pakt de Tracer 7 echt keurig op. Er is helemaal geen sprake van een uit-aan reactie, wat de balans in de Tracer ten goede komt. Al rond de 4000 toeren is er meer dan voldoende koppel aanwezig om vlot door te rijden. In de praktijk rijdt de Tracer 7 het prettigst tussen de 4000 en de 8000 toeren. Verder doorhalen kan, maar heeft weinig zin. Feit is wel dat de Portugese bergwegen bijna volledig in de derde versnelling genomen kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat de focus naar het sturen kan. Wat hierin opvalt is dat de nieuwe voorkant echt heel veel vertrouwen geeft om hard in te sturen en al vroeg op het gas te gaan. Waarbij die goede gasopname echt bijdraagt aan de stabiliteit in de Tracer 7.

Wel is het zo dat op hogere snelheid de voorkant wel erg licht begint te worden. Dit verklaart misschien waarom Yamaha kiest voor zwaardere wielen. Vanaf 130 km/u doortrekken naar 150 km/u vanuit de derde versnelling, zorgt ervoor dat er toch wat beweging in het stuur komt. Tijdens het opschakelen is dit nog duidelijker merkbaar. Op deze hoge snelheid valt overigens wel op dat ook het kleine standaardruitje echt al prima bescherming biedt, zonder turbulentie rondom de helm.

Tracer 7 GT

Ten opzichte van de standaardversie voegt de Tracer 7 GT een hoop toe. Ten eerste zijn daar natuurlijk de zijkoffers. Deze komen overeen met die van de Tracer 9 en bieden totaal 30 liter aan bagageruimte. Volgens Yamaha past er een helm in, maar dan wel ondersteboven. Feit blijft dat de vorm van koffers simpelweg onhandig is. Een helm zonder spoilertje past net, maar een standaard laptop kun je al vergeten. De in kleur meegespoten zijkapjes doen daarnaast ook wel erg goedkoop aan. Naast de koffers komt de Tracer 7 GT ook met een middenbok en een hogere ruit, die voor meer comfort zou moeten zorgen. Meer comfort komt in de vorm van een dikker zadel, voor zowel bestuurder als passagier. De passagier krijgt daarnaast ook nog eens rubbers op de voetsteunen.

Zacht geveerd?

Qua rijden vallen op de Tracer 7 GT wel een paar dingen op. Uiteraard blijft er het zeer soepele blok in combinatie met de fijne gasopname. Ook de remmen zijn op de GT goed voor elkaar. Niet al te bijterig, maar er kan serieus hard doorgeremd worden en het duurt lang voordat het ABS ingrijpt, ook aan de achterzijde. De remmen bieden daarbij ook veel gevoel, waardoor ingrijpen van het ABS ook niet direct als een verassing komt.

Opvallend is echter dat dat de Tracer 7 GT qua vering veel softer aanvoelt dan de standaard versie. Terwijl de vering volgens Yamaha dus exact gelijk is. Nu voegt de middenbok wel een flink gewicht toe en zijn ook de koffers nog eens 3 kilo per stuk, en dit is simpelweg merkbaar. Gevolg is dus wel dat de GT minder strak stuurt dan de standaard Tracer, terwijl de combinatie van die vering en de koffers op hogere snelheid ook nog eens zorgt voor instabiliteit. Zeker bij lange doordraaiers op de snelweg, zo de rond de 140 km/u komt er wel serieus beweging in de voorkant. Nu is het wel zo, dat je als rijder hiervoor in de plaats meer comfort terugkrijgt in de vorm van dat dikkere zadel en de uitstekende ruit, die ook nog eens eenvoudig -tijdens het rijden- te bedienen is.

Duidelijke interface Tracer

De Tracer 7 komt voor modeljaar 2025 ook met een volledig TFT display. Wel blijft dit met 5 inch aan de kleine kant, wat dan weer extra opvalt omdat de zwarte randen rondom het scherm juist heel groot zijn. Gelukkig heeft dit geen effect op de afleesbaarheid; deze is in alle omstandigheden meer dan prima en zelfs de kaartweergave van de navigatie (via een gekoppelde telefeoon) is duidelijk afleesbaar. Het joystickje op de linkerstuurhelft werkt daarbij ook uitstekend om door het eenvoudige en duidelijke menu te scrollen. Aan de rechterkant kan er met de Mode-knop snel en eenvoudig van rijmodus gewisseld worden. Prettig is ook dat cruise control standaard is, ongeacht de uitvoering van de Tracer 7. De knipperlicht bediening is al vaker besproken en blijft een wat vreemde keuze, al went het dan wel weer snel. Nadeel is ook dat er voor de handvatverwarming geen aparte knop is, maar dat daarvoor het menu ingedoken moet worden.

Conclusie

De aanpassingen voor 2025 hebben zeker effect voor de Tracer 7 en Tracer 7 GT. De zithouding is uitstekend en zelfs het standaardzadel biedt al genoeg comfort om een hele dag te rijden. Ondanks, of misschien wel juist dankzij, de overgang naar Ride-By-Wire, blijft het CP2 blok zich kenmerken door uitstekende souplesse, zonder saai te worden. De nieuwe vering, met name aan de voorkant, biedt daarbij voldoende vertrouwen om het tempo flink op te voeren en blijft ook op slechter wegdek keurig de ingezette lijn volgen. Nadeel is wel dat juist de voorkant op hogere snelheden wel erg licht wordt, wat op de Tracer 7 GT nog eens extra versterkt wordt door de koffers. Daarbij komt ook nog eens bij dat de GT, door het extra gewicht, wel erg soft wordt. Iets wat in de praktijk de standaard Tracer 7 eigenlijk de beter sturende versie maakt, zonder echt in te boeten op comfort, of uitrusting. En die koffers? Die zijn altijd nog los bij te bestellen, mocht je die nodig hebben.

Tekst: Arjan Hordijk Fotografie: Yamaha

Tracer 7 Gallerij

Tracer 7 GT gallerij

Technische specificaties 2025 Yamaha Tracer 7 en Tracer 7 GT

Motortype4-takt, 2-cilinder, Vloeistofgekoeld, DOHC, 4-kleppen
Cilinderinhoud689 cc
Boring x slag80,0 x 68,6 mm
Compressieverhouding11,5 : 1
Max. vermogen54 kW (73,5 pk) bij 8.750 tpm
Beschikbaar met begrensd vermogen35 kW (48 pk) bij 7.750 tpm
Max. koppel68,0 Nm bij 6.500 tpm
SmeersysteemWet sump
Type koppelingNat, meervoudige platen
OntstekingssysteemTCI
StartsysteemElektrisch
TransmissieConstant mesh, 6 versnellingen
EindoverbrengingKetting
Brandstofverbruik4,1 l / 100 km
CO2 emission97 g/km
BrandstofsysteemBrandstofinjectie
Type chassisDiamantvormig, Stalen ruggengraatframe
Balhoofdhoek25,2º
Naloop99,1 mm
Wielophanging, voorUpside-down telescopische voorvork, Ø41 mm
Wielophanging, achterLink-type veersysteem, Coil spring/Gas-hydraulic damper, Achterbrug
Veerweg, voor130 mm
Veerweg, achter139 mm
Remmen, voorHydraulisch bediend, twee remschijven, Ø 298 mm
Remmen, achterHydraulisch remsysteem met één remschijf, Ø 245 mm
Bandenmaat, voor120/70 ZR 17 M/C (58 W) Michelin Road 6 GT
Bandenmaat, achter180/55 R 17 M/C (73 W) Michelin Road 6 GT
Totale lengte2.135 mm
Totale breedte875 mm
Totale hoogte1.330 mm – 1.390 mm (GT: 1.425 mm – 1.480 mm)
Zithoogte830 mm – 850mm (GT: 845 mm – 865mm)
Wielbasis1.495 mm
Grondspeling140 mm
Rijklaargewicht203 kg (GT: 212 kg)
Inhoud brandstoftank18,0 liter
Motorolie hoeveelheid3,0 liter
Prijs Nederland€ 11.599
Prijs GT Nederland€ 13.199