De F77 Mach 2 en Super Street van Ultraviolette concurreren theoretisch gezien met 125cc motoren die dus binnen het A1 rijbewijs vallen. In de praktijk, zeker qua vermogen en elektronica, komen zij meer overeen met motorfietsen uit het A2 segment. Regelgeving bij elektrische motorfietsen werkt namelijk net wat anders dan bij brandstofmotoren. Er wordt dan ook niet gekeken naar het maximaal vermogen maar naar het nominaal vermogen dat een elektromotor levert. Dankzij een nominaal vermogen van 9,5 kW (zo rond de 12 pk) zijn de F77 Mach 2 en Super Street geschikt voor het A1 rijbewijs, maar hebben desondanks een maximaal vermogen van 30 kW en een flinke 100 Nm koppel.

Scherpe prijsstelling Ultraviolette
Een van de sterke aspecten van de nieuwe modellen is dat de beperkingen die elektrische motorfietsen normaal hebben, een stuk minder van toepassing zijn. Het gewicht van 207 kg is hoger, maar niet extreem in vergelijking met andere motoren in het A1/A2 segment. De range is volgens het merk 231 km in stadsverkeer. Tijdens onze test hebben we die afstanden niet gehaald. We schatten in dat de range op ongeveer 180 km zou uitkomen met gemiddeld gebruik, wat prima is in dit segment. De F77 Mach 2 is wel duurder dan reguliere A1 motorfietsen en gaat, sinds de afschaffing van de BPM verhoging elektrische motorfietsen, € 9.499,- kosten. Tenminste, als actieprijs tot eind juli.

Afwerking op orde, maar niet heel praktisch
Wat direct opvalt is de futuristische look van de modellen. Grote kuipwerk delen, LED verlichting rondom en op de ‘’tank’’ een degelijke aluminium klep die de laadpoort afdekt. Voor een nieuw merk uit India is het dan even afwachten hoe alles in elkaar steekt, maar dit is prima voor elkaar. De panelen sluiten allemaal keurig aan en de motorfiets is erg netjes afgewerkt. Beide modellen zijn nagenoeg hetzelfde, alleen is de Mach 2 voorzien van lage clip-ons en de Super Street van een hoger stuur.

Dat het merk relatief nieuw is en ontzettend veel R&D in de aandrijflijn en elektronica heeft gestoken, wordt wel merkbaar bij de praktische zaken. Hoewel het uiteindelijk ruim voldoende is, kost het juist afstellen van de spiegel toch enige moeite. Bergruimte voor zaken als een schijfremslot of papieren is er niet. Echter is er wel standaard een alarm aanwezig én de mogelijkheid om in het dashboard een scan van je rijbewijs en kentekenbewijs op te slaan en te tonen. Opnieuw een blijk van focus op elektronica.

Elektronica Ultraviolette
De F77 Mach 2 en Superstreet zijn beide dan ook standaard voorzien van veel elektronische functies. Daarnaast worden deze ook nog voorzien van over-the-air updates, waardoor deze zomaar kunnen worden uitgebreid voor motoren die al op de weg zijn. Het dashboard beschikt over connectiviteit via Wifi, Bluetooth en 4G. Het menu werkt Intuïtief en is erg duidelijk. Kanttekening is dat op de Mach 2 het dashboard zo laag zit, dat deze tijdens het rijden buiten je gezichtsveld valt. Hierdoor moet je bewust naar beneden kijken en zien we in de praktijk veel knipperlichten die vergeten worden. Feit blijft dat voor een motorfiets die in het A1-segment valt de mogelijkheden zeer uitgebreid zijn. Het display kent verschillende lay-outs, ABS en tractiecontrole kunnen uit en daarbovenop zijn er verschillende rijmodi beschikbaar. De bediening van het scherm en de knoppenstructuur is daarnaast erg logisch, waaruit blijkt dat Ultraviolette echt de aandacht legt op elektronica.

Rijmodi
Ultraviolette heeft drie rijmodi ontwikkeld zoals, eigenlijk alle motoren dat hebben, maar noemt deze Glide, Combat en Ballistic in plaats van eco, comfort en sport. Op elektrische motoren is verbruik en daarmee range belangrijk, maar het rijplezier zit echt in de meest sportieve modus. Deze pakt tot en met snelheden tot 120 km/u erg fijn op en is ontzettend linear. De glide modus is ontzettend traag en beperkt ook de maximale snelheid tot 80, maar heeft vanzelfsprekend wel de grootste reikwijdte. Combat zit hier mooi tussenin en zorgt ervoor dat de topsnelheid van 139 km/u haalbaar blijft, er voldoende trekkracht is, zonder dat accupakket al te snel wordt leeg gereden.

Een groot issue is er wel met de rijmodi. Het is logisch dat wanneer de accu leeg raakt, er geschakeld moet worden tussen de rijmodi. Dit gebeurt onder andere bij 30%, wanneer ballistic niet meer mogelijk. De Ultraviolette schakelt dan naar Combat. Bij 20% zal geschakeld worden naar Glide, ook wanneer je 115 km/u rijdt op een afslag, met verkeer om je heen. Dit betekent dat de aandrijving volledig wegvalt tot je 80 km/u rijdt.

Volgens Ultraviolette zijn er wel degelijk waarschuwingen op het scherm en hoorbare signalen, maar vanwege de positie van het scherm (op de Mach 2) en de aandacht voor het drukke verkeer bleken deze niet voldoende. Ultraviolette geeft aan dat men kijkt naar mogelijkheden om de terugval van vermogen beter aan te kondigen en dit middels een update zal aanpassen. Al blijft het altijd de vraag hoelang zoiets dan weer duurt.

Rijgedrag en remmen
De modellen sturen beide verrassend goed. De Superstreet heeft met het hoge stuur beduidend meer comfort op de openbare weg. Het lagere stuur op de Mach 2 is niet oncomfortabel, maar zorgt wel voor een sportieve zithouding. De remmen functioneren prima, al hebben ze wel enige kilometers nodig om het juiste remgevoel te krijgen. Dit heeft dan met name te maken met het feit dat het remhendel een grote vrije slag heeft en het eerste aangrijppunt niet heel erg bijterig is. Wat dan op de Mach 2, als sportief model, juist weer het meest opvalt. Verder werken de remmen overigens prima en is er echt wel meer dan voldoende stopkracht. Het merk heeft het regenereren ontzettend goed uitgewerkt. Dankzij twee directe knoppen op het stuur is tijdens het rijden continu de ‘’motorrem’’ aan te passen. Dit werkt ontzettend praktisch en maakt het regenererend afremmen toepasbaar in nagenoeg alle situaties. Volgens Ultraviolette kan er daarmee zo rond de 30 procent aan energie teruggewonnen worden.

Opladen Ultraviolette
Ultraviolette zet redelijk goede cijfers neer voor de uiteindelijke range. Zoals gezegd: 180 kilometer met gemengd gebruik moet zeker haalbaar zijn. Punt is wel dat er na die tijd dan dus geladen moet worden. Juist rondom dit opladen heeft Ultraviolette nog een slag te maken. Opladen van 20 naar 80 procent kan in 2,5 uur via een regulier stopcontact en de bijgeleverde adapter. Dit komt neer op ongeveer 3 kW aan laadvermogen. Wat voldoende is voor een nachtelijke laadsessie thuis, maar niet voor onderweg. Opladen via een laadpaal is mogelijk, maar enkel via een verloopstuk. Dit moet los bijbesteld worden en zelfs dan kan er maar geladen worden over 1 fase. Wat in de praktijk neerkomt op 3 kW, waarmee het laden dus niet sneller gaat. Ultraviolette geeft aan hier wel aan te werken en te komen met een oplossing om sneller te kunnen laden aan een laadpaal via een daadwerkelijke type 2 stekker. Opladen over meerdere fases moet daarmee mogelijk worden.

Conclusie Ultraviolette F77 Mach 2 en Super Street
Voor een nieuw merk binnen het segment elektrische motorfietsen heeft Ultraviolette een ontzettend volwassen motorfiets neergezet. De modellen zijn keurig afgewerkt en bieden snel een vertrouwde en bijzonder speelse rijervaring. Door het elektronica pakket blijven de motorfietsen voorzien van updates waardoor deze in theorie minder snel achterhaald zijn. Het automatisch overschakelen tussen de rijmodi, onder een bepaald accupercentage, is de enige grote aanmerking, wat toont dat de modellen verder goed voor elkaar zijn. Met name dus dat uitgebreide elektronica pakket, maar ook het rijden zelf springen er daarbij in positieve zin echt uit.
Tekst: Rick Smits Foto’s: Pien Meppelink
Specificaties Ultraviolette F77 Mach 2 en Super Street
Aandrijving | |
Motor | Permanent Magnet AC Motor |
Max. Vermogen | 30 kW |
Nominaal Vermogen | 9 kW |
Max. Koppel | 100 Nm |
Topsnelheid | 139 km/u |
Eindaandrijving | Ketting |
Accupakket | |
Type | SRB10 |
Capaciteit | 10,3 kWh |
Laadtijd 20%-80% | 2,5 uur |
Reikwijdte stad | 231 km |
Reikwijdte snelweg | 143 km |
Afmetingen | |
Wielbasis | 1,340 mm |
Zadelhoogte | 800 mm |
Grondspeling | 160 mm |
Rijklaargewicht | 207 kg |
Chassis en vering | |
Frame | Staal buizenframe |
Type voor | Upside down telescopische voorvork, 41 mm. Preload instelbaar |
Type achter | Mono Schokbreker. Preload instelbaar |
Wielen | |
Voorwiel | 17 inch Multispaak gegoten aluminium |
Achterwiel | 17 inch Multispaak gegoten aluminium |
Voorband | 110/70-ZR17M/C (MRF Steel Brace) |
Achterband | 150/60-ZR17M/C (MRF Steel Brace) |
Remmen | |
Regeneratie | 10 Niveau’s, 0% – 30% |
ABS System Type | 2-kanaals ABS |
Voorrem | Enkele 320mm remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw |
Achterrem | Enkele 230mm schijf met enkelvoudige zuigerklauw |
Dashboard en elektronica | |
Instrumenten | 5 inch TFT met instelbare layout |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Connectiviteit | Bluetooth, Wifi, GPS en LTE Netwerk |
Beveiliging | Alarm standaard aanwezig |
Andere features | Park assist, Bandenspanning sensoren, Hill Hold, Tractie controle, Stabiliteit controle |
Garantie Accu en elektrische motor | 100.000 Km of 5 jaar |
Garantie voertuig | 30.000 Km of 3 jaar |
Prijzen | |
Ultraviolette F77 Mach 2 | € 10.599,-* ( introductieprijs voor orders geplaatst voor 31 juli € 9499,-* ) |
Ultraviolette F77 Superstreet | € 10.899,-* ( introductieprijs voor orders geplaatst voor 31 juli € 9799,-* ) |