Skip to main content

Test: 2025 Honda NC750NX  en XL750 Transalp

Voor modeljaar 2025 heeft Honda zowel de XL750 Transalp als de NC750X vernieuwd, al geldt voor beide modellen dat de verschillen niet heel erg groot zijn tussen de nieuwe en de vorige versie. Honda presenteert beide nieuwe 2025 modellen tegelijkertijd tijdens één Portugese testdag, waardoor de indruk zou kunnen ontstaan dat beide modellen erg op elkaar lijken. Dat is echter absoluut niet het geval.

Overeenkomsten en verschillen

Doordat beide motoren als 750 worden aangeduid en beide voorzien zijn van een paralleltwin, zou de indruk kunnen ontstaan dat ze op hetzelfde technische platform staan, maar daar is geen enkele sprake van. Er is qua chassis en motorblok geen overeenkomst. De NC750 heeft een 745 cc motorblok wat goed is voor 58,6 PK en 69 Nm, terwijl de Transalp een 755 cc motorblok heeft, met een veel hogere output, namelijk 91 PK en 75 Nm. Extreem versimpeld is de NC750X de ideale woon-werkmotor waarmee ook ‘avontuurlijk’ gereisd kan worden, terwijl de Transalp een middenklasse adventuremotor is, die ook ingezet kan worden voor dagelijks vervoer.

2025 upgrades

Voor beide motoren geldt dat ze een nieuw uiterlijk en nieuwe ruit kregen, met daarachter een nieuw 5-inch dashboard. Ook hebben zowel de NC als de XL nu de volledige elektronische uitrusting die je van een moderne motor mag verwachten, met als enige ontbrekende extra de cruise control. Voor een middenklasser als de Transalp, maar zeker voor een basismodel als de NC750X, is deze uitrusting zéér compleet.

2025 Honda NC750X

De NC750X kreeg voor 2025 eigenlijk de grootste upgrade in dit hele verhaal, doordat er nu twee remsystemen op het voorwiel zitten, waar het uitgaande model nog een enkele remschijf had. Dat nieuwe systeem remt prima, waardoor de NC eigenlijk geen zwaarwegende zwakke punten meer heeft. De extra schijf en bijbehorende tweede remklauw verhogen het gewicht wel met twee kilo.

‘Tank’

Het nieuwe uiterlijk zorgt voor een iets moderne uitstraling, door de nieuwe koplamp en de wat bredere uitbouw rondom de ‘tank’. Die aanhalingstekens zijn er omdat er op de plaats van de tank een uiterst handige bergruimte met 23 liter inhoud zit, waardoor je altijd snel je spullen daar in kunt doen. Het lijkt een gimmick, maar het verhoogt de allround inzetbaarheid van de NC750X daadwerkelijk. Gebleven zijn dus alle eigenschappen die van de NC750 zo’n aantrekkelijke no-nonsense motorfiets maken, met een prima verhouding tussen prijs en prestaties.

Elektronisch vernieuwd

Alle elektronische vernieuwingen zijn goed gelukt, al blijft de bedienbaarheid wat achter. Dit komt deels door de priegelige vierwegknop op de linker stuurhelft, maar ook door de wat onlogische bediening van de menu’s. Het is allemaal wel te doen, maar soms vraag je je af of zo enorm vaak doorklikken nou echt nodig is. Maar, wat je er ook van vindt, het is een enorme verbetering van eerdere Honda’s, die vooral idiote aantallen knoppen op het stuur hadden.

Bij de upgrade is het dashboard wel veel mooier en duidelijker geworden, waarbij turn-by-turn (pijltjes) navigatie via Google en Apple Maps via de RoadSync app op het dashboard gezet kan worden. Er is daarnaast via het TFT-scherm veel instelbaar, want zaken als power, motorrem en traction control kunnen allemaal naar eigen voorkeur ingesteld worden.

DCT populair

De NC750X wordt volgens Honda in 60% van de gevallen voorzien van DCT, het automatische schakelsysteem met twee koppelingen. Waar Honda jaren het alleenrecht had op een dergelijke automaat, zijn er in het afgelopen jaar opeens vergelijkbare systemen in de vorm van BMW ASA, Yamaha Y-AMT en KTM AMT bijgekomen. Die nieuwkomers lopen qua ervaring ondertussen wel ruim een decennium achter op Honda, waar elk jaar en bij elk nieuw model kleine upgrades aan het systeem werden doorgevoerd, zodat het van alle (semi-)automaten duidelijk het meest verfijnd is.

Geen haast

Die continu doorontwikkeling van het DCT is ook op deze versie van de NC het geval, waarbij vooral de koppeling iets verbeterd werd. Resultaat is een systeem dat nog steeds fantastisch werkt als je geen haast hebt, en zelfs licht sportief motorrijden kan goed. Pas als het tempo echt omhoog gaat, wordt het irritant dat terugschakelen pas bij lage toerentallen gewoon niet mag, wat vooral betekent dat remmen op de motor uitblijft. Maar, veel motorrijders zullen daar nooit last van krijgen, want die kopen de NC750X eerder als praktisch vervoermiddel dan als uitdagende adventuremotor, een inzetgebied waarbij DCT prima past.

Budget

De gunstige prijs van de NC750X is natuurlijk één van de grote pluspunten, vooral nu alle moderne elektronica ook binnen het budget blijkt te passen, maar die komt niet zonder inleveren op sommige dingen. Opvallendste daarvan, naast de goedkoop ogende stickers die niet onder de lak zitten, is de verstelbare ruit, die als accessoire te koop is. Er zijn natuurlijk al jaren motoren waarbij de hogere en/of bredere ruit een optie is, maar dat bij de introductie voor een verstelbare versie extra betaald moet worden, komt eigenlijk nooit voor.

2025 Honda XL750 Transalp

De Transalp kreeg een mooier dashboard en andere settings voor de vering; een forse upgrade als bij het remsysteem van de NC750X ontbreekt dus. Van die kleine update is de aangepaste achtervering wel effectief, want de 2025 Transalp voelt actiever aan en lijkt wat minder achterop te hangen.

Dashboard en elektronica

Qua dashboard zien we dezelfde opties als op de NC, dus met de nieuwe TBT-navigatie, de wat kleine vierwegsknop en de menu’s die er wel erg netjes en modern uitzien, maar dus wat minder doorkliks kunnen gebruiken. Qua instelbaarheid is er enorm veel keuze qua riding modes (Standard, Sport, Rain, Gravel) maar in 2 user modes ook qua power (4 standen), motorrem (3), traction control (5) en zelfs de druk op de (optionele) quickshifter, die zowel omhoog als omlaag drie verschillende standen heeft.

Verder is de 2025 XL750 Transalp dezelfde motor die al bij de herintroductie in 2023 indruk maakte. De combinatie van de enorm leuke en uitdagende paralleltwin met het zeer fijn sturende rijwielgedeelte maken van bochtige bergwegen prachtige motorritten, waarbij het ook voor zwaardere 1200’s en 1300’s nog een hele klus wordt om deze middenklasser af te schudden. De zithouding is actief en prettig, al viel op dat het (iets hogere en bredere) accessoire-zadel duidelijk beter zit dan de standaardversie.

Accessoires

Qua accessoires is de quickshifter eigenlijk niet te missen, daarmee wordt motorrijden nèt even leuker als je op een mooie motorroute zit. En als je daarmee eenmaal toch boven de -alleszins redelijke- nieuwprijs van de ‘kale’ Transalp uitkomt, dan lijkt de compacte soft-luggage koffer/tassenset ook de moeite waard, al hangt de aantrekkingskracht ook af van de prijs.

Allroad

Off the Road kan ook, met uitschakelbare ABS en traction control zijn gravelwegen goed te doen, ondanks de (hiervoor) wat matige Metzeler Karoo Street blokbanden, die meer stoer uiterlijk dan grip in het zand brengen. Ze doen het wel weer heel erg goed op asfalt. Daarmee geven de Metzelers wel aardig weer dat de Transalp weliswaar een allroad is, maar dat hij toch vooral veel asfaltgerichter is als -bijvoorbeeld- een Ténéré.

Eigenlijk is er verder weinig te melden over de nieuwigheden op de XL750. Dat geeft ook niet zo veel, want de Transalp was al een geweldig leuke middenklasser, die eigenlijk alles goed doet. Remmen, schakelen, zithouding, sturen, het gaat echt allemaal vanzelf op deze Honda.

Conclusie

De enige overeenkomst tussen deze twee 2025 Honda 750’s is dat ze vernieuwd zijn, wat voor beide modellen een klein stapje vooruit betekent, maar zeker geen reden wordt voor het inruilen van een vorig model. Het verschil tussen de twee is wel weer groter geworden. De NC750X is nu nog meer de ideale woonwerk-motorfiets waarmee je ook wel een ontspannen weekendje weg kan, terwijl de XL Transalp verfijnd werd als lichte reismotor bij uitstek, die uitdagend genoeg is als je niet teveel voor lange snelwegritten kiest.

Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s en video: Zep Gori, Ciro Meggiolaro, Dom & Chris Read Jones, Rowan Muskin, Joe Dick. Video edit: Reno @ VanDijkMedia

 2025 Honda NC750X2025 Honda XL750 Transalp
TypeVloeistofgekoelde 270° paralleltwin, 8 kleppen, SOHCVloeistofgekoelde 270° paralleltwin, 8 kleppen, Unicam
Motorinhoud745 cc755 cc
Boring en slag77 mm x 80 mm87 mm x 63,5 mm
Compressieverhouding10,7:111:1
Max. Vermogen59 PK (43,1 kW) bij 6750 tpm91 PK (67,5 kW) bij 9500 tpm
Max. Koppel69 Nm bij 4750 tpm75 Nm bij 7250 tpm
Max. snelheid173 km/u195 km/u
KoppelingNatte multiplaat, hydraulische bediende koppelingNatte multiplaat,  assisted slipperkoppeling
Type transmissie6-versnellingsbak (*DCT met dubbele koppeling)DCT niet leverbaar
EindoverbrengingKettingKetting
TypeDiamantframe, stalen buizenDiamantframe, stalen buizen
Voorvering41 mm Showa SBDV USD,120 mm veerweg43 mm Showa SFF-CA USD,200 mm veerweg
AchterveringMonoshockdemper, Pro-Link-achterbrug, 120 mm veerwegMonoshockdemper, Pro-Link-achterbrug, 190 mm veerweg
Banden Voor120/70-R17M/C op 17M/C x MT3,50 spaakwiel90/90-21M/C op 21 x 2,15 spaakwiel
Banden Achter160/60-R17M/C op 17M/C x MT4,50  spaakwiel150/70-R18M/C op 18 x 4,00  spaakwiel
Type voorkant296 mm schijven met axiale 2-zuigerremklauw310 mm schijven met axiale 2-zuigerremklauw
Type Achter240 mm enkele hydraulische schijf met 1-zuigerremklauw260 mm enkele hydraulische schijf met 1-zuigerremklauw
Tankinhoud14,1 liter16,9 liter
Dashboard5-inch TFT-kleurenscherm5-inch TFT-kleurenscherm
Afmetingen (LxBxH)2210 x 846 x 1330 mm2325 x 838 x 1455 mm
Wielbasis1525 mm (*DCT 1.530 mm)1560 mm
Balhoofdhoek27°27°
Naloop110 mm111 mm
Zadelhoogte802 mm850 mm (820 optie)
Grondspeling145 mm210 mm
Verbruik (L./KM)1 op 28,61 op 23,3
Rijklaargewicht216 kg (*DCT 226 kg)210 kilo
Kleuren (2025)Earth Khaki, Earth Black, Mat Pearl Glare White, Fighting RedRoss White Tricolor*,  Graphite Black, Pearl Deep Mud Gray
Prijs Nederland (2025)€ 9749,-   (*DCT: 10.749,- )€ 12.599,-    (*+ € 200,-)