Yamaha heeft voor modeljaar 2025 ook het middelste broertje van de MT familie opgefrist. Naast dat het uiterlijk in lijn getrokken is met de huidige designtaal van het Japanse merk, zijn veranderingen voornamelijk doorgevoerd vanwege de nieuwe Euro5+ normeringen, ofwel een gevolg hiervan. Op het eerste oog lijken de nieuwigheden erg beperkt, maar onder aan de streep is het model flink aangepakt. De 2025 Yamaha MT-07 is marginaal duurder dan zijn voorganger maar heeft een enorme sprong gemaakt qua uitrusting en is daarmee een erg volwassen motorfiets geworden.
Nieuw elektronica pakket voor de 2025 MT-07
De meeste nieuwe zaken aan de MT-07 zijn een direct gevolg van de Euro5+ en het feit dat er een Y-AMT variant zou komen. De grootste noodzakelijke aanpassing was het elektronisch gasklephuis, dat we ook kennen van onder andere de MT-09 en MT-10. Het gevolg was dat de MT-07 nu ook een elektronisch gashendel heeft en het 7 inch TFT kleurendashboard. Het karakter van het geweldige CP2 motorblok zelf is nauwelijks veranderd en voelt enorm vertrouwd op elke snelheid. Qua cijfers is er weinig verschil, maar volgens Yamaha is de afgifte van koppel en vermogen nu in een breder toerengebied als voorheen.
Beperkt
Hoewel het elektronische pakket grotendeels hetzelfde is, zijn de mogelijkheden van persoonlijke afstelling wel beperkt. Rijders hebben de keus tussen twee vaste rijmodi, waarbij het motorische karakter en de tractiecontrole de enige veranderingen zijn. Daarnaast is er nog wel een aanpasbare rijmodus, waarbij deze zelfde variabelen -beperkt- aanpasbaar zijn. We zijn bij veel motoren geen fan van de meest ‘’sportieve’’ motorstand, omdat die zich vaak vertaalt naar een ontzettend zenuwachtig gashendel. De MT-07 is hier geen uitzondering op. ‘’Power 2’’ beschikt over hetzelfde vermogen, maar is vele malen prettiger te doseren tijdens de krappe haarspeldbochten en smalle wegen.

Het is wel opvallend dat de MT-07 nog even achterblijft met onderdelen zoals een IMU (sensor voor o.a. hellingshoek), die hedendaags op steeds meer motoren aanwezig is. Hoewel zaken als bochten-ABS wel kunnen bijdragen aan de veiligheid, konden we het aanwezige tractiecontrolesysteem en de reguliere ABS niet op grote fouten betrappen. De verschillende standen van de tractiecontrole werken prima en verschillen duidelijk in de intensiteit van ingrijpen. Op elektronisch vlak is er wel één flink groot gemis: standaard is er namelijk geen quickshifter aanwezig. Deze is optioneel verkrijgbaar en kost dan € 230,-.
Euro5+ erbij, gewicht er af
De toevoeging van de elektronica en andere motorische onderdelen voor de Euro5+ zorgen vaak voor een hoger gewicht van de motorfiets. Om dit te compenseren heeft Yamaha de rest van het model bijgeschaafd om gewicht te kunnen besparen. Nieuwe wielen vertalen gezamenlijk naar een besparing van net geen halve kilo, wat enorm is als het gaat om onafgeveerd gewicht. Daarnaast zijn de voorvork en achterbrug volledig herzien, alsmede de aanbouwdelen zoals het kuipwerk. Gevolg is dat de nieuwe Yamaha MT-07 één kilo lichter is dan het voorgaande model.
Naast de nieuwe wielophanging heeft het 2025 model ook radiale remklauwen gekregen. Het pakket van alle aanpassingen samen, zorgt ervoor dat de nieuwe MT-07 nog steeds een geweldige stuurfiets is, vooral dankzij het relatief lage gewicht en koppelrijke CP2 motorblok. De standaard gemonteerde Dunlop banden hebben als gevolg dat het gevoel aan de voorzijde wat minder is, maar als de banden eenmaal goed op temperatuur zijn gedraagt de motorfiets zich uitstekend op de zeer technische Spaanse bergwegen. Daarbij is het opmerkelijk hoe goed de voorremmen zich blijven gedragen, ondanks de forse remacties en het vele inremmen van bochten. Het remgevoel blijft ontzettend consistent en onder alle situaties erg vertrouwd aanvoelen
Conclusie
Onder aan de streep is de 2025 MT-07 een flinke stap vooruit op het voorgaande model en het uiterlijk is strakgetrokken. Ondanks de nodige aanpassingen inzake de strenge Euro5+ normeringen heeft Yamaha dit ruimschoots gecompenseerd. Het Japanse merk heeft er duidelijk werk van gemaakt om, binnen de ruimtes van de normeringen en de kostprijs van de onderdelen, het meest complete pakket te leveren, wat goed gelukt is. Daarmee is voor de nieuwe MT-07 eigenlijk het enige puntje het gemis van een standaard gemonteerde quickshifter.




2025 Yamaha MT-07 Y-AMT
Naast de reguliere Yamaha MT-07 heeft het merk ook bij dit model een variant met het nieuwe Y-AMT systeem ontwikkeld. Het Japanse merk zet groot in op de automatisch geschakelde varianten en brengt nu dus na de introductie op de MT-09 het systeem ook naar het kleinere broertje. In de basis is het systeem enorm simpel; De elektronica stuurt twee actuatoren aan die het koppelen en schakelen voor je regelen. De rijder heeft hierbij de keus om dit handmatig te doen via knoppen aan het stuur of de motor zelf de schakelmomenten te laten kiezen.

Bij de MT-09 was de ervaring al erg goed en bij de MT-07 is dit eigenlijk nog beter. Het systeem is precies hetzelfde, maar heeft wat cruciale verschillen in de afstelling. Bij de MT-09 was het systeem extreem vloeiend wat betekende dat het qua rijbeleving en gevoel ietwat inleverde ten opzichte van het reguliere model. Dit is compleet andersom bij de MT-07. De motorrem is veel meer aanwezig en het op- en neerschakelen gaat minimaal ruwer, waardoor het allemaal wat minder klinisch aanvoelt en meer rijbeleving biedt.
Het volledig automatisch schakelen blijft ook bij dit model nog wel even wennen. De elektronica bepaalt zelf de schakelmomenten en ten opzichte van een auto is dit op een motorfiets, zeker in het begin, best onwennig. De D+, ofwel sportieve rijstand, is bij de Y-AMT veruit de betere stand omdat toeren wat hoger gehouden worden en later geschakeld wordt. Het leukste blijft schakelen middels de flippers aan de linker clip-on wat terug overstappen naar het reguliere model zonder quickshifter eigenlijk wat jammer maakt. Standaard is op de Yamaha MT-07 overigens ook cruisecontrol aanwezig.
Hoewel een automatisch geschakelde motorfiets lang niet voor iedereen een behoefte is, heeft Yamaha met het Y-AMT systeem en nu de MT-07 Y-AMT, wel een ontzettend goed product op de markt gebracht. Waar andere merken met een automaat voornamelijk inzetten op comfort probeert Yamaha ook in te zetten op de funfactor, door het systeem eerst te introduceren op de MT modellen in plaats van de tourmotoren en wat betreft het uiteindelijke product is dit een succes. Het automatisch schakelen op een nakedbike is een ontzettende niche binnen de motorbranche, maar stiekem toch een hele sterke aanvulling op de nieuwe MT-07.
Tekst: Rick Smits Foto’s: Yamaha
Technische gegevens 2025 Yamaha MT-07 & MT-07 AMT
MT-07 | MT-07 Y-AMT | |
Motortype | Tweecilinder, DOHC, 4 kleppen | |
Cilinderinhoud | 689 cc | |
Boring x slag | 80 mm × 68,6 mm | |
Compressieverhouding | 11,5 : 1 | |
Max. vermogen | 74,5 pk ( 54 kW ) bij 8.750 tpm – 47.6 pk ( 35 kW ) voor de A2 variant | |
Max. koppel | 68 Nm bij 6.500 tpm | |
Transmissie | 6 versnellingen | 6 versnellingen automaat |
Type chassis | Diamantvormig | |
Balhoofdhoek | 24°20′ | |
Naloop | 93 mm | |
Voorvering | Ø 41 mm, upside down voorvork | |
Achtervering | Enkele schokbreker, preload en rebound instelbaar | |
Remmen, voor | Dubbele 4-zuiger radiale remklauw, Ø 298 mm remschijven | |
Remmen, achter | Enkele schijfrem, Ø 245 mm | |
Voorband | Dunlop Sportsmart Q5A – 120/70ZR17 | |
Achtervand | Dunlop Sportsmart Q5A – 180/55ZR17 | |
L x B x H | 2065 mm x 780 x 1110 mm | |
Zithoogte | 805 mm | |
Wielbasis | 1395 mm | |
Rijklaargewicht | 183 kg | 186 kg |
Inhoud brandstoftank | 13 liter | |
Prijs Nederland (2025) | € 9.299,- | € 9.799,- |