Test: 2025 Kawasaki Ninja 1100SX SE

Voor 2025 heeft Kawasaki de Ninja SX-reeks vernieuwd. Op het eerste gezicht lijkt er weinig te zijn veranderd. Dit klopt ook wel, want qua uiterlijk veranderde er eigenlijk niets ( https://testmotor.nl/getest/2020-getest/test-2020-kawasaki-ninja-1000sx/ ). Enkel een stickerset op de zijkant en op de tank met het 1100 embleem geven aan dat het gaat om de nieuwe versie. Alle veranderingen zijn dan ook te vinden in het motorblok. Dit groeide van 1.043 cc naar 1.099 cc. Hierdoor spreekt Kawasaki nu officieel van de Kawasaki Ninja 1100SX. Daarnaast komt Kawasaki voor de 1100 ook met een nieuwe uitvoering, de SE. Dit is ook de versie waar wij mee reden, die dus voluit Kawasaki Ninja 1100SX SE heet.
Nieuw 1100 cc motorblok
Grootste vernieuwing is dus echter het nieuwe motorblok, wat ook te vinden is de 2025 Kawasaki Versys. Dit groeide door de iets grotere boring dus van 1.043 cc naar 1.099 cc. Ondanks de gegroeide cilinderinhoud, biedt het nieuwe blok met 135 pk wel iets minder piekvermogen dan de 1000 versie. Kawasaki heeft er naar eigen zeggen echter voor gezorgd dat er over het gehele toerengebied wel meer koppel beschikbaar is tot 113 Nm totaal bij 7.600 toeren. En dit is zeker merkbaar! Al vanaf 2.500 toeren pakt het blok eenvoudig op, waarbij Kawasaki het ook voor elkaar gekregen heeft om de uit/aan reactie stevig te verminderen. In de praktijk maakt dit de Ninja 1100 veel comfortabeler. Dit is niet enkel te danken aan dus die verbeterde gasreactie, maar ook omdat het bruikbare vermogen beter verdeeld is over het gehele toerengebied. Met name onderin en het midden van de toeren voelt de Ninja 1100 daardoor een stuk krachtiger. Gevolg is ook dat er minder geschakeld hoeft te worden, wat alleen maar meer bijdraagt aan het comfort. Daarnaast maakt het extra vrijgekomen koppel sportief rijden ook een stuk gemakkelijker en stiekem ook een stuk leuker, omdat er nu dus wel die punch is vanaf onderin.
Versnellingsbak en Quickshifter
Kawasaki heeft ervoor gekozen om juist de 5e en 6e versnelling een stuk langer te maken. Dit zorgt met name voor een lager toerental op de snelweg en dus een lager brandstofverbruik. Ander voordeel is dat het de trillingen ook een stuk terugdringt. Al kan dit ook te maken hebben met de extra gewichten in het stuur. In ieder geval lost Kawasaki hiermee wel één van de grootste pijnpunten van de vorige versie op.
Door een aanpassing in de software is het vanaf nu ook mogelijk om al veel eerder de quickshifter te gebruiken. Volgens Kawasaki al vanaf 1.500 toeren per minuut. In de praktijk werkt dit zeker, maar merk je dat het 1100 blok liever iets meer toeren draait. Bij meer toeren gaat dit overigens uitstekend. De Quickshifter werkt zowel omhoog als omlaag echt heel erg goed.
Ninja 1100SX SE
De Kawasaki Ninja 1100SX SE is dus de uitvoering van dit model. In de praktijk is dit ook het topmodel van de SX-reeks. De SE kost €1.750 meer, waarmee de totaalprijs uitkomt op €18.699. Dit is een flink bedrag, zeker omdat er eigenlijk nog wel wat opties aangevinkt moeten worden om de Ninja 1100 echt compleet te maken. Toch lijkt het die meerprijs voor de SE zeker waard. Niet enkel omdat de optiepakketten goedkoper zijn, maar omdat de SE met nogal wat extra’s komt. Zo is de handvatverwarming standaard voor de SE. Meest belangrijke opties die dan standaard zijn, zijn echter de volledig instelbare Öhlins achterschokdemper en de remschijven en remklauwen aan de voorzijde van Brembo. De rempomp zelf komt in dit geval Nissin.

Nu was de vering van de Ninja 1000 SX altijd al erg prettig, maar de Öhlins tillen het geheel echt naar een hoger plan! Slecht wegdek, maar ook stevige drempels worden echt keurig weggefilterd. Terwijl de Ninja 1100SX SE dus nergens te zacht aanvoelt. Waardoor ook sportief rijden voldoende vertrouwen biedt. Daarbij hebben ook de Brembo remmen echt een meerwaarde. Al vanaf het eerste aangrijppunt bieden deze bijzonder veel gevoel, waardoor er serieus hard doorgeremd kan worden als dat nodig is. Juist dat goede eerste aangrijppunt zorgt ervoor dat de Ninja 1100SX SE zeer gemakkelijk te rijden is.
Daarnaast komt de SE in twee unieke kleuren: Groen, met zwarte en gouden accenten en Zwart met rode accenten. De normale versie van de 1100SX is zwart met groene accenten.
Pakketten voor de Kawasaki Ninja 1100SX
Om de Ninja 1100SX echt compleet te maken, moeten er eigenlijk wel wat opties aangevinkt worden. Deze zijn allemaal los te bestellen, maar Kawasaki kiest ervoor om ook twee optiepakketten aan te bieden. Het gaat hierbij om het Tourer, Performance en het Performance Tourer pakket. Het laatste is in principe een samenvoeging van beide pakketten. Voor wie de SE uitvoering kiest, vallen deze pakketten daarnaast goedkoper uit. Het Performance pakket bestaat onder andere uit een Akrapovic uitlaat, Frame Sliders en een Buddyseat Cover. Het Tourer pakket biedt dan weer de zijkoffers inclusief binnentas, het hoge Smoked windscherm, een telefoonhouder en een extra 12V aansluiting in het dashboard. Standaard is de SX overigens voorzien van een op het stuur gemonteerde USB-C aansluiting. Erg handig, maar qua ontwerp verdient het zeker niet de schoonheidsprijs, omdat het nogal lomp is uitgevoerd.

Conclusie
Voor wat betreft het uiterlijk lijkt het niet direct noodzakelijk om je ‘oude’ Ninja 1000SX in te ruilen voor de nieuwe Kawasaki Ninja 1100SX. In dat opzicht veranderde er namelijk eigenlijk niets. Toch is het nieuwe grotere motorblok in de praktijk echt een stuk beter. Dit komt vooral doordat het bruikbare vermogen veel beter verspreid over het toerengebied. Juist dat extra koppel vanuit onderin zorgt ervoor dat er veel eenvoudiger sportiever gereden kan worden. Dat de 5e en 6e versnelling daarbij langer zijn, zorgt ook op de snelweg voor meer rust en minder trillingen. Samen met de bijgewerkte quickshifter zorgt dit ervoor dat de Kawasaki Ninja 1100SX weer beter is dan de vorige. Daarbij komt dat de nieuwe SE-versie met Öhlins vering en Brembo remmen ook zeker het overwegen waard is.
Tekst: Arjan Hordijk – Foto’s: Kawasaki




















MOTOR | |
Type | Vloeistofgekoeld, viertakt viercilinder in lijn |
Cilinderinhoud | 1099 |
Boring x Slag(mm) | 79 mm x 59 mm |
Compressieverhouding | 11.8:1 |
Max. Vermogen | 100 kW (135 pk) bij 9.000 tpm |
Max. Koppel | 113 Nm bij 7.600 tpm |
Startmotor | Elektronisch |
BRANDSTOFSYSTEEM | |
Injectie | Digitaal |
Tankinhoud | 19 Liter |
CO2 Emissie (WMTC) | 126 g/km |
Benzineverbruik | 5.6 L/100km |
TRANSMISSIE | |
Koppeling | Hydraulisch bediende meervoudige platenkoppeling met slipperfunctie |
Eindoverbrenging | Ketting |
FRAME | |
Type | Aluminium dubbel wiegframe |
RIJWIELGEDEELTE | |
Dimensies (L´B´H) | 2.100 mm x 805 mm x 1.225 mm |
Wielbasis | 1.440 mm |
Balhoofdhoek | 24° |
Naloop | 98 mm |
Zithoogte | 835 mm |
Grondspeling | 135 mm |
Rijklaar Gewicht | 235 kg |
VERING | |
Voorvering | 41 mm UPSD volledig regelbaar met 120 mm veerweg |
Achtervering | Horizontale achtervering met gasdrukdemper, instelbare rebounddemping veervoorspanning. |
Achtervering SE | Horizontale achtervering met Öhlins S46 gasdrukdemper, instelbare rebounddemping en instelbare veervoorspanning. |
WIELEN | |
Velgen | Zesspaaks gegoten velgen |
Voorband | 120/70 17 |
Achterband | 190/50 17 |
REMMEN | |
Voorrem | Hydraulisch bediende dubbele 267 mm schijf met vierzuigerremklauwen |
Achterrem | Hydraulisch bediende 260 mm schijf met vierzuigerremklauwen |
Voorrem SE | Hydraulisch bediende dubbele 267 mm Brembo schijf met Brembo M4.32 vierzuigerremklauwen |
INSTRUMENTEN & ELECTRONICA | |
Instrumenten | 4,3 inch TFT display |
Koplamp | LED |
DRL | Ja |
Achterlicht | LED |
Connectiviteit | Rideology App |
USB | Standaard |
Cruise Control | Standaard |
Handvatverwarming | Optioneel (Standaard voor de SE) |
Rijmodi | Sport, Road, Rain, User |
Prijs | |
Kawasaki Ninja 1100SX | €16.949 (België €15.349) |
Kawasaki Ninja 1100SX SE | €18.699 (België €17.099 |