2024 Kawasaki ZX-6R
In 2019 presenteerde Kawasaki de toen vernieuwde ZX-6R, in een markt die onder druk stond maar wel voor een competitieve prijs. Wegens het niet verkrijgen van Euro5 homologatie stopten de nieuwverkopen van deze motor in 2021 en 4 jaar later presenteert Kawasaki de vernieuwde ZX-6R met Euro5+ homologatie op het circuit van Almeria.
Evolutie van aandrijflijn
De 636cc metende viercilinder in de ZX-6R vindt zijn oorsprong is 2013 toen de cilinderinhoud net als in 2004 met 37cc werd verhoogd. Over de tijd is dit motorblok aangepast om te voldoen aan de steeds strenger wordende normen. Met maximaal 129 pk en 69 Nm is het Kawasaki gelukt het koppel amper af te laten nemen terwijl nu aan de strengere Euro5+ eisen voldaan wordt. Het vermogen is met 7pk afgenomen, en dit is direct gevolg van hoe de Euro 5-norm in elkaar zit.
Om hoog in de toeren goede prestaties te leveren heeft een motorblok vaak relatief hoge klepoverlap, d.w.z. dat zowel de inlaat als de uitlaatklep tegelijk open staan. Dit helpt met het vullen van de cilinders. Op lage(re) toerentallen leidt die klepoverlap tot meer onverbrande brandstof in de uitlaat, en dat is nu juist wat de Euro 5 beperkt. Er moest dus meer nadruk komen op schone verbranding. Om dit te bereiken is de 2024 ZX-6R voorzien van een gewijzigd nokkenprofiel, aangepaste in- en uitlaat en is de lambdaregeling verbeterd wat de katalysator ten goede komt.
De 5+-uitbreiding heeft vooral te maken met het monitoren van belangrijke motordata en zelfdiagnose van de motor, dus het actief controleren of alles naar behoren functioneert. Voor de berijder levert dit op dat die eerder een melding zal krijgen van een mogelijk probleem dan voorheen.
Uiterlijke verschillen
Voor 2024 heeft Kawasaki de ZX-6R in een tweetal basiskleuren uitgebracht en daarnaast ook de goed gelukte 40th Anniversary uitvoering, deze is alleen verkrijgbaar in 2024. Naast andere kleuren op de kuip zijn ook het frame en de voorvork van de Anniversary uitvoering verschillend van kleur. De modellen die voor ons klaar staan hebben daarnaast ook de optionele Performance Edition Kit met onder andere een Akrapovic demper, smoke kuipruitje en wat andere details.
Ten opzichte van het vorige model is vooral de voorkant van de motor aangepast en geeft het geheel een wat agressievere indruk. Het ontwerp van de neus is gewijzigd om meer gelijkenis te vertonen met de ZX-10R voor een ‘familiegezicht’ en de koplampen zitten iets dieper in het kuipwerk dan voorheen voor een wat stoerdere uitstraling. Met het dimlicht aan schijnen de LED-projectors scherp vanuit de ‘oogkassen’ van de kuip. Ook zitten er geheel volgens moderne trends een soort winglet-achtige uitsteeksels in de neus. Voor downforce zorgen die niet, maar ze zorgen wel voor een wat gunstigere luchtstroom voor de rijder.
Fijn scherm
De ZX-6R is vanaf 2024 voorzien van een 4,3 inch metend TFT display. Een fijn scherm die bijzonder goed afleesbaar is, en praktische informatie toont zoals onderhoudsinterval, verbruik, riding mode maar ook meldingen van je telefoon kunnen getoond worden. Interactie met deze meldingen is overigens niet mogelijk maar dat moet je op de motor ook helemaal niet willen.
Wanneer je telefoon gekoppeld is krijg je bovendien met de Rideology app de mogelijkheid om routes op te slaan, waarbij de app gebruik maakt van gegevens als toerental, versnelling en snelheid om een score te geven aan je gereden route, of delen van de route. Een leuke functie voor op de straat en op het circuit zou je hem zelfs als datalogger kunnen gebruiken, alleen moet je telefoon wel binnen bereik blijven tijdens het rijden.
Goed functionerende elektronica maar geen IMU
Kawasaki geeft aan dat de motor ontwikkeld is als ‘straat-supersport’, waarmee bedoeld wordt dat de focus ligt op goede bruikbaarheid op de openbare weg met behoud van het supersportgevoel.
In de eerste ronden valt inderdaad op dat de motor niet oncomfortabel is. De zitpositie is niet extreem en het rijwielgedeelte weet kleine oneffenheden goed weg te filteren. Er ligt een laagje stof op het asfalt wat opwaait wanneer de motoren er overheen rijden, wat me eraan herinnert nog even rustig aan te doen. De quickshifter is uit te schakelen maar ook zonder quickshifter is schakelen erg eenvoudig omdat de bak zeer eenvoudig in een volgend verzet gaat. De remmen spreken goed aan, en de Nissin monobloc klauwen leveren meer dan voldoende kracht. Met 2 vingers remmen is altijd voldoende om alle opgebouwde snelheid er uit te halen en nooit is er sprake geweest van fading of veranderd remgevoel.
De ZX-6R is voorzien van ABS waar ik de eerste helft van de dag niks van gemerkt heb, maar die naarmate mijn vertrouwen toenam wat vaker voelbaar zijn werk deed. Heel hinderlijk is het niet, maar bij hard aanremmen aan het eind van het achterste rechte stuk begon de achterkant van de motor wat te bewegen, met als gevolg dat het ABS ook het gevoel in het remhendel beïnvloedde. Ook voor de chicane was er lichte interventie voelbaar, maar in beide gevallen wordt het de remhendel niet ineens keihard, er blijft wat gevoel over. De motor heeft geen IMU en heeft daardoor geen bochten-ABS. Ook is ABS is niet instelbaar of uitschakelbaar in de instellingen van de motor. Iets speelruimte door de ABS wat meer achterwielslip toe te laten staan was mooi geweest, maar de fanatieke circuitrijder vindt waarschijnlijk wel een manier om de ABS tijdelijk uit te schakelen.
Nieuw voor 2024 zijn integrated riding modes, wat combinaties van power modes met traction control settings zijn. Het in 3 stappen instelbare en uitschakelbare traction control moest vaker aan de bak in de latere sessies. In stand 2 grijpt de tractiecontrole in door het vermogen te beperken nog voordat er merkbare wielslip optreedt. Je mist hierdoor wat acceleratievermogen, maar KTRC doet zijn werk op de achtergrond en je voelt niks van de werking. Voor op straat is dit een goeie setting want daar is dat beetje extra veiligheid belangrijker dan maximaal uit accelereren. Zet je KTRC in stand 1 heb je de minste interventie en is het mogelijk de achterkant uit te laten stappen waardoor je het gevoel van controle behoudt terwijl er toch nog een ‘achtervang’ is voor als je het net even te bont maakt.
Niet hardcore, en dat is mooi.
De standaardinstellingen van vering en demping zijn een goed gevonden compromis tussen comfort en sportiviteit, alleen de veervoorspanning vooraan is later op de dag wat verlaagd om een wat scherper sturende motor te krijgen omdat hij de neiging had wat wijd te lopen. Na deze aanpassing gaat de Ninja een stuk neutraler door de bocht en biedt deze meer vertrouwen. De voor- en achtervering hebben allebei instelbare in- en uitgaande demping en veervoorspanning om de boel naar wens af te stellen, maar de toch relatief comfortabele vering lijkt toch voornamelijk op (sportief)straatgebruik gericht.
Af-fabriek wordt de motor geleverd met Pirelli Diablo Rosso IV banden. De banden zijn redelijk snel op temperatuur maar voor circuitgebruik heeft Pirelli betere banden. Voor op straat is het geen verkeerde band gezien het veilige instuurgedrag en de gemakkelijke opwarming, en dat past dan wel weer bij hoe de ZX-6R wordt neergezet door Kawasaki.
Het zadel en de positie van de stepjes lenen zich goed voor sportiever werk zonder je in een extreme zitpositie te dwingen en je polsen constant zwaar te belasten bij rustiger rijden. Onder het zadel is trouwens een piepklein beetje opbergruimte, een telefoon zal al amper passen. Onder het duozitje past niks, dus je moet niet teveel spullen mee willen nemen.
Euro 5+ supersport: het motorblok
Het motorblok trekt heel lineair vanaf lager in de toeren tot het bovenste toerengebied, zonder merkbare dipjes. Het maximale koppel wordt bij 10.800 tpm geleverd, waarna de trekkracht boven de 13.000 merkbaar minder wordt. De motor heeft niet meer het ‘eindschot’ wat vroeger sterker voelbaar was maar is over het hele bereik wel bij de les waardoor je soms een keer kan shortshiften zonder het idee te hebben dat de motor doodvalt. Door die koppelafname schakel je zonder daarover na te hoeven denken altijd op voordat je de toerenbegrenzer bereikt, die door geen van de aanwezigen onbedoeld bereikt werd. Op het top-end is wat ingeleverd en dat is direct gevolg van de Euro 5 emissie-eisen, daarnaast is de motor vrijwel trillingsvrij over het hele toerengebied wat weer bijdraagt aan het comfort.
Conclusie
Is de supersport terug? De 2024 Kawasaki ZX-6R is als straat-supersport een compromis tussen bruikbaarheid op straat en pure snelheid op het circuit. Voor mensen die iets sportievers zoeken dan een Ninja 650 of bijvoorbeeld GSX-8R maar de motor wel voornamelijk willen gebruiken voor op straat zou dit een heel geschikte motor kunnen zijn en in de Anniversary-kleurstelling ziet hij er ook nog eens extra gelikt uit. Met alleen de CBR600RR als andere speler in het supersport-veld is de comeback van de supersport nog niet helemaal geworteld, maar de straat-supersport heeft wel potentie. Voor €13.799,- (Groen, zwart) of €14.049,- (40th Anniversary) is de Kawasaki ZX-6R te koop.
Motorblok | Vier in lijn, vloeistofgekoeld, DOHC met 4 kleppen per cilinder |
Cilinderinhoud (b x s) | 636 (67 x 45,1 mm) |
Compressieverhouding | 12,9 : 1 |
Vermogen (ram air) | 124 (129) / 13000 tpm |
Maximaal koppel | 69 Nm / 10800 tpm |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie met 38 mm gasklephuizen |
Smering | Wet sump met geforceerde oliecirculatie |
Koppeling | Natte meerplatenkoppeling |
Transmissie | 6 versnellingen, ketting, quickshifter up |
Chassis | Perimeter frame, geperst aluminium |
Balhoofdshoek/naloop | 23,5° / 101 mm |
Voorvering | Showa 41mm upsidedown SFF-BP vork, vvs, id & ud instelbaar |
Achtervering | Bottom-link uni trak gasgevulde schokdemper, vvs, id & ud instelbaar |
Veerweg voor/achter | 120 mm / 151 mm |
Voorrem | Dubbele 310 mm semi-zwevende schijven, 4-zuiger monobloc radiale remklauwen |
Achterrem | Enkele 220 mm remschijf, enkelzuiger remklauwen |
Voorband | PIrelli Diablo Rosso IV 120/70 ZR 17 tubeless |
Achterband | PIrelli Diablo Rosso IV 180/55 ZR 17 tubeless |
L x B x H | 2025 x 710 x 1105 mm |
Wielbasis | 1400 mm |
Zadelhoogte | 830mm |
Gewicht | 198 kg |
Tankinhoud | 17 liter |
Elektronische rijhulp | Traction control (3 standen) en ABS. |
Kleuren | Lime Green/Ebony (KRT) , Metallic Graphite Grey, 40th Anniversary Edition |
Prijs Nederland (2024) | €13.700,- (€14.049 voor 40th anniversary) |
Tekst: Michiel van Leeuwen
Foto’s: Félix Romero
Video: Aldo Gonzalez