De Yamaha Niken is niet bepaald een allemansvriend. Het radicale uiterlijk van de machine maakt dat hij na zijn introductie, vijf jaar geleden, nog niet bepaald een verkooptopper is geworden in het gamma van Yamaha. In de hele Benelux zijn er in totaal toch nog zo’n 150 verkocht. Terwijl de Niken qua rijeigenschappen, veiligheid en algehele ervaring echt veel prettigs te bieden heeft. Daarom is er nu toch een nieuwe versie van de Niken, de Niken GT. Met niet zomaar wat cosmetische aanpassingen op het bestaande model, maar echt een nieuw ontworpen machine.
Nieuw ontwikkeld motorblok
Het hart van de Niken GT vormt het nieuw ontwikkelde EU5-motorblok van 890 cc uit de MT-09 en Tracer 9. Met deze nieuwe driecilinder in lijn zijn de prestaties en rijkwaliteiten van de Niken GT aanzienlijk geüpgraded ten opzichte van zijn voorganger uit 2018. De bijna 5% grotere motorcapaciteit ten opzichte van de vorige CP3 uit de Tracer 9 en MT-09 laat zich voelen. Met name de sterkere acceleratie vanuit stilstand voel je. Met een rijklaargewicht van 270 kg is de Niken GT niet bepaald licht te noemen. De dubbele voorvork zorgt er mede voor dat de Niken GT 50 kilo meer weegt dan de Tracer GT, dus wat pit in het blok is wel nodig. Op dat vlak biedt het blok precies genoeg potentie om lekker sportief te rijden, maar ook niet meer dan dat.
Verwacht niet van je sokken geblazen te worden als je het gashendel open draait. Wat overigens wel weer bijdraagt aan zowel sportiviteit als comfort op de lange afstand is de nieuwe, derde generatie Quickshifter die de nieuwe Tracer 9 GT + ook heeft. Daarmee kun je niet alleen zowel op- als terugschakelen, maar ook bij acceleratie terugschakelen en bij afremmen opschakelen. De machine heeft drie standaard rijmodi (Street, Rain en Sport) en heeft daarnaast een volledig te personaliseren modus (Custom). Waar bij veel motorfietsen de Sport-modus vaak vrij pittig is, is deze modus bij de Niken GT echt wel nodig. Ander wordt het wellicht wat te gezapig.
Hij kan omvallen!
Het technische vernuft van de Niken GT zit hem in de Leaning Multi Wheel (LMW) technologie. Anders dan bijvoorbeeld de Piaggio MP3, die niet kan omvallen en waarvoor je dus ook geen motorrijbewijs nodig hebt, kan de Niken GT heel erg plat en valt ie simpelweg om als je hem niet rechtop houdt. Het is dus echt een motorfiets, maar dan met twee wielen vooraan. Het systeem bestaat uit parallelle, vierhoekige wieldraagarmen en vrijdragende telescoopvering. Ieder voorwiel heeft twee vorkpoten: eentje voor de vering een eentje om het wiel recht te houden. Die dubbele voorwielen geven je een ongekend gevoel van stabiliteit en grip in bochten.
Prettig, comfortabel toeren
Gravel? Gaten in het wegdek? Hobbels en bobbels? Allemaal geen probleem, de Niken GT glijdt er overheen. Enerzijds geeft dit een heel veilig en vertrouwenwekkend gevoel. Het maakt dat je de Niken heerlijk plat bochten in kan gooien. Tegelijk haalt het wellicht ook wat van de emotie weg. Juist het continu moeten opletten op onregelmatigheden op het wegdek maakt dat motorrijden een opwindende bezigheid is: het onbewuste gevaar zorgt dat je continu maximaal op je qui vive bent. Als de Niken die gevaren voor je gladstrijkt is dat gevoel net wat minder.
Maar daar staat natuurlijk tegenover dat prettig, comfortabel toeren juist weer gebaat is bij niet continu op 100% van je alertheid te hoeven rijden. Dat, in combinatie met het eerder aangestipte feit dat het blok qua pit niet echt overhoudt in de zware Niken GT, maakt dat deze Sport-Touring machine iets meer naar Touring neigt en iets minder naar Sport.
Groot, helder en overzichtelijk dashboard
De Niken GT heeft een volledig nieuw display, dat ook op de nieuwe Tracer 9GT+ te vinden is. Het grote, 7-inch TFT-kleurenscherm presenteert je veel informatie die je onder vrijwel alle omstandigheden goed kunt aflezen, dus ook met tegenlicht of strijklicht. Je hebt de keuze uit drie verschillende schermlay-outs. Via de USB-A-aansluiting onder het scherm verbind je je smartphone. Via de Yamaha MyRide-app heb je vervolgens toegang tot muziek, de weersverwachting, muziek, telefoontjes en Garmin-navigatie. Je bedient het geheel intuïtief en probleemloos met een duimjoystick op de linker stuurhelft. Die joystick is onderdeel van het volledig nieuw ontworpen bedieningscluster. Het knoppenwerk ziet er verzorgd afgewerkt uit en de verlichting achter de knoppen geeft het geheel in de donker een stijlvol accent.
Toch vooral een tourer
Zoals gezegd kun je op de Niken GT prima doorpoken – zeker in de Sport-rijmodus – maar is het onderaan de streep toch meer een touringmachine. Er staat niet voor niets GT in de modelnaam. Je zithouding is prettig en ook langere tijd goed vol te houden. De touringcapaciteiten worden benadrukt door de twee 30 liter zijkoffers, het nieuwe, extra brede comfortzadel en het eenvoudig verstelbare windscherm. Ook je passagier heeft veel ruimte en ondersteuning. Zeker met de grootste optionele topkoffer creëer je voor hem of haar een comfortabele, hoge zetel. In de zijkoffers kun je probleemloos je helmen kwijt tijdens je koffiestop.
Conclusie
Motorrijders zijn conservatieve consumenten. Dat maakt dat de Yamaha Niken GT wellicht niet helemaal de waardering krijgt die hij verdient. Het is toch echt een volwaardige motorfiets die voor de vanafprijs van EUR 19.499 al heel veel comfort, vertrouwen en (touring)mogelijkheden te bieden heeft. Maar… dat gezegd hebbende, moet je ook in de spiegel kijken. Zou je de Niken GT ooit zelf kopen? Dat dan weer niet. Zijn radicale uiterlijk met de enorme technische constructie aan de voorzijde maakt het toch iets te veel een curiositeit. Een motorfiets ‘die je ooit een keer geprobeerd moet hebben’, maar die je toch moeilijk in de eigen garage ziet staan.
Tekst: Ralph Edelstein. Fotografie: Jonathan Godin