Peugeot Motorcycles bestaat 125 jaar: een mooie gelegenheid om nieuwe modellen te introduceren, als is het merk tegenwoordig geen dochter meer van het Franse automerk, maar eigendom van het Indiase motormerk Mahindra en de Duitse investeerder Mutares. De nieuwe Peugeot XP400 motorscooter is voorlopig het vlaggenschip: deze midsize-motorscooter is ontwikkeld om zowel op het asfalt als onverhard uit de voeten te kunnen. Handig voor stad én platteland dus, waarmee de XP400 de concurrentie aangaat met de Honda ADV350 en de Kymco DTX360.
SUV op twee wielen
Volgens Peugeot is de SUV de grootste inspiratiebron geweest bij het ontwerpen van de XP400. Aut’s die eigenlijk goed zijn in alles, zonder specifiek ergens in uit te blinken. ‘Form follows Function’, zo verklaart Style Director Damien Basset de ontwerpkeuzes die zijn gemaakt. Om met de vormgeving te beginnen: waar SUV’s doorgaans een stoer uiterlijk hebben, is dat ook voor de XP400 gelukt. Wat je ziet staan is een scooter, met diverse features van een motorfiets. Grote wielen, een hoge zit, stoere dubbele koplampen met led-omlijning, scherp gelijnde vormgeving, een korte ‘snavel’ en het achterlicht waarin de klauw van de leeuw subtiel verwerkt is.
XP400 Allure en GT
Ook de manier waarop de horizontaal geplaatste achterschokdemper is gemonteerd is fraai gedaan: gewoon wegwerken zou goedkoper zijn, nu is het een mooi detail in het ontwerp gemaakt. De XP400 verschijnt op de markt in ‘Allure’ en ‘GT’ versies, waarbij die laatste is voorzien van fraaie spaakwielen en een ‘smoked’ windscherm.
Uitrusting
Standaard beschikt de XP400 over een prima basisuitrusting. Keyless startknop, een goed afleesbaar en ‘connected’ 5 inch TFT-scherm, verstelbaar windscherm, usb-poort, navigatie en zelfs twee rijmodi en volledig uitschakelbare tractiecontrole, voor als je offroad wat meer mogelijkheden wenst om te spelen. Onder het zadel kun je een integraalhelm kwijt, de tweede helm van de passagier moet eventueel verhuizen naar een optionele topkoffer. Ook op het gebied van banden is niet bezuinigd: zowel het 15 inch achterwiel als het 17 inch voorwiel zijn voorzien van grof geblokte Pirelli’s, die op alle ondergrond goede prestaties moeten garanderen.
Rijden met de XP400
Comfort en vertrouwen, dat zijn zo de eerste gedachten die opkomen bij het maken van de eerste kilometers met de XP400. Dankzij de lange wielbasis en het lage zwaartepunt voelt de XP400 lekker stabiel aan en het het relatief grote voorwiel geeft je, zeker voor een motorscooter, voldoende feedback in het stuur. Je voeten kun je prima kwijt op de vloer, waarbij de voorkant omhoog loopt. Handig als je jezelf wat steviger vast wilt klemmen bij sportiever stuurwerk. Ook het rijwielgedeelte draagt bij aan de pret. Met 231 is de XP400 geen lichtgewicht, maar het stalen buizenframe werkt in combinatie met de prima vering goed samen om je een met vertrouwen op weg te sturen, zeker als er je er niet als een malloot mee de berg op en af knalt.
Offroad
We namen de XP400 ook nog even mee over onverharde ondergrond, wat in ons geval vooral gravelwegen, een kleine doorwading door een riviertje en wat klimmen en dalen op typisch Spaanse achterafweggetjes inhield. Geen wegen waar je normaal gesproken een enduro voor nodig hebt, maar toch is het mooi om te zien dat de XP400 zich ook onder deze omstandigheden prima gedraagt. Met de tractiecontrole een standje omlaag, kun je zelfs een beetje driften. Goed voor een glimlach op je gezicht, terwijl het op geen enkel moment echt gevaarlijk wordt.
Motorblok
De 399 cc ééncilinder is een prettige metgezel, die vooral zijn best doet om je zo soepel mogelijk te laten versnellen. Van 0 tot tot maximaal gedraagt hij zich fijn lineair en ook bovenin het toerengebied levert hij nog mooi wat trekkracht, wat meestal niet de sterkste kant van een ééncilinder is. Trillingen zijn daarbij vakkundig weggedempt, de ééncilinder-roffel houdt zich netjes maar wel herkenbaar op de achtergrond en in combinatie met het rijwielgedeelte gedraagt de 400 cc motorscooter zich uitstekend.
Conclusie
Vooralsnog is nog niet bekend wat de XP400 gaat kosten in Nederland, maar Peugeot Motorcycles zet met deze XP400 een grote en overtuigende stap naar een volwassener segment. Er is met aandacht aan deze motorscooter gewerkt, dat merk je tot in detail en de XP400 combineert daarmee prima looks met een heel aangenaam rij-karakter.
Tekst: Jaap van der Sar. Fotografie: Peugeot Motocycles
Technische gegevens 2023 Peugeot XP400
Motortype | Vloeistofgekoelde viertakt 270° ééncilinder |
Cilinderinhoud (BxS) | 400 cc (84 x 72 mm) |
Maximaal vermogen | 36 PK (26,5 kW) @ 8150 tpm |
Maximum koppel | 38 Nm @ 6800 tpm |
Zadelhoogte | 815 mm |
Transmissie | CVT automaat |
Frame | Stalen buizenframe |
Wielbasis | 1545 mm |
L x B x H | 2190 x 1190 x 870 mm |
Voorvering | Kabaya USD voorvork |
Achtervering | Liggende schokdemper met staande boog |
Voorband | 110/70-17 Pirelli Scorpion Rally STR |
Achterband | 160/60-15 Pirelli Scorpion Rally STR |
Voorrem | Twee 295 mm schijven, radiale remklauwen |
Achterrem | 240 mm remschijf, éénzuiger remklauw |
Benzinetank | 13,5 liter |
Gewicht rijklaar | 231 kilo |
Electronica (SIRS) | TFT dashboard, ABS, Traction Control |
Kleuren | Aurora Satin Green, Sideral Mat Black en Shark Grey of Snow White (GT) |
Prijs Nederland 2023 | n.n.b. |