In 2017 reden we al met een eerdere versie van de Kawasaki Ninja 650 en het zustermodel Z650. In 2020 kwamen er een aantal updates, toen het TFT-scherm als (fraai) dashboard haar intrede deed. Ook voor 2023 is er weer een relatief kleine update, maar met het toevoegen van traction controle zorgt juist die er ook deze keer voor dat de Ninja 650 bij de tijd blijft. Daar komt bij dat de steeds weer aangepaste graphics het uiterlijk fris houden, qua uiterlijk is de Ninja volledig thuis in 2023.
De Ninja 650 is weliswaar inmiddels een bekende waarde, maar vreemd genoeg zijn er nog amper concurrenten. Zeker niet voor dat geld. OK, de (fors duurdere) Yamaha R7 en Honda CBR650R knokken nog steeds mee, maar in de almaar verder terugvallende markt voor motoren met een sportieve zithouding zijn er verder geen echte concurrenten meer over, of je zou de recentere (ook al dure) Aprilia RS660 zo moeten zien. Niet onlogisch, want de overgebleven fans van een supersportmotor rijden over het algemeen al lang motor, waardoor ze niet zo heel snel bij een motorfiets van dit kaliber uitkomen.
Toch ontspannen zitten
Ondanks het sportieve uiterlijk en het duidelijk lagere stuur dan de Z650, is de zithouding van de Ninja nog steeds zeer ontspannen. Voor motorrijders van 1.75 m. en langer is het hogere zadel (ong. € 170) een aanrader om de kniehoek wat te ontspannen, maar de afstanden tussen zadel, stuur en stepjes zijn prima uitgekiend en veel minder scherp dan het racy uiterlijk van de sportieve Kawasaki doet vermoeden. Voor wie er dys vooraf volledig van uitging dat de naked Z650 de ideale keus qua zithouding voor zwakke ruggengraat of knieën zou zijn: probeer de Ninja 650 toch even want de zit is echt relaxed genoeg.
Mooi bij de tijd
Qua uiterlijk scoort de 2023 Kawasaki Ninja 650 vooral in de groene Kawasaki Racing Team (KRT) kleurstelling echt erg goed, die is de 100 euro extra echt wel waard. Daarbij is de afwerking van zeer hoog niveau, met modern ogende LED verlichting rondom. Het moderne dashboard heeft niet enorm indrukwekkende functies, maar is zeer goed afleesbaar en ziet er prachtig uit, met cool knipperende oranje accenten als je in de buurt van de toerenbegrenzer komt.
Ninja 650 = Z650 met kuip
Het mag duidelijk zijn dat deze Ninja 650 en de Z650 zo goed als gelijk aan elkaar zijn; in feite is deze Ninja (nog steeds) niks meer of minder dan een Z650 met een volledige kuip en een ander stuur erop. U zult in dit testverslag dan ook veel herkennen uit de tegelijk gemaakt test van de Z650. Reële verschillen zijn dat de Ninja 5 kilo meer weegt en dat het stuur wat lager en verder naar de rijder toe zit. Daarom is het extra opvallend dat de Ninja met kuip en ander stuur ècht beter stuurt dan de Z naked bike; preciezer, voorspelbaarder en strakker. Resultaat is een prima rijgedrag, waarbij de genoemde banden een positieve rol spelen, maar ook de inmiddels prima doorontwikkelde geometrie en opbouw.
Bandenwissel
Bij dit evenement kiest Kawasaki er wederom voor om de originele Dunlop SportMax RoadSport 2 motorbanden op Ibiza voor de persintroductie te vervangen door (betere en duurdere) Bridgestone S22’s. Een logische keuze, maar ze maken daarmee wel kristalhelder dat je dat als klant dus ook zou moeten willen, wat je dan het beste gelijk bij aankoop bij je dealer in de aankoopdeal mee kan nemen.
Klassieke paralleltwin
Het motorblok kennen we al héél lang, maar daarbij heeft Kawasaki steeds gedaan wat het ook bij het hele model doet, namelijk steeds zorgen voor updates die het bij de tijd houden. De originele Kawasaki-paralleltwin is er dan wel al jaren en daardoor niet meegegaan in de 270-graden-krukas-mode, wat de merken die dat wel deden een beetje voorsprong geven op het moeilijk meetbare vlak van “fun”. De Kawasaki is met zijn traditionele 180-graden krukas daardoor inderdaad iets braver, maar geeft echt geen klap verkeerd. Enige nadeel is dat er best wel wat trillingen uit het blok komen.
De tweecilinder loopt keurig van onderuit elk laag toerental omhoog, om dan vanaf 6000 toeren echt lekker te trekken tot boven de 8500, waarna het dan wel snel afgelopen is. Door de waanzinnig goede versnellingsbak is het een feest om continu te zorgen dat je tussen de 6000 en 8000 blijft, op de bochtige wegen van een vakantie-eiland heb je altijd meer dan voldoende power, een zwaardere motor zou zijn surplus aan vermogen toch niet kwijtkunnen.
Eerdere tests Kawasaki Ninja 650
Link: Test 2017 Kawasaki Ninja 650
Link: Test 2020 Kawasaki Ninja 650
De standaard slipperclutch voorkomt dat de achterkant te hard afgeremd wordt bij terugschakelen, waarbij een streepje tussengas het snelheidsverschil helemaal gladstrijkt. Voor een paralleltwin is de Kawasaki daardoor makkelijk te hanteren voor beginnende motorrijders. Dat geldt in iets mindere mate voor de injectie, die vooral in de korte eerste versnelling en bij deellast wel nèt iets te abrupt van uit naar aan gaat. Dat is wel goed te ondervangen met héél precies gasgeven, maar dat is niet altijd even makkelijk voor iedereen.
Testvideo 2023 Kawasaki Z650 & Ninja 650
Traction Control
Het draait in 2023 natuurlijk vooral om de nieuwe traction control, die drie standen heeft: 1, 2 en uit. Daarvan is 2 overbodig met Bridgestone S22 banden tijdens een kwieke rit over Ibiza, want dan grijpt de TC echt continu in. Misschien handig voor als het héél erg glad is en je nog wat onzeker bent over je eigen motorrijden, maar verder is deze stand overbodig. Stand 1 is dus de normale keuze. Die is dan wel weer heel aardig, want als je niet teveel naar het dashboard kijkt, merk je de aanwezigheid ervan amper. Dat komt niet omdat het system helemaal niet ingrijpt, maar doordat het heel netjes haar werk doet op twijfelachtig asfalt. Prima aanvulling dus.
Vering
Die niet al te agressieve voorrem past goed bij de te makkelijk inverende voorkant; het eerste aanzetten van de voorrem laat de voorkant eigenlijk te snel induiken, maar als de klassieke telescoopvoorvork onderin zit, wordt de motor stabieler en kan je alsnog hard doorknijpen. De achtervering is verder prima; comfortabel genoeg voor stad en buitenweg en eventueel met een C-sleutel ook qua veervoorspanning nog wat harder te zetten voor zwaardere berijders, een passagier of bagage.
Conclusie
Natuurlijk is de 2023 Kawasaki Ninja 650 niet enorm anders dan het vorige model. Toch laat Kawasaki vooral zien dat evolutie van een basismodel wel degelijk de moeite loont, als je dus maar elke keer -relatief kleine- doorontwikkelingen blijft toevoegen. Resultaat is een zeer complete, bijdetijdse motorfiets die in 2023 gewoon nog mee kan met de rest. De Kawasaki Ninja 650 is dan niet de meest opwindende funbike van de sportieve middenklasse, maar wel een zeer betrouwbare, sportief gelijnde en geweldig uitziende, zéér complete motorfiets met een uiterst gunstig prijskaartje.
Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Ula Serra, Felix Romero.
Technische gegevens 2023 Kawasaki Ninja 650
Type motor | Vloeistofgekoelde, parallele 2-cilinder 4-takt motor, DOHC, 8 kleppen |
Cilinderinhoud | 649 cc |
Boring x Slag | 83 x 60 mm |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie: 2 x Ø 36 mm met dubbele gaskleppen |
Smering | Geforceerde smering, semi-dry sump |
Maximum vermogen | 68 PK (50,2 kW) / 8.000 tpm |
Maximum koppel | 64 Nm / 6.700 tpm |
Transmissie | 6 versnellingen |
Koppeling | Natte multi-plaat koppeling |
Remmen, voor | Semi-zwevende 300 mm remschijven. Remklauw: Dubbele zuiger |
Remmen, achter | Enkele 220 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger |
Vering, voor | 41 mm telescopische voorvork |
Vering, achter | Horizontale back-link, instelbare veervoorspanning. |
Type frame | Stalen buizenframe |
Veerweg v/a | 125/130 mm |
Voorband | Dunlop Sportmax Roadsport 2 120/70ZR17M/C (58W) |
Achterband | Dunlop Sportmax Roadsport 2 160/60ZR17M/C (69W) |
L x B x H | 2055 x 740 x 1145 mm |
Wielbasis | 1410 mm |
Zithoogte | 790 mm |
Brandstofcapaciteit | 15 liter |
Rijklaar gewicht | 193 kg |
Prijs Nederland (2023) | € 9099,- (KRT kleurstelling € 9199,-) |