Skip to main content

Test: 2023 CFMoto 450SR

Met de CLX 700 modellen zette CFMoto reeds een aantal erg degelijke tweewielers neer en de 450SR sluit naadloos aan bij dat rijtje. Deze kleine supersport lift mee op de enorme populariteit van 270° paralleltwins, maar doet dat wel in mini-formaat.

CFMoto is zeker nog geen gevestigde waarde in Europa, al trekt het merk wel het voortouw voor de Chinese motorindustrie. Enerzijds is dat dankzij een handige joint-venture met KTM (en motoren met identieke motorblokken zoals de MT 800/ Adventure 790), anderzijds brengen ze ook eigen producten uit die er echt mogen zijn. De 450SR steekt wat dat betreft nog net een stukje boven de CLX modellen uit, omdat hij qua power, looks en feel de directe concurrenten evenaart of overstijgt. De cijfers: 168 kilo rijklaar, 47 pk bij 8500 tpm en 39 Newtonmeter aan koppel bij 7600 toeren. En winglets!

Leercurve

Rest enkel de vraag of er enige downforce aan bod gaat komen op een doorweekt Formule 1-circuit van Istanbul. Het weer hebben ze bij CFMoto helaas niet in de hand en hoewel deze Global Presslaunch tot in de puntjes verzorgt was, merk je soms wel dat de Chinezen nog in de leerfase zitten. Zo had elke andere fabrikant voor een event op dit magistrale circuit regenbanden meegebracht, of fotografen die ook bij regen wat kunnen. Bij CFMoto moeten we het doen met Chinese CST straatbanden, zonder al te veel profiel. Overigens kennen we CST (Cheng Shin Tyre) in Nederland ook als Maxxis. De beelden spreken verder voor zich.

Ninja 400 ontmoet R7

De eerste doorweekte sessie verloopt volledig achter de voorrijder, al volstaat dat wel om wat motorgevoel op te doen. De zithouding is redelijk comfortabel met een lage zadelhoogte (790mm), de verhoogde clip-ons vallen lekker in de hand en enkel het windschermpje had net wat groter mogen zijn. Achter de kuip zien we wel een prachtig kleuren-TFT dashboard met duidelijke layout, al zijn de cijfers wel erg klein. Verder voelt het allemaal heel erg  als een Kawasaki Ninja 400 aan, met uitzondering dan van het motorkarakter. De 270° paralleltwin roffelt lekker en doet meteen denken aan een kleiner Yamaha R7 motorblokje, met hoofdzakelijk veel koppel onderin en een leuk eindschot bij de 9000 toeren. De toerenteller loopt dan nog een klein stukje door, voor hij zacht de begrenzer raakt.

Topuitrusting

Wie eerdere ervaring met Chinese motoren heeft, zal aangenaam verrast zijn door de uitrusting. Het Japanse Kayaba levert de vering, er is full LED-verlichting aanwezig, het kleuren-TFT dashboard beschikt over bluetooth connectiviteit om je smartphone en intercom te verbinden en in het voorwiel prijkt één forse, Italiaanse Brembo monobloc remklauw. Daarbij is misschien nog een radiale rempomp te verwachten, maar ook de oldschool-pomp met verstelbaar remhendel zorgt voor goede prestaties – hiervan kan de concurrentie echt nog iets leren. Tot slot noteer ik ook nog een assist & slipperkoppeling, die in de regenachtige omstandigheden echt wel haar waarde bewijst.

Mooi en brutaal

Het meest opvallende aan de CFMoto 450SR is zonder twijfel het Aprilia-achtige uiterlijk, zeker in de grijs/zwart/rode kleurstelling. Tijdens de presslaunch in Turkije is er ook nog een witte variant met blauwgroene details, maar die komt niet naar de Benelux. Hoewel CFMoto voor dit model geen beroep doet op KTM’s eigen designbureau KISKA, is het wel de eerste Chinese motor die ook echt een eigen identiteit uitstraalt. De lichtsignatuur met ‘duivelshoorntjes’ is zowel vooraan als achteraan instant herkenbaar en daarbij komt nog een mooi lijnenspel, zoals we dat eerder van Italiaanse motoren zouden verwachten. De winglets zijn uiteraard puur voor de show, maar daaronder zitten ingewerkte valblokken die mooi zijn én praktisch. Enkel het CFMoto logo op de tank voelt nog wat onwennig aan, iets wat ongetwijfeld zal wennen als de Chinezen nog meer modellen van deze kwaliteit gaan uitbrengen.

Rijkwaliteiten

En wanneer het gaat over kwaliteit, dan gaat het ook over de rijkwaliteiten. Achter het supersportieve uiterlijk schuilt zoals gezegd een eerder ruime zithouding en net zoals de concurrenten uit Japanse hoek combineert deze Chinees sportieve kwaliteiten met voldoende comfort om uit te blinken in de binnenstad. Wanneer we na de circuittest nog een kort (droog) rondje op de openbare weg mogen maken, ontdekken we nog een set makkelijk verwijderbare spiegels met ingebouwde knipperlichten. Die biedt een goed overzicht van wat er achter je gebeurt, en dus niet enkel de binnenkant van je ellenbogen, zoals op de meeste sportmotoren het geval is. En als het dan toch over het praktische aspect gaat, blijft het heerlijk om gewoon de sleutel om te draaien en diep brommend weg te rijden. Geen gedoe met rijmodi, instelbare dit- of datjes, keyless of wat dan ook, gewoon basic rijplezier.

Slipstreamen en uitremmen

Nadat het tempo van de circuitsessies omhoog ging, bleken de CST ‘Adreno’ banden best goede grip te bieden op natte ondergrond. Daarop kon het slipstreamen en uitremmen beginnen op het Turkse Formule 1 circuit, dat qua asfalt wel erg ruim bemeten was voor een test van zo’n kleine supersport. In de rechte lijn haalden we uiteindelijk zo’n 160 kilometer per uur in vijfde versnelling, het lijkt haalbaar om de 200 te halen, mits enig geduld en uiteraard enkel op de Autobahn.

Zonder tractiecontrole is het in de regen wel opletten voor lastwissels, maar daarbij valt op dat de vering een erg correcte demping biedt. Bij hardcore (droog) circuitgebruik zullen ervaren circuitrijders ongetwijfeld iets strakkere vering willen, maar op straat en op een circuit in de regen was dit ideaal. Daarbij komt nog een lichtvoetig en soepel stuurkarakter, zoals je het dus wilt op een motor uit deze klasse. De uitblinkers was, zoals verwacht, wel de enkele Brembo monobloc rem, in combinatie met de (totaal onverwachte) CST Adreno banden.

Conclusie

Na zes doorweekte, maar eigenlijk best plezierige, circuitsessies volgt een positieve beoordeling van de CFMoto 450SR. De angst voor minderwaardige Chinese banden, een povere afwerking of vreemd motorkarakter is helemaal vervangen door enthousiasme over het leuke design, het heerlijke motorblokje en het allround rijplezier. Toegeven, dat moet ook absoluut om het prijskaartje van € 7.599,- wil rechtvaardigen. Je koopt daarvoor tenslotte een erg leuke motorfiets, maar wel eentje zonder enige vorm van merkimago. Althans, voorlopig toch, want als de Chinezen nog veel van dit soort motoren in de pijplijn hebben, dan gaan we interessante tijden tegemoet.

Tekst: Arno Jaspers. Fotografie CFMoto.

Technische gegevens 2023 CFMoto 450SR

MotortypeParallelle tweecilindermotor met vloeistofkoeling, DOHC
Cilinderinhoud (B x S)450 cc ( 72 x 55,2 mm)
Max vermogen46 pk (35 kW) / 8500 tpm
Max koppel39 Nm / 7600 tpm
Compressieverhouding11,1:5
Versnellingen6
VoorveringKayaba 37mm upside down voorvork
AchterveringKayaba schokdemper
Remsysteem (voor)Enkele 320 mm schijf, radiale Brembo remklauw
Banden110/70 R17 – 150/60 R17 – CST Adreno
Zithoogte795 mm
Afmetingen1990 x 735 x 1130 mm
Wielbasis1370 mm
Inhoud benzinetank14 liter
Gewicht rijklaar168 kilo
KleurenZircon Black
Prijs Nederland (2023)€ 7366,-