Skip to main content

Honda stelde onlangs tijdens de Europese persintroductie de 2023 Honda CL500 voor, een compacte Scrambler die misschien wel het best geschikt is voor een jong publiek, al dan niet in het bezit van een A2 rijbewijs. Het motorblok is de 471cc parallel twin die vanaf de CB500F modelreeks in het gamma van de Japanse fabrikant zit. Veel recenter is dat blok ook gebruikt voor de Honda CMX 500 Rebel, die eigenlijk aan de basis staat van de nieuwe CL500.

Rebel scrambler

Dat de Rebel aan de basis stond bij het ontwerpen van de CL500, mag duidelijk zijn. Vooral de benzinetank en de manier waarop deze geplaatst is, doet meteen denken aan de compacte cruiser.  Eigenlijk is de complete voorkant van het frame exact gelijk aan de Rebel. De echte aanpassing zit hem in de achterkant. Om het even plat te zeggen is hier in feite een stuk afgezaagd en werd het subframe aangepast, meer was er niet nodig om van de Rebel CMX500 een CL500 te maken.

De zogenaamde ‘loop’ aan de achterkant, voorzien van een dwarse plaat, is veel hoger geplaatst om van de CL500 meer een Scrambler/Tracker achtig model te maken. Het zadel kon hierdoor rechter en hoger op het frame gezet worden en samen met de hooggeplaatste uitlaatdemper zorgt dit voor de juiste uitstraling. De dikke gegoten spaakwielen, voorzien van Dunlop Mixtour (semi) allroad motorbanden en rubberen vorkhoezen, moeten het plaatje compleet maken. Ook ietwat simplistisch, maar overzichtelijk en voorzien van een versnellingsindicator, oogt de enkele digitale ronde snelheidsmeter. Het ontbreken van een toerenteller, desnoods verwerkt in de enkele teller-unit, is dan wel jammer. Aangepast 471cc motorblok

Om de CL500 ook motorisch een iets (!) eigen karakter te geven, hebben ze bij Honda kleine aanpassingen gedaan, zodat het gas iets feller reageert en de toeren iets(je) sneller oplopen ten opzichte van de Rebel. Om het allemaal kracht bij te zetten is er door de Honda ‘sound engineer’ goed nagedacht over het geluid van de CL500. En eerlijk is eerlijk, het klinkt best goed. De roffel maakt in de hogere toeren al snel plaats voor een diepe grom met zware bas. De 47 PK zijn netjes verdeeld over het hele bereik, er is geen dip voelbaar. Ook een echt eindschot ontbreekt, daar is het vermogen te vloeiend voor. Door het ontbreken van de toerenteller ben je wel aangewezen om op het motorgeluid te rijden en te schakelen.

A2 Rijbewijs zonder aanpassing

Met 34KW vermogen is de Honda CL500 natuurlijk prima geschikt voor de A2 motorrijder. Zonder aanpassingen aan machine en/of kentekencard kan er eigenlijk meteen gereden worden. De volledige potentie van het blok kan dus benut worden in een ideale fabrieksafstelling. Honda gaf zelf ook tijdens de introductie aan dat er vooral gekeken is naar de jongere rijders, en naar het feit dat geen van de andere ‘grote’ Japanse merken iets vergelijkbaars hebben in het segment: een 500cc paralleltwin die ook vooral als ‘fun bike’ gezien moet worden. En misschien kunnen ze daar nog weleens gelijk in hebben ook. Yamaha heeft de XSR 700, maar die is totaal niet te vergelijken met de Honda CL500. De enige die nog een beetje in de buurt komen, zijn de Benelli Leoncino 500 en de Voge 500AC van Chinese fabrikanten Qianjiang en Loncin.

Smaakvolle afwerking

Over de afwerking van de Honda valt niet te twisten, alle draden zijn goed weggewerkt en de minimale knoppen op het stuur voelen stevig en solide aan. Veel delen zijn in verschillende soorten zwart (mat, satijn en glans) verwerkt. In het blok, op het stuur en langs het frame loopt alles prima in elkaar over, zonder dat het een mengelmoes wordt. Van alle vier de kleuropties voor de benzinetank springen de blauwe en oranje variant, vooral in de zon, prachtig in het oog. Het ouderwetse Honda letterlogo maakt het beeld dan smaakvol af.

Veelzijdig

Wegrijden gebeurt vriendelijk en soepel, direct valt op hoe behendig de motor zich laat rijden. De eerste kilometers zijn door de stad richting de heuvels rondom Sevilla. De Honda CL500 voelt zich prima thuis in het stadse en het ‘urban’ stempel past er heel makkelijk op. Door het compacte design, de overzichtelijke zithouding en dito spiegels, kun je gemakkelijk en soepel door het verkeer bewegen; het voelt meteen vertrouwd. Zelfs met de 1.83m lengte van de testrijder was deze overzichtelijke zithouding niet vervelend en was het de gehele dag goed vol te houden, ondanks het compacte design van de motor. De benen hebben genoeg ruimte op de steps en richting de tank. Het zadel is best comfortabel, en was zonder vervelende pijntjes prima voor een dag rijden.

47 PK

Al snel komen we aan in het buitengebied en begint de rit met enkele heerlijke doordraaiers de heuvels in, ook hier is de Honda prima in z’n element. Het vermogen is prima toereikend en het sturen gaat haast vanzelf. Ook bij meerdere s-bochten achter elkaar laat de motor zich snel, makkelijk en vooral controleerbaar omgooien. Het vermogen valt niet tegen, ondanks de ‘maar’ 34 kW/47 PK heb je tijdens de rit nooit het gevoel dat je tekortkomt.

Bij de rechte stukken zit je snel aan de max, zo’n 150km per uur, maar dat neemt niet weg dathet plezier op de bochtige wegen je dit weer snel doet vergeten. Op de (Nederlandse) snelwegen zou de acceleratie prima volstaan om op een normale manier mee te kunnen komen met het overige verkeer. Het gas pakt prima op, hooguit zal je een keer terug moeten schakelen van de zesde naar de vijfde versnelling. De krappe, vaak blinde, u-bochten zijn ook geen enkel probleem met de wendbare Honda. Voor het aanremmen is er een enkele schijf voorzien van een tweezuigerremkklauw aan de voorkant. Dit lijkt niet veel, maar volstaat prima voor een motor met deze specificaties: de rem reageert snel en de kracht is prima te doseren. Alleen voor het zicht was het misschien mooier geweest als aan beide zijden van het wiel een remschijf zat.

De route die Honda voor ons heeft uitgestippeld bevat naast het stedelijk gebied en de vele kronkelwegen ook een (klein) stukje off-road. Omdat het een scrambler is moest dit even uitgeprobeerd worden op een gravelpad in de Spaanse heuvels. De CL500 staat ook hier prima zijn mannetje, de 150mm veerweg vindt zijn weg soepel en beheerst over de verschillende oneffenheden. Staand merk je dat de motor met zijn 191 kilo prima te hanteren is.

Uitrusting

Standaard is de Honda uitgerust met ledverlichting rondom, rubberen vorkhoezen, een assist- en slipper koppeling, verstelbare achterschokbrekers en ABS. Om het uiterlijk aan te passen biedt Honda een drietal ‘packs’: Travel, Adventure en Style. Tijdens de test waren naast het basismodel ook enkele exemplaren uitgerust met een combinatie van het Adventure pack en het Style pack. De accessoires zoals handkappen, hoog spatbord, koplampkuipje en zijpaneel worden allemaal in het wit geleverd. Dit staat niet fraai op iedere kleurstelling, maar het biedt wel ruimte voor een eigen creatieve inbreng in samenspraak met de lokale spuiter.

Conclusie

De Honda CL500 heeft misschien wel een echt gat gevonden in het A2 segment, maar dat niet alleen. Zelfs voor de meer ervaren rijders biedt de CL500 met 47 PK genoeg potentieel om vooral zoveel mogelijk binnenwegen te verkennen. Met het vloeiende en vooral lenige karakter van motorblok en rijwielgedeelte, volstaat hij ook prima als veelzijdige ‘fun bike’. Voor € 8399 koop je een tot in de puntjes afgewerkte Honda met een simplistisch maar goed gelukt scrambler uiterlijk. Het ontbreken van een toerenteller zal voor sommige even wennen zijn, maar er is des te meer ruimte om het karakter van het aangepaste 471cc parallelle tweecilinder motorblok te ervaren.

Tekst: Jarno Maaskant. Foto/video: Ciro Meggiolari, Carsten Freimann en Dom Read Jones. Video edit: VanDijkMedia.

Technische gegevens 2023 Honda CL500

MotortypeVloeistofgekoelde viertakt parallel tweecilinder, vier kleppen, DOHC
Cilinderinhoud471 cc
Boring x slag67 x 66,8 mm
Max. vermogen47 PK (34 kW) @ 8500 tpm
Max. koppel43,3Nm @ 6000 tpm
VoorremEnkelvoudige zwevende remschijf 310 mm, tweezuigerremklauw
AchterremEnkelvoudige remschijf 240 mm, eenzuigerremklauw
VoorveringTelescoop voorvork 41 mm, 150 mm veerweg
AchterveringStereovering met vijftraps instelbare veervoorspanning
Voorband110/80R19M/C 59H Dunlop Mixtour
Achterband150/70R17M/C 69H Dunlop Mixtour
VelgenGegoten aluminium
L×B×H 2175 x 830 x 1135 mm
Frame typeStalen diamantframe
Tankinhoud12 liter
Rijklaargewicht191 kilo
Zithoogte790 mm
Wielbasis1484 mm
KoppelingNatte multiplaatskoppeling, assist/slipper
Aantal versnellingenManuele versnellingsbak, zes versnellingen
InstrumentenLCD-display met snelheidsmeter, dubbele tripteller, benzine- en verbruiksindicator, klok, versnellingsindicator, schakelindicator