Skip to main content

Test: 2023 Peugeot Motocycles PM-01 125cc

Waar we Peugeot als motormerk momenteel vooral kennen van scooters, introduceert het nu ook de PM-01: een lichte 125 cc naked bike. Met deze motorfiets maakt Peugeot haar rentree op de motorfietsmarkt onder de naam Peugeot Motocycles, onder technische leiding van de Indiase minderheids-eigenaar Mahindra en financiële steun van een Duitse investeerder.

Waar in Nederland 125 cc motorfietsen wat onder de radar blijven, is dat op andere plaatsen op de wereld juist een heel belangrijk segment. In veel landen mag je namelijk een 125 cc motorfiets rijden met je autorijbewijs: een optie die zo’n klein formaat motorfiets heel aantrekkelijk maakt en bijvoorbeeld in België voor forse verkoopcijfers zorgt.

Peugeot PM-01: 125cc met volwassen uiterlijk

De PM-01 van Peugeot ziet er op het eerste gezicht best volwassen uit. Niet fragiel, wel compact en modern gelijnd. Aan de voorzijde is de koplampbehuizing voorzien van LED-verlichting en drie LED-lijnen die als dagrijlicht functioneren. Deze lijnen verwijzen dan weer naar de klauw van de leeuw van Peugeot, een leuk detail dat je ook terug kunt vinden bij het achterlicht. Die drie strepen in de verlichting zie je overigens ook bij de hedendaagse generatie auto’s van Peugeot, ondanks dat het om twee verschillende bedrijven gaat.

Compact met prima zitpositie

Net zo modern is het TFT-scherm, geen dagelijkse kost nog in de markt voor 125 cc motorrijders. Ook over de rest van het ontwerp is nagedacht: de PM-01 ziet er prima uit met z’n relatief korte zadel, lage kentekenhouder en strak gelijnde kappen. Een duopassagier heeft het minder breed: daarvoor blijft nauwelijks nog ruimte over. De PM-01 mag dan compact zijn, voor een testrijder van 1.83 meter is de zit prima. Het zadel biedt voldoende comfort, de knieën hebben voldoende plek naast de tank en de kniehoek is aangenaam genoeg voor langere periodes in het zadel.

Rijden

Het hart van de PM-01 is een 125 cc ééncilinder, die maximaal goed is voor 14 pk bij 9.500 tpm. Daarmee rijd je niet de straatstenen uit de weg, maar in de praktijk blijkt het blokje zich lekker soepel en vlot te gedragen. De zesversnellingsbak draagt daar in belangrijke mate aan bij: die voelt tijdens de test hier en daar nog wat hakerig, maar dat zal hopelijk vooral te maken hebben met de nieuwigheid. De spatiëring van de versnellingen is echt goed gekozen: tot zo’n 80 km/u pook je lekker vlot door de versnellingen heen, waarbij de zes daarboven goed tot z’n recht komt. Veel harder zijn we overigens niet gegaan: een snelweg was er tijdens de testrit helaas niet bij. 100 km/u zou echter geen probleem moeten zijn volgens de woordvoerders van Peugeot Motocycles.

Verrassend comfortabel

Het rijwielgedeelte mag dan niet bestaan uit componenten van dure merknamen, tijdens de testrit gedraagt de PM-01 zich als een aangename reisgezel. Lichtvoetig genoeg om lekker met het verkeer mee te komen, terwijl je toch heus het gevoel hebt met een volwaardige motor op pad te zijn. Hij laat zich vloeiend rijden en is verrassend comfortabel, zeker gezien de vrij krappe wielbasis. Zo zie je maar dat je niet per se de allerduurste componenten hoeft te gebruiken om toch een uitgebalanceerde motor in elkaar te zetten. De afstelling heeft de nodige aandacht gekregen en dat betaalt zich uit op de weg.

Conclusie

Vooral in de stad geldt, dat je met een grote motorfiets niet altijd beter af bent. De Peugeot Motocyles PM-01 is een heerlijke machine door druk verkeer; comfortabel, vlot en lekker compact. Als je ook met regelmaat een stuk snelweg meepakt, kan het echter de moeite waard zijn om nog even te wachten op de 300 cc-variant van de PM-01: die is ook al aangekondigd.

Tekst: Jaap van der Sar. Fotografie: Peugeot Motocycles

Technische gegevens 2023 Peugeot Motocycles PM-01 (125cc)

MotortypeVloeistofgekoelde viertakt ééncilinder
Cilinderinhoud (BxS)124,8 cc (54 x 54,4 mm)
Compressien.b.
Maximaal vermogen14 PK (10,2 kW) @ 9500 tpm
Maximum koppel11 Nm @ 7500 tpm
Zadelhoogte810 mm
Transmissie6 versnellingsbak
FrameStalen buizenframe
Wielbasis1370 mm
VoorveringUSD 41 mm voorvork
AchterveringEnkele schokdemper, veervoorspanning aanpasbaar
Voorband110/70-17 Metzeler Sportec M5
Achterband165/60-17 Metzeler Sportec M5
VoorremEnkele 280 mm remschijf, vierzuiger remklauw
AchterremEnkele 240 mm remschijf, zwevende remklauw
Benzinetank12,5 liter
Gewicht rijklaar150 kilo
Electronica (SIRS)TFT dashboard, ABS, Traction Control
KleurenJet Blue; Sharp White; Sideral Mat Black
Prijs Nederland 2023n.n.b.