Kawasaki blijkt doorontwikkelen aan haar Z650, want op basis van de klassieke ER-6 staat er in 2023 nog steeds een moderne naked bike in de middenklasse. Andere fabrikanten kozen in de loop der jaren voor een totaal ander model, vaak voorzien van een paralleltwin met 270-graden krukas, maar Kawasaki blijft trouw doorontwikkelen op basis van die ER-6n van lang (2006) geleden. Dat doen ze wel zó consequent, dat de 2023-versie van de Z650 weliswaar geen revolutionair nieuw model is, maar wel volledig bij de tijd blijft. Met dit jaar dus als grote nieuwigheid de komst van traction control en LED-knipperlichten.
De ‘nieuwe’ Z650 is qua uiterlijk dan ook nog steeds gewoon de Z650; een leuke naked met eigen gezicht en fraai buizenframe. Vooral in de groene kleurstelling zijn de buizen, van wat we tegenwoordig van de marketeers een “trellis frame” moeten noemen, een mooi technisch onderdeel. Daarbij is de afwerking van de hele motorfiets van zeer hoog niveau, met modern ogende LED verlichting rondom.
Het moderne TFT-kleurendashboard heeft niet enorm indrukwekkende functies, maar is zeer goed afleesbaar en ziet er prachtig uit, met cool knipperende oranje accenten als je in de buurt van de toerenbegrenzer komt. Let qua uiterlijk wel even op, want de testmodellen waren voorzien van een optioneel hoger ruitje, soms aangevuld met een al even optioneel hoger zadel. Beide opties zijn aan te raden, vooral voor de iets langere motorrijders zoals onze testrijder van 1.86 m.
Bandenwissel
Bij dit evenement kiest Kawasaki er wederom voor om de originele Dunlop SportMax RoadSport 2 motorbanden voor de persintroductie op Ibiza te vervangen door de (veel betere en duurdere) Bridgestone S22’s. Een logische keuze, maar ze maken daarmee wel kristalhelder dat je dat als klant dus ook zou moeten willen, wat je dan het beste gelijk bij aankoop bij je dealer in de aankoopdeal mee kan nemen, liefst zonder meerprijs. Neem het dus niet van ons aan, maar van de importeur.
Z650 = Ninja 650 zonder kuip
Het mag duidelijk zijn dat deze Z650 en de Ninja 650 zo goed als gelijk aan elkaar zijn; in feite is de Z650 niks meer of minder dan een Ninja 650 zonder kuip en met een ander stuur erop, wat voor een gewichtsbesparing van 5 kilo zorgt. De Z stuurt prima, maar net even iets minder scherp en stabiel als de Ninja doet, als gevolg van de positie van het stuur en wat extra gewicht. Dat is overigens geen nadeel, de Z650 is daardoor direct ook iets speelser en nodigt wat sneller uit tot rebels weggedrag wat niet helemaal binnen alle (verkeers)regels past. Precies dat wat liefhebbers van een naked bike in de stadse omgeving vaak leuk vinden dus.
Klassieke paralleltwin
Het motorblok kennen we al héél lang, maar daarbij heeft Kawasaki weer gedaan wat het al vanaf de ER-6 bij dit model doet, namelijk steeds zorgen voor updates die het bij de tijd houden. Vermeldenswaardig: alle claims van Chinese motorfabrikanten dat ze ditzelfde motorblok met een Kawasaki-licentie bouwen is volgens de Japanners pertinent niet waar, ook al lijken de Chinese versies er als twee druppels water op. De originele Kawasaki-paralleltwin is er dan wel al jaren en daardoor niet meegegaan in de 270-graden-krukas-mode, wat de merken die dat wel deden een beetje voorsprong geven op het moeilijk meetbare vlak van “fun”.
TESTVIDEO (volgt 20 februari 2023)
De Kawasaki is met zijn traditionele 180-graden krukas daardoor inderdaad iets braver, maar geeft echt geen klap verkeerd. De tweecilinder loopt keurig vanaf elk laag toerental omhoog, om dan vanaf 6000 toeren echt lekker te trekken tot boven de 8500, waarna het dan wel snel afgelopen is. Door de waanzinnig goede versnellingsbak is het een feest om continu te zorgen dat je tussen de 6000 en 8000 blijft, op de bochtige wegen van een vakantie-eiland heb je altijd meer dan voldoende power, een zwaardere motor zou zijn surplus aan vermogen toch niet kwijt kunnen.
De standaard slipperclutch voorkomt dat de achterkant te hard afgeremd wordt bij terugschakelen, waarbij een streepje tussengas het snelheidsverschil helemaal gladstrijkt. Voor een paralleltwin is de Kawasaki daardoor makkelijk te hanteren, ook voor beginnende motorrijders. Dat geldt in iets mindere mate voor de injectie, die vooral in de korte eerste versnelling en bij deellast net iets te abrupt van uit naar aan gaat. Dat is wel goed te ondervangen met héél precies gasgeven, maar dat is niet altijd even makkelijk voor iedereen.
Eerdere reviews Kawasaki Z650 op Testmotor.nl:
Link: Test 2017 Kawasaki Z650
Link: Test 2020 Kawasaki Z650
Traction Control
Het draait in 2023 natuurlijk vooral om de nieuwe traction control, die drie standen heeft: 1, 2 en uit. Daarvan is Stand 2 tijdens een kwieke rit over Ibiza met Bridgestone S22 banden overbodig, want dan grijpt de TC echt continu in. Misschien handig voor als het héél erg glad is en je nog wat onzeker bent over je eigen motorrijden, maar verder is deze stand volledig overbodig. Stand 1 is dus de normale keuze. Die is dan wel weer heel aardig, want als je niet teveel naar het dashboard kijkt, merk je de aanwezigheid ervan amper. Dat komt niet omdat het system helemaal niet ingrijpt, maar doordat het heel netjes haar werk doet op twijfelachtig asfalt. Prima aanvulling dus.
Remmen
Kawasaki heeft er niks over gezegd, maar het lijkt er toch echt op dat het ABS ook wat beter is geworden. Die greep bij het 2020 model nog erg vaak te vroeg in, maar dat gebeurde op Ibiza maar één keer. Zou kunnen dat we dit jaar rustiger reden of het asfalt van Ibiza beter was, maar tijdens deze testrit voelde ABS echt als een veiligheidsfeature in plaats van een belemmering. De remmen van de Ninja zijn daarbij nog steeds niet enorm bijterig, maar doen het wel prima als je hard doorknijp.
Vering
Die niet al te agressieve voorrem past goed bij de te makkelijk inverende voorkant; het eerste aanzetten van de voorrem laat de voorkant eigenlijk te snel induiken. Als de klassieke telescoopvoorvork dan (te) vlot onderin zit, wordt de motor stabieler en kan je alsnog hard doorknijpen. De achtervering is verder prima, comfortabel genoeg voor stad en buitenweg, en eventueel met een C-sleutel ook qua veervoorspanning nog wat harder te zetten voor zwaardere berijders, een passagier of bagage.
Conclusie 2023 Kawasaki Z650 review
Natuurlijk is de 2023 Kawasaki Z650 niet enorm anders dan het vorige model. Toch laat Kawsasaki vooral zien dat evolutie van een basismodel wel degelijk de moeite loont, als je dus maar elke keer -relatief kleine- doorontwikkelingen blijft toevoegen. Resultaat is een zeer complete, bijdetijdse motorfiets die in 2023 gewoon nog mee kan met de rest. De Kawasaki Z650 is daarmee niet de meest opwindende funbike van de sportieve middenklasse, maar wel een zeer betrouwbare, sportief gelijnde en geweldig uitziende, uiterst complete motorfiets met een zeer gunstig prijskaartje.
Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Ula Serra, Felix Romero.
Technische gegevens 2023 Kawasaki Z650
Type motor | Vloeistofgekoelde, 4-takt paralleltwin, DOHC, 8 kleppen |
Cilinderinhoud | 649 cc |
Boring x Slag | 83 x 60 mm |
Brandstofsysteem | Brandstofinjectie: 2 x Ø 36 mm met dubbele gaskleppen |
Smering | Geforceerde smering, semi-dry sump |
Maximum vermogen | 68 PK (50,2 kW) / 8.000 tpm |
Maximum koppel | 64 Nm / 6.700 tpm |
Transmissie | 6 versnellingen |
Koppeling | Natte multi-plaat koppeling |
Remmen, voor | Semi-zwevende 300 mm remschijven. Dubbele zuiger remklauw |
Remmen, achter | 220 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger |
Vering, voor | 41 mm telescopische voorvork |
Vering, achter | Horizontale back-link, met instelbare veervoorspanning |
Type frame | Stalen buizenframe |
Veerweg V/A | 125/130 mm |
Voorband | Dunlop Sportmax Roadsport 2 120/70ZR17M/C (58W) |
Achterband | Dunlop Sportmax Roadsport 2 160/60ZR17M/C (69W) |
L x B x H | 2055 x 765 x 1065 mm |
Wielbasis | 1410 mm |
Zithoogte | 790 mm (optioneel hoger zadel) |
Brandstofcapaciteit | 15 liter |
Rijklaar gewicht | 188 kg |
Prijs Nederland (2023) | € 8399,- |