Skip to main content

Test: Metzeler Karoo 4 en Tourance Next 2 adventure motorbanden

Met de Karoo 4 en Tourance Next 2 geeft Metzeler twee hele duidelijke keuzemogelijkheden voor de bezitters van een adventuremotor. Als eigenaar van een BMW GS, Triumph Tiger, KTM 1290, Aprilia Tuareg, Yamaha Ténéré 700 of alle andere adventures en allroads, is het belangrijkste een eerlijke keuze op basis van je daadwerkelijke (!) rijgedrag: je gaat wel of niet regelmatig offroad.

Getest: Metzeler Karoo 4 motorbanden voor offroad

De Karoo 4 is de opvolger van de Karoo 3, maar daarbij beloven de makers een ruim aantal nieuwe technieken met klinkende namen als Decratec en Dymatec. Belangrijkste gevolg daarvan zijn vooral meer noppen die tegelijk de ondergrond raken, ook wel een grotere footprint genoemd, terwijl de verhouding tussen noppen/groeven hetzelfde blijft. Deze andere manier van vervormen zou in diepe modder tot zelfs 30% meer tractie moeten leiden, maar ook tot harder remmen in natte omstandigheden en soepeler sturen dan de Karoo 3.

De claims in diepe modder en op natte ondergrond kunnen we niet verifiëren: het is al weken kurkdroog in de Italiaanse Apennijnen, waar we met een flinke keuze aan grote allroads en adventures rondrijden. Het hele kleine beetje modder waar we doorheen komen, laat wel zien dat de Karoo’s, ondanks de upgrade, toch nog heel snel glad worden als het nat is. Dat is ook niet zo heel gek, want het profiel is in het midden van de achterband weliswaar 11 mm diep, maar de ‘noppen’ zijn niet erg agressief gevormd, waardoor ze toch al snel doorspinnen als er water in de buurt is.

Op droge ondergrond daarentegen, laten ze zich van hun allerbeste kant zien. We nemen zandpaden, maar ook woeste berghellingen met enorm veel rotspuin, waarbij dappere, snelle paden afgewisseld worden met technische stukken die vooral om beheersing vragen. Daar combineert de Karoo 4 prima grip met keurige stuurprecisie. Daarbij valt op dat vooral bij kleinere hellingshoeken de nieuwe constructie veel vertrouwen geeft, zelfs flink meer dan als de motor helemaal rechtop staat.

Test review Metzeler Karoo4 motorbanden 2 LR

De Karoo 4 zit op de schuifmaat tussen adventure en street meer in de richting van offroad, maar op asfalt is de Karoo 4 opvallend goed voor een band met een dergelijk profiel. Het is wel even wennen aan het stuurgedrag, waarbij het eerste insturen bijna te snel gaat, waarna je daarna minder snel hellingshoek maakt. Maar, eenmaal daaraan gewend is het werkelijk indrukwekkend wat de Karoo aankan, al moet je wel een beetje vertrouwen houden, omdat de feedback minder is dan van een 100%-straatband. Eenmaal dat vertrouwen opgebouwd, rolt de motor heel makkelijk van links naar rechts en vlieg je al snel op hoogst illegale snelheid over de Passo del Cerro, ongeacht of je nu op een woeste Super Adventure 1290 of een lichtere Aprilia Tuareg 660 zit.

Conclusie: Metzeler Karoo 4 offroad motorbanden

Alles bij elkaar is de Karoo 4 wel echt een band die je pas moet kopen als je vaak offroad gaat. Natuurlijk, hij staat best stoer onder een dikke BMW, maar toch is het een compromis. Eentje die het inzetgebied weliswaar heel flink verbreedt, maar zowel op asfalt als in het zand net geen noppenband òf straatband is. Dan kom je in Nederland misschien uit op 5% van alle bezitters van een adventuremotorfiets, alle anderen kunnen beter hieronder naar de Tourance Next 2 kijken. Dat gezegd hebbende is het wel verbluffend hoe goed de Karoo 4 op beide ondergronden opereert, voor een noppenband op het asfalt en voor een straatband op zachte ondergrond dan…


Getest: Metzeler Tourance Next 2 motorbanden voor asfalt

De Tourance benadert dezelfde adventuremarkt vanaf de andere kant, dus nog steeds hoofdzakelijk gericht op de BMW R1250GS, KTM Super Adventure 1290, Triumph Tiger 1200 en Honda Africa Twin. In die wereld zijn er relatief kort geleden veel complicerende factoren bijgekomen: enorm veel meer vermogen, maar dan beteugeld door elektronica die ook de juiste signalen van de banden moet krijgen en geven, plus semi-actieve vering die zijn eigen ding doet, los van wat de bandenfabrikanten verzinnen. Daar komen dan sinds kort weer steeds meer enorm leuke, lichtere adventures bij, zoals de Yamaha Ténéré 700, Triumph Tiger 660 of Aprilia Tuareg 660, waarop bovenstaande complicaties geen rol spelen. Om daar dan één soort band voor te ontwikkelen is absoluut niet makkelijk.

In feite is de Metzeler Tourance een straatband met een wat grover profiel, zodat het lijkt op een offroadband. Prima voor de 95% aan motorrijders die met hun adventure nooit ook maar één korreltje zand onder de wielen krijgen, terwijl het ruige offroad uiterlijk toch niet vergeten wordt. OK, je zou er wel mee op een gravelpad terecht kunnen, maar dat kan in principe op elke straatband. Maar verwacht dan geen extra grip op de losse ondergrond, daarvoor zijn de ‘gleuven’ van het profiel eenvoudigweg te smal. Ook hier worden we met nieuwe technieken overladen, van de bekende Interact tot de nieuwe Hyperbase en Dymatec, allemaal goed bedacht, maar als motorrijder zal het je niet enorm boeien.

Het patroon aan de voorkant is echt flink anders dan bij het vorige Tourance Next model in deze serie, terwijl de achterband wel erg lijkt op zijn voorganger. Volgens de makers blijft dat profiel langer goed als de band slijt, wat een goed idee is, want nogal wat banden in deze klasse krijgen het lastiger als ze wel versleten, maar nog niet op zijn. Maar, na 100 kilometer spectaculaire bochten maken, kunnen we vooral enthousiast zijn over de combinatie van rollend omgooien en prima grip, die in dat stukje natuurlijk niet gesleten zijn.

Belangrijkste upgrade voor de Metzeler Tourance Next 2 is dat de band als geheel veel stijver is geworden. Daarmee hebben de engineers van moederbedrijf Pirelli natuurlijk wel een keuze gemaakt, die -zoals altijd- ook consequenties heeft. In dit geval voelt de Tourance iets minder comfortabel aan, maar stuurt hij wel enorm precies, zelfs onder grote kanonnen als een GS Adventure of Multistrada V4. Net als de Karoo heeft ook de Tourance Next een dual compound achterband, wat wil zeggen dat de zijkant meer grip geeft terwijl het midden juist wat harder is, maar langer meegaat. Ook bij deze band claimt Metzeler betere remprestaties in natte omstandigheden, maar ook nu hebben we het geluk dat niet uit te kunnen testen.

Test Review Metzeler Tourance Next2 motorbanden 2 LR

Metzeler zegt dat je met de nieuwe “TN2” eerder op het gas kan bij het uitkomen van de bocht, wat we best willen geloven. Ook op de kanonnen met 160, 170 PK durf je snel op het gas, waarbij de combinatie van enorm veel power, elektronische hulpmiddelen (traction control etc.) en de nieuwe Metzelers uitstekend samenwerken, zonder veel beweging onder al dat geweld. Onder de streep lijkt het erop dat de nieuwe “2” iets aan vering heeft ingeleverd, maar strakker blijft onder het steeds groter wordende motorgeweld in de adventurewereld. Die vering wordt dan weer zo goed mogelijk rechtgetrokken door de elektronische vering, die steeds meer gemeengoed begint te worden.

Conclusie: Metzeler Tourance Next 2 adventure motorbanden

Het blijft zo dat de Metzeler Tourance Next 2 een 100% straatband is, die voor het uiterlijk een stoerder profiel kreeg. Dat maakt het wel een ideale band voor de extreem populaire adventuremotoren, want hij ziet er niet alleen best stoer uit, maar rijdt ook nog eens extreem goed. Vooral de manier waarop de band van linkerbocht naar snel-opvolgende rechterbocht (en andersom) rolt, is werkelijk indrukwekkend. Daarbij heeft de TN2 erg veel grip en dat wordt ook nog eens prima doorgegeven aan de berijder. Dat geeft veel vertrouwen, waardoor je ook bij de hoge allroads steeds makkelijker onderdelen aan de grond rijdt, ongeacht of het voorwiel van de gekozen motor nou 19 of 21 inch is, of het achterwiel 17 of 18 ‘duim’ groot.

Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s: Marco Campelli/Piratos