Test: Dainese Smart Jacket D-Air Airbagvest

Alhoewel in auto’s airbags al jaren verplicht zijn, beginnen airbags voor motorrijders nu pas wat gebruikelijker te worden. Niet ingebouwd in de motor zelf, zoals op de Honda Goldwing, maar in de kleding van de motorrijder. Ontwikkelingen vanuit de racerij, waar menig rijder ongedeerd van een heftige highsider wegloopt, hebben geleid tot een aantal producten die nu op de markt zijn. In tegenstelling tot pyrotechnische airbags bij auto’s zijn motorvesten uitgerust met een gascartridge. Grofweg kunnen de huidige airbagvesten ingedeeld worden in digitaal werkende systemen (activatie met sensoren) en analoge systemen, die door een trekkoord worden geactiveerd.

Het voordeel van digitale systemen ten opzichte van de laatste categorie is dat, doordat de werking gebaseerd is op (plotselinge) beweging, het systeem ook werkt wanneer je van stilstand wordt aangereden of een ongeluk hebt waarbij de rijder op geringe afstand van de motor blijft. Een trekkoord vest zal pas opblazen als je ver genoeg van de motor verwijderd bent. Een voordeel van de huidige trekkoord systemen is echter dat bij een activatie veelal goedkoop de cartridge vervangen kan worden. Het systeem van Dainese (maar ook bijvoorbeeld van Alpinestars) moet voor reactivatie terug naar de fabriek of servicepunt. Dat is kostbaar met €250,- per vulling, maar aan de andere kant zal je blij zijn als je er goed vanaf bent gekomen.

Hoe werkt het?

In het gebruik is het vest heel simpel. Het vest is uitgerust met GPS- en versnellingssensoren die plotselinge versnelling of vertraging opmerken. Na het vastmaken van de magneetknoop bij je nek, gaat het vest aan op de stand-by stand. Het activeert zich daarna vanzelf als je de motor start of harder rijdt dan 10 km/h. Het vest registreert daarbij de trillingen van de motor; je hoeft dus niet perse te rijden om beveiligd te zijn, het gaat ook af als je wordt aangereden terwijl je stil staat. Voor motorrijders op een elektrische motor betekent dit dus echter wel dat de airbag alleen werkt als je beweegt! Het vest laat de status zien door een LED en door vibraties. Zolang het opgeladen is, en de magneetknoop vastgemaakt is kan er eigenlijk niets fout. Het laden gebeurt met een USB C kabel. De gebruikstijd is bij volledige lading 26 uur. Voor dagelijkse woon werk rijders komt dat neer op eens per week opladen.

Hoe zit het?

Het Dainese Smartjacket kan zowel over als onder de motorjas gedragen worden. Het vest kan tegen water en kan dus ook in de regen gedragen worden. Er is daarom een elastische band in het vest bevestigd, die een grote verstelrange heeft. Voor een goede pasvorm is het aan te raden vooraf na te denken of het vest over of onder de jas gedragen gaat worden, om zo de beste maat te kiezen.
Wanneer het vest onder de jas gedragen wordt, zijn twee harde onderdelen voelbaar in de zij. Dit zijn de compartimenten waar de gascartridges in huizen. Na langere tijd wordt dat toch wel onprettig.

Test Dainese Smart Jacket D Air Airbagvest 1

Over de jas dragen is naar onze mening comfortabeler. Hoe het vest er na een jaar uitziet weten we nog niet en bovendien dragen we het in de regen onder een gelamineerde jas. Het kan door de elektronica niet gewassen worden, dus we verwachten dat het na herfstig en winters weer, bij extern dragen, er niet mooier op wordt.
Wat Dainese beweert, maar wat zeker niet he geval is, is dat het vest geventileerd is en daarmee koelte tot je laat komen. Het vest is dik en daarbij, je hebt een luchtdichte zak om je lijf. Het is gewoon warm in de zomer. In de herfst en ‘s avonds is dat dan wel weer fijn.
Omdat de rug niet hard of stevig is, zoals bij een conventionele rugbeschermer, heb je meer bewegingsvrijheid. De jas waarin of waarover je het vest draagt, heeft dan ook alleen nog maar de schouder en elleboogbeschermers. Losse rug-en borstbescherming kan daarom thuisgelaten worden. Dit verhoogt het dagelijkse comfort.

Echte test?

Voor de ultieme test missen we nog een onderdeel: de daadwerkelijke activatie van het vest bij een ongeval. Daar kunnen we niets over zeggen. Eerlijk gezegd moet zoiets onder gecontroleerde omstandigheden getest worden, waarbij er een hele wetenschappelijke omgeving bij moet komen. We beperken ons in deze test tot het dagelijkse dragen en gebruiken van het vest, jammer voor de test maar gelukkig voor ons: we hadden het niet nodig. 

Wel hebben we gesproken met diverse motorrijders die gevallen zijn terwijl ze het airbagvest droegen. Allemaal, geen een uitgezonderd, zeggen ze dat ze zonder het vest veel meer fysieke gevolgen van de crash gehad zouden hebben.

Daarnaast kunnen we opmerken dat het een ander gevoel van (schijn?)veiligheid geeft dan een normale rugbeschermer. In een conventionele jas voel je je meer beschermd omdat je de druk van protectoren op rug en borst voelt. Dat is weg, maar wordt vervangen door de wetenschap dat bij een ongeval je hele romp beschermd is. Het vraagt wel vertrouwen in de technologie.

Conclusie

Het Dainese Smartjacket kost 629 euro en ook het herstellen na activatie kost een fors bedrag. Dat is veel geld, maar vergeleken met top-spec motorhelmen of motorpakken niet exorbitant. Het biedt meerwaarde ten opzichte van conventionele rug- en borst protectie. Het vest is makkelijk in gebruik, maar is in de zomer best warm. Het geeft je meer bewegingsvrijheid dan een conventionele rugbeschermer en biedt ook bescherming op je borst, buik en je sleutelbeenderen. 

Tekst & foto’s: Eef Voogd/Testmotor

Test: Yamaha GYTR R1, GYTR R6 en GYTR R7 circuitmotoren

© Copyright - Motorcentraal