De MT-07 is het belangrijkste model voor Yamaha in Europa. In 2020 waren van de 80.000 motoren die Yamaha verkocht er 17.000 een MT-07, waarvan bijna 500 in Nederland. Daarmee is de naked middenklasser het op-een-na bestverkochte model van ons land. Oftewel: dit is de verkoopknaller van het Japanse merk. Het cruciale model krijgt nu een forse update voor modeljaar 2021, waarbij in essentie een nieuw uiterlijk over het vertrouwde rijwielgedeelte is aangebracht.
Hoofdreden voor deze update is dat er vanaf nu aan de nieuwe EURO5 wetgeving moet worden voldaan, wat voor motorrijders zelf nooit een vooruitgang is. Voor de MT-07 moest er vooral een nieuwe, zwaardere uitlaat komen, die opvalt door nogal grof laswerk, terwijl er ook 1,5 PK en 1 Nm aan koppel werd ingeleverd. Allemaal een onontkoombaar gevolg van de Europese regelgeving. Verder bleef er vooral heel veel hetzelfde: frame, subframe, vering en wielen werden niet gewijzigd ten opzichte van her vorige model. Daarmee blijft Yamaha de strijd aangaan in een markt waar keihard om elke verkochte motor wordt geknokt, met sterke concurrenten als de goedkopere Kawasaki Z650 en Suzuki SV650 en de -veel- duurdere Honda CB650R.
Maar, naast deze verplichte aanpassingen greep Yamaha haar kans om ook een aantal technische upgrades uit te voeren, met daarnaast ook nog eens een flinke aanpassing van het uiterlijk. Die nieuwe buitenkant heeft als belangrijkste item de koplamp, bestaand uit een enkele projectorlamp met daarnaast twee melkwitte vlakken en twee wings-achtige luchtdoorlaten. Als designfeature ziet het er als geheel en van dichtbij cool uit, maar met brandende verlichting is het op afstand wat mager: een cirkel met twee LED-strepen ernaast in plaats van een enorm herkenbaar lichtbeeld. Daarnaast is de tank echt veranderd, met de losse airscoops die nu onderdeel van de tank zijn geworden, wat het geheel een meer premium uitstraling geeft. Helaas zitten de stickers op de prachtige tank nog steeds niet onder een laag blanke lak, maar er is qua kwaliteitsgevoel toch duidelijk sprake van vooruitgang.
Uitrusting sober
Om de prijs laag te houden is een sobere uitrusting volgens de makers onontkoombaar, maar sommige zaken zijn ondertussen wel dusdanig ingeburgerd, dat het ontbreken ervan op begint te vallen. Dat KTM op 125’s wel een TFT-scherm met bluetooth connectiviteit kan monteren, is misschien nog een uitschieter, maar traction control is een moderne veiligheidsfunctie die vergelijkbaar is met ABS en daarom niet meer zou moeten ontbreken. Ook quickshifters en rijmodi zijn gemeengoed bij veel nieuwe motorfietsen, al missen we die laatste bij de MT-07 nou niet enorm maar zou de schakelhulp een zeer welkome aanvulling zijn. Qua uitrustingsniveau balanceert Yamaha bij de 2021-versie van de MT-07 daarmee op het randje van voldoende.
Compacte zithouding
Eenmaal opgestapt valt nog eens op hoe compact de MT-07 is. De knieën gaan best sportief hoog, maar de zithouding is prettig rechtop achter het nieuwe, wat hogere stuur. Dat nieuwe stuur is ook wat dichter naar de berijder gezet, wat voor de iets langere motorrijder misschien nèt wat te dichtbij is. Dat het stuur 3 centimeter breder is geworden is een prima upgrade, het geeft de hele motor wat meer body en zit en stuurt prima. Verder zijn er nu zwarte rem- en koppelingshendels, alleen het stuur zelf valt nog wat uit de duistere toon door juist niet ‘dark’ te zijn. Verder heeft het ontbreken van elektronische hulpmiddelen als prettig gevolg dat de bedieningselementen op het stuur lekker duidelijk zijn, met de vreemde (en dus gevaarlijke) ongebruikelijke positie van de claxonknop als onbegrijpelijke uitschieter.
Veelzijdige rijeigenschappen
Op de soms nog bevroren route zijn de nieuwe Michelin Road 5 banden een prima keuze, al zou je in hartje zomer misschien zelfs nog wel voor een set sportievere motorbanden willen gaan. Nu onderstrepen de Michelins de veelzijdigheid van de MT, want ze bieden een mooie compromis tussen de sportieve aspiraties, die de vering ook uitstraalt, en de dagelijkse realiteit in de stad en op binnenwegen. Sturen gaat op de paar zonnige stukken asfalt echt lekker, de MT laat zich zo makkelijk van kant naar kant gooien, daarbij geholpen door de betere remmen die je ook onder hellingshoek kan blijven aanspreken, zonder dat de motorfiets rechtop wil. De lange antennes aan de nieuwe voetsteunen raken soms het asfalt, maar verder verstoort niks de wegligging van de MT-07, die daarnaast ook op hoge snelheid nog eens uiterst stabiel blijft. De rijervaring is daarbij meer richting sportiviteit dan op comfort gericht, maar vooral wendbaar en tegelijkertijd stabiel, precies zoals je dat zou willen. Hierdoor is de MT-07 één van de weinige motoren die echt voor elke motorrijder geschikt is, van groot tot klein en van ervaren tot beginner. En, niet te vergeten, voor man èn vrouw, want Yamaha ziet potentieel in dit model voor meer vrouwelijke motorrijdsters.
De basis: het motorblok
Op de Route de Cretes in Zuid-Frankrijk is binnen 100 meter weer duidelijk waarom de MT-07 zo goed verkocht wordt. Het motorblok klinkt niet alleen prachtig, maar trekt supergoed op, heeft over de hele linie volop punch en heeft vooral een funfactor die geen een enkele andere middenklasser kan evenaren. Verder heeft het blok vooral een zeer voorspelbaar motorkarakter; het vermogen bouwt erg lineair op met een klein beetje extra punch -met wat trillingen- bovenin. Allemaal geholpen door een zeer keurig werkende versnellingsbak. In veel andere gevallen is voorspelbaar synoniem voor saai, maar daar komt juist weer dat ongrijpbare, maar onmiskenbare van de MT-07 naar boven: hier wordt het nooit saai. Daarbij is de injectie heel erg goed afgesteld, het minimale aan-uit effect wordt daarmee prima opgevangen. Een knappe prestatie van Yamaha en een les voor andere fabrikanten die roepen dat sinds EURO5 dat aan-uit effect nou eenmaal een gegeven is. Overigens is het gemelde vermogensverlies niet merkbaar, wat ervoor zorgt dat de CP2 een geweldig motorblok is en blijft.
Conclusie
Als je kijkt naar alle belangrijke factoren van de vernieuwde Yamaha MT-07, zijn die allemaal voldoende, maar geen uitschieters. Het uitrustingsniveau krijgt zelfs een 6 min. Maar dat valt allemaal in het niet door één ding: ondanks alle updates, upgrades of wat dan ook, is en blijft dat ‘CP2’ 270-graden tweecilinder motorblok de hoofdattractie van de MT-07. Prima ondersteuning komt van een zeer solide rijwielgedeelte, wat de ideale combinatie tussen snel sturen en hoge stabiliteit in deze middenklasser héél dicht weet te benaderen, met de remmen als belangrijkste verbetering. Ongelooflijk hoe snel motorrijden daardoor leuk is met deze MT; een funfactor die moeilijk langs een echte meetlat gelegd kan worden, maar bij de Yamaha toch het allergrootste pluspunt is. En waar gelukkig dus niks aan veranderd is!
Tekst: Iwan van der Valk. Foto’s Yamaha – Blue Media
Technische gegevens 2021 Yamaha Motor MT-07
Motortype | 2-cilinder, 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 4-kleppen |
Cilinderinhoud | 689cc |
Boring x slag | 80,0 mm x 68,6 mm |
Compressieverhouding | 11,5 : 1 |
Max. vermogen | 73,4 PK (54,0 kW) bij 8.750 tpm |
Max. koppel | 67,0 Nm bij 6.500 tpm |
Type chassis | Diamantvormig |
Balhoofdhoek | 24,5º |
Naloop | 90mm |
Wielbasis | 1400 mm |
Wielophanging, voor | Telescopische voorvork, Ø 41 mm |
Wielophanging, achter | Achterbrug, (Link type veersysteem) |
Remmen, voor | Twee Ø 298 mm remschijven |
Remmen, achter | Enkele Ø 245 mm remschijf |
Bandenmaat, voor | 120/70-17 Michelin Road 5 |
Bandenmaat, achter | 180/55-17 Michelin Road 5 |
Lengte x breedte x hoogte | 2085 x 780 x 1105 mm |
Zithoogte | 805 mm |
Rijklaargewicht | 184 kg |
Inhoud brandstoftank | 14 liter |
Kleuren | Storm Fluo, Icon Blue, Tech Black |
Prijs Nederland (2021) | € 8199,- |