Royal Enfield kennen we hier vooral als klassiek motormerk, maar in India is het vooral de fabrikant van middenklasse-modellen voor de extreem grote motormarkt, die nu wereldwijd als instapmerk doorbreekt. Met de Meteor 350 houdt het merk vast aan de retro-uitstraling die voor alle modellen wordt gebruikt, maar dat kan wel eens gaan veranderen; het merk belooft in de komende 7 jaar met 28 nieuwe modellen -in verschillende segmenten- te zullen komen.
Qua uitstraling is de nieuwe Meteor 350 vooral een lichte cruiser, maar het is misschien beter het model gewoon als leuk ogend, ongecompliceerd vervoermiddel te zien. Zelf noemt RE het “Easy Cruising”, wat zeker een kloppende benaming is, maar in de Lage Landen doet die doelgroep dat liever op 1350 dan op 350 cc. De reële doelgroep is dan ook die van beginners, studenten, vrouwen en woon-werkers op de korte afstand, die een lichte, handzame, leuke motorfiets met laag zadel, ontspannen zithouding, zonder al teveel ingewikkeld gedoe zoeken.
India vs. Japan, Europa en China
Qua bouwkwaliteit en afwerking komt het Indiase Royal Enfield tussen Japan, Europa en China uit, al zie je aan de Meteor dat India wel steeds dichter in de buurt bij Europa begint te komen. Een knappe prestatie als je kijkt naar de afwerking rondom, die er zeer strak uitziet en zich alleen nog door hele kleine details verraadt als niet-Japans of -Europees. Aan de andere kant kost een Japanse Z400 dan ook 700 euro meer, dat lijkt niet veel mar relatief gezien is dat een fors verschil.
Prijzen vs. concurrentie
De prijzen voor de 350 variëren van € 5000 voor de goedkoopste tot € 5400 voor de Supernova-versie. Daardoor zijn er niet veel concurrenten, in Nederland alleen de 400-modellen van het Chinese Mash, overigens van dezelfde importeur Motomondo. Of de Benelli Imperial 400, die iets goedkoper is, maar afgezet tegen de Chinese retro-Benelli wint de Enfield de strijd moeiteloos qua afwerking. In de beste Indiase traditie zijn er heel veel kleurstellingen, verdeeld over drie uitrustingsniveaus die oplopend Fireball, Stellar en Supernova heten. Helaas was de simpelste Fireball er niet bij tijdens de testdag, want de gele en rode versie zien er vooral ongecompliceerd en fris uit, waar de sissy-bar en/of windscherm van de duurdere versies dat beeld juist een beetje verstoren.
Qua uitrusting zijn alle zaken aanwezig die je van een modern instapmodel mag verwachten: deels LED verlichting en een LCD dashboard met (wel kleine) versnellingsindicator, met als zéér positieve uitschieter de Tripper navigatie standaard op alle versies! Die navigatie loopt via een app en werkt als een soort betere versie van de Beeline navigatie; een pijl met wat andere info er omheen, werkend op een Google platform. Ideaal en ‘gratis’, waar andere merken nog steeds niet zo ver zijn en blijven worstelen met overbodige onzin-apps.
349 cc eencilinder
Starten is even wennen, want de motor pruttelt dan zó zacht dat je even moet checken of hij al loopt. Maar, even gasgeven en daar is de leuke roffel uit de monocilinder. Daarover gesproken: eenmaal rijdend maakt de Meteor juist zoveel donker geluid, dat het eigenlijk nauwelijks te begrijpen is hoe dit door de Euro5-homologatie komt. Een prima sound voor de fans, maar als je erachter rijdt dus wel wat luid voor zo’n kleine motor, die 120 kilometer per uur (met wat slipstreamen 130) als topsnelheid noteert.
De Meteor 350 is motorisch precies dat wat je ervan mag verwachten: met 20 PK en 27 Nm geen geweldenaar maar meer dan genoeg voor elke motorrit die niet langdurig over de snelweg gaat. Vanaf elk toerental trekt de eencilinder heel gelijkmatig en makkelijk op, zonder hikje, pufje of vermogenspiek. Schakelen gaat dan prima met alleen de tenen, de hak/teen bediening is leuk om het cruiserconcept te versterken maar wat overbodig en iets teveel speling. Als geheel is de aandrijving echt prima; niet heel opwindend maar wel heel voorspelbaar en voldoende krachtig in elke stedelijke situatie.
Sturen
Zoals je van een dergelijke motorfiets mag verwachten, stuurt ook de Meteor 350 vooral heel ontspannen, tijdens de zonnige testrit doen de Ceat Zoom Plus (?) motorbanden alles wat ze moeten doen. Als het hard door een lange bocht gaat, komt er wat beweging in het rijwielgedeelte, maar ook dat is volledig normaal in dit segment. Vooral omdat de Meteor heel makkelijk in de stad manoeuvreert, met een enorme stuuruitslag is draaien, keren, door de file schieten en voorkruipen bij het stoplicht extreem eenvoudig. Daarbij helpen de meer dan adequate remmen ook nog eens, zowel voor als achter zijn die prima.
Conclusie
De Royal Enfield Meteor 350 brengt eigenlijk helemaal niks nieuws: het is een licht, cruiserachtig model zoals die er al jaren zijn. Wel is dat concept door de Indiërs zeer goed uitgevoerd; alles doet het prima en de funfactor is misschien wel hoger dan al die eerdere lichte cruisers. Qua afwerking voldoet de Meteor helemaal en vooral de Tripper navigatie is een prima voorbeeld van de no-nonsense manier waarop Royal Enfield de zaken aanpakt: niet praten maar doen.
Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Pien Meppelink BV / Mariska Grob / Testmotor
Technische gegevens 2021 Royal Enfield Meteor 350
Motorblok | Lucht/olie gekoelde 349c ééncilinder, SOHC |
Boring x Slag (mm) | 72 x 85,8 |
Koeling | Lucht/ Olie |
Cilinderinhoud | 349 |
Benzinevoorziening | Injectie |
Aantal kleppen per cilinder | 2 |
Compressieverhouding | 9,5:1 |
Max. vermogen (kW/pk-toeren) | 20 PK (15 kW) bij 6100 tpm |
Max. koppel (Nm-toeren) | 27 Nm bij 4000 tpm |
Geluids emissie (opgave) | 89 dB bij 3050 tpm |
Koppeling | meerdere platen, nat |
Secundaire transmissie | Ketting |
Versnellingsbak | 5 versnellingen |
Voorband | Ceat Zoom Plus 100/90-19M/C 57P |
Achterband | Ceat Zoom Plus 140/70-17 M/C 66P |
Vering voor | Hydraulische voorvork 41 mm |
Vering achter | Dubbele schokdempers met instelbare veervoorspanning |
Frame | Halfduplex dubbel buizenframe |
Reminrichting voor | Schijf (300mm), 2 zuigerremklauw |
Reminrichting achter | Schijf (270mm), 1 zuigerremklauw |
Tankinhoud / Reserve | 15 liter / 5 liter |
Gewicht rijklaar(Kg) | 191 |
Wielbasis (mm) | 1400 |
Zadelhoogte (mm) | 765 |
Bodemvrijheid | 170 |
Lengte x breedte x hoogte | 2140 x 845 x 1140 |
Prijs Nederland (2021) | € 4999,- (Fireball), € 5249 (Stellar), € 5399,- (Supernova) |