De 2021 BMW Motorrad R1250RT is nog de enige overgebleven èchte touringmotor. BMW maakte zich niet heel makkelijk van de Euro5-homologatie af, maar aan de andere kant waren de vernieuwingen niet enorm ten opzichte van het 2019-model waar we eerder mee reden. Naast de tweaks om de milieu-eisen te halen, zijn een update voor het uiterlijk en een forse upgrade voor het dashboard de belangrijkste verschillen met het vorige model. Qua cijfers bleef alles gelijk met 136 PK, 143 Nm en 280 kilo met een volle 25-liter tank. Daarom richten we ons vooral op de vernieuwingen, met de meeste aandacht voor dat enorme dashboard.
Met de komst van de Euro5-homologatie vielen de laatste concurrenten af, waardoor de RT nog de enige nieuw leverbare touringmotor (of is het nou toermotor?) is. Juist in dit segment was de concurrentiestrijd altijd moordend, deze motoren waren hèt vlaggenschip van elk merk. Yamaha FJ1300, Honda Pan European ST1300, Kawasaki GTR1300, Triumph Trophy; ze zijn er niet meer. BMW heeft nog een model in de Tour-categorie met de K1600, maar deze zescilinder hoort eerder in het ultra-segment thuis, samen met de Honda Goldwing 1800.
Geen concurrentie
Dit betekent dat de R1250RT vrij spel heeft op de markt van motoren voor overheidsgebruik. Juist voor dagelijks gebruik door politie, Marechaussee, ambulances, spoedtransport en VIP-begeleiding is een tourmotor ideaal, want de combinatie van zithouding, windbescherming en uitrusting maken dit de meest functioneel inzetbare machine van allemaal. Nu is de RT dus de laatste van deze generatie, want er worden steeds minder tourmotoren verkocht, omdat iedereen overschakelt op adventuremodellen. Geen discussie meer over het wel of niet beter zijn van Paralever, Telelever, cardanaandijving of boxermotor; de RT is de enige overgebleven, dus je doet het er maar mee.
Daarbij behoeft de 1254 cc boxermotor geen introductie, ditzelfde motorblok zit immer onder een BMW die elk jaar alleen maar méér verkocht wordt; de R1250GS. Daar gaan we dan ook kort over zijn: een geweldig motorblok maar niet iedereen is een even grote fan van de dwarsgeplaatste liggende twin, wat vooral een kwestie van smaak is. Feitelijk loopt hij geweldig mooi en is in de laatste versie met Shiftcam-techniek nog weer makkelijker te berijden. Qua prestaties begint het alleen wel wat achter te lopen bij de moderne normen, waarbij meer PK’s populairder lijken te zijn dan een dik koppel.
Uiterlijk
Qua uiterlijk is het vooral even wennen, vooral als je als BMW-fan die ronde cirkels als koplampen mooi en herkenbaar vond. Nu is er overdag vooral een LED-patroon, vergelijkbaar met dat van de nieuwe S1000RR superbike, maar het komt vooral bekend voor van de -niet al te stoere- elektrische BMW i3 personenauto. Rondom de koplampen is de kuip ook aangepast, maar alle aandacht gaat snel naar de enorme, elektrisch bedienbare ruit erboven. Afgezien van het deel rondom de koplampen is er dus niets veranderd.
Hardware
Dan dat dashboard, met een indrukwekkende breedte van 31 centimeter, waarvan 3 centimeter rand. Een waanzinnig mooi breedbeeldscherm met een afmeting die nog nooit eerder vertoond is op een motorfiets. Nou liep BMW al voorop qua beeld en functionaliteit van haar TFT-dashboards, maar dit is nog eens de overtreffende trap qua uiterlijk; dit Bosch beeldscherm is werkelijk prachtig om te zien. Basisidee is dat je op dat ene scherm twee functies naast elkaar kunt laten zien, waarbij navigatie de meest voor de hand liggende tweede functie naast het “gewone” dashboard is. Maar, je kunt er ook voor kiezen de navigatie over het hele scherm te zetten, met in de randen dan de dashboardfuncties. Dan is het ook nog mogelijk muziek of telefoon als tweede scherm te kiezen.
Software
Hoewel de hardware zeer overtuigend is, geldt dat in veel mindere mate voor de software. Belangrijkste beperking is namelijk dat er geen sprake is van ‘mirroring’ van je smartphone, maar dat alleen de BMW Connected app alle functies moet aansturen, wat vooral een gemiste kans is. Dit betekent namelijk dat je niet eigen favoriete navigatie (Google Maps bijvoorbeeld) kunt gebruiken, maar altijd aangewezen bent op de -nogal beperkte- functies van de navigatie die BMW in de app heeft, die overigens wel bij TomTom vandaan komt.
Altijd via de app
Nog irritanter is het dat je, om de extra functies te gebruiken waarom je de RT met dat reusachtige dashboard wil hebben, altijd die app van BMW op de voorgrond van je telefoon moet hebben. Je mag het scherm op je mobiel dus niet uitzetten. Dat betekent twee dingen: als eerste dat je dus NIKS anders met je telefoon kunt doen, maar ook dat je smartphone binnen no-time door zijn accu heen is. Nou kan je je telefoon in een speciaal gemaakt vakje opladen, maar onze Samsung Note past daar niet in. Ironisch dat dit een telefoon met een wat groter beeldscherm is, die voor BMW voor de RT blijkbaar te groot wordt gevonden.
Qua connectiviteit was het koppelen van een telefoon met de motor geen probleem. Diezelfde telefoon was al gekoppeld met een Cardo communicatiesysteem op de motorhelm. Die helmset was dan ook weer te verbinden met de motorfiets, maar alles samen laten werken is ons niet gelukt. Daarbij gaan we er vanuit dat dit lag aan onze gebrekkige vaardigheden op dit vlak, maar het feit dat die BMW Connected App altijd je hele telefoon blokkeert, helpt niet. Nog een irritatiefactor: het koppelen tussen telefoon en motorfiets duurt elke keer veel te lang, waardoor het ook te lang duurt voor je navigatie werkt.
Nou leek het erop dat er op het dashboard zelf ook andere apps zouden komen, maar die zijn er niet (meer?). Oftewel: je moet altijd alles doen via die Connected app, alleen de radio kan zelfstandig werken. Halverwege onze fotosessie was de accu van de telefoon leeg getrokken, waarna we alleen de radio konden aanzetten om dat enorme beeldscherm nog enig nut te laten hebben. Zoals al gemeld was opladen geen optie wegens een te klein vakje, maar eigenlijk zou de Connected app gewoon niet zo enorm veel stroom moeten gebruiken. En de motor zou meer functies vanuit het dashboard zelf moeten bieden.
Alls in eigen hand
Alles bij elkaar wil BMW teveel tegelijk. Waar andere fabrikanten al kiezen voor bestaande systemen als Apple Carplay of Android Auto, probeert BMW alles in eigen hand te houden. Op zich prijzenswaardig, maar in deze tijden van extreme vooruitgang willen mensen gewoon zelf bepalen wat ze in beeld zien, wat makkelijk werkt door het beeld van je telefoon te ‘spiegelen’. Als je dat dan niet toestaat, moet de eigen software geweldig zijn, en dat is het zeker niet.
Nog een observatie van meer algemene aard: het enorme scherm biedt enorme mogelijkheden. Punt is wel dat al die functies je makkelijk afleiden van een basisfunctie van het geheel: motorrijden. Tijdens het rijden zijn een aantal functies geblokkeerd, maar toch ben je al snel door menu’s aan het scrollen, andere muziek op aan het zetten, ook nog telefoon aan het aannemen en de rijmodus van je motor aan het aanpassen. Vraag is of dat nou wel zo verstandig is allemaal. Helaas moeten we bekennen dat de (optionele) nieuwe afstandsradar van de cruise control ons tijdens de testrit wel eens terugbracht naar 85, om daar dan (net als zo’n afgeleide autobestuurder) langdurig achter te blijven hangen.
Conclusie
De R1250RT is, als laatste van een uitstervende generatie tourmotoren, nog steeds de vertrouwde, indrukwekkende RT. Vergelijkingstesten zijn daarbij niet meer mogelijk want alle concurrenten zijn al gestopt, maar het is allang duidelijk dat de RT een fantastische toermotor is. Qua vernieuwing draait het voor 2021 om het uiterlijk en het gigantische dashboard. Dat eerste is puur een kwestie van smaak, het tweede ligt wat lastiger. Want ondanks de werkelijk schitterende hardware, stelt dat 31 centimeter brede scherm toch wat teleur qua functionaliteit. Hoopgevend is dat dit door updates echt heel veel beter kan worden, vraag is alleen of BMW Motorrad dat ook gaat doen en of je daar op wil wachten.
Tekst: Iwan van der Valk Fotografie & video: Reno @ VanDijkMedia. Met dank aan Van Harten BMW Amersfoort.
Technische gegevens 2021 BMW Motorrad R1250RT
Type | Lucht-/vloeistofgekoelde tweecilinder-viertakt boxermotor met ShiftCam. |
Boring x slag | 102,5 mm x 76 mm |
Cilinderinhoud | 1254 cc |
Vermogen | 136 PK (100 kW) bij 7.750 t/min |
Koppel | 143 Nm bij 6.250 t/min |
Secundaire overbrenging | Cardan |
Frame | 2-delig, voor- en achterframe met meedragende motor/transmissie |
Voorwielgeleiding / -vering | BMW Telelever; veerpootdiameter 37 mm, centraal geplaatste vering |
Achterwielgeleiding / -vering | Enkelzijdige aluminium swingarm met BMW Paralever |
Veerweg voor / achter | 120 mm / 136 mm |
Wielbasis | 1.485 mm |
Naloop | 116 mm |
Balhoofdhoek | 64,1° |
Velgen | 3,50” x 17” – 5,50” x 17” aluminium |
Bandenmaat, voor | 120/70 ZR 17 |
Bandenmaat, achter | 180/55 ZR 17 |
Remmen, voor | Zwevende dubbele 320 mm remschijven, radiale 4-zuiger remklauwen |
Remmen, achter | Vaste enkele 276 mm remschijf, zwevende 2-zuiger remklauw |
Zithoogte, onbeladen | 805 / 825 mm |
Tankinhoud | 25 liter |
Lengte inclusief spatbord | 2222 mm |
Hoogte inclusief windscherm | Min. 1460 mm, max. 1570 mm |
Breedte inclusief spiegels | 985 mm |
Breedte inclusief koffers | 990 mm |
Onbeladen, rijklaargewicht | 279 kg |
Max. toelaatbaar totaalgewicht | 505 kg |
Prijs Nederland (2021) | € 22.950,- |