Voor 2020 heeft Kawasaki de vernieuwde W800 op de markt gebracht. Het is een aanvulling op de in 2019 uitgebrachte W800 Street en W800 Café. Kawasaki noemt hem zelf ‘The Original Icon’ en borduurt voort op een rijke ‘W’ historie die terug valt te herleiden tot 1965. In 2016 stopte Kawasaki met produceren van de W800, de W800 die nu is uitgebracht brengt 90% aan vernieuwde onderdelen met zich mee. De belangrijkste zijn een nieuw rijwiel gedeelte, de schijfrem achter en volledige LED-verlichting.
Klassiek retro
De W800 valt in de zogenaamde retro-stijl motorfietsen en dit is goed te zien. Op de LED-koplamp na is de algehele look erg klassiek. De in het oog springende donkergroene tank met chrome covers is netjes afgewerkt en de biezen zijn mooi in de lak verwerkt. Ook de chrome spatborden en spaakwielen dragen bij aan de klassieke look. Niet geheel onbelangrijk is dat het blok van de W800 zilverkleurig is, de Street en Café hebben een zwart blok. Het 19 inch voorwiel is afwijkend ten opzichte van de W800 Street en Café (beide 18 inch voorwiel). De stuurpositie wijkt ook iets af van de W800 Street en de W800 Café, deze zou volgens Kawasaki moeten zorgen voor een meer ontspannen rij-positie. Het geribbelde zadel voelt comfortabel aan echter op een langere rit ging de dikke opstaande witte rand irriteren aan de binnenkant van de bovenbenen. De analoge wijzerplaten zijn simpel en retro zonder al te veel toevoegingen. Een benzinemeter ontbreekt, alleen een ‘reserve’ indicatie is aanwezig. De bedieningsknoppen zijn minimalistisch, ouderwets en makkelijk te vinden tijdens het rijden. Het past allemaal in de stijl van de motorfiets. Het is allemaal netjes afgewerkt en er zijn geen losse draden of dergelijke te zien.
Modern rijgedrag
Bij het starten van de parallelle twin komt er een diepe ‘brom’ uit de motor. De klassiek gestylde uitlaten klinken niet onaardig en komen nog beter tot hun recht als het gas wordt opengedraaid. De algehele zitpositie is inderdaad comfortabel voor iemand van gemiddelde lengte (testrijder is 1,83m). Het bovenlichaam blijft recht en is niet te ver voorover gebogen of onderuit gezakt. Er is genoeg ruimte voor de benen bij de tank. Een minpunt zijn de spiegels, deze staan vrij kort op de armen. Tijdens het rijden is de helft van het spiegelglas gevuld met een stuk van je eigen arm en deze dien je dan ook naar binnen te halen als je meer zicht wil hebben.
De W800 rijdt alles behalve klassiek, het 48pk sterke blok draait soepel en accelereert met voldoende kracht. Er is genoeg vermogen om vlot op te trekken en de versnellingsbak schakelt feilloos en vloeiend door de 5 versnellingen heen. Ook bij inhalen op de snelweg is er genoeg vermogen over. Tussen de 3500 toeren en 4000 toeren in de vijfde versnelling (100km/u) is er een resonerende lichte trilling voelbaar in de motor, na de 4000 toeren verdwijnt deze trilling en wordt de motor veel stiller, 110km/u is dan een fijne snelheid op een lang stuk snelweg. Maar eigenlijk wil je de snelweg zoveel mogelijk omzeilen, de W800 komt het beste tot zijn recht op de binnenwegen, de motor laat zich simpel sturen en voelt licht aan.
Voor een klassiek gestylde motorfiets kan hij prima meekomen met de ‘moderne’ motoren op een bochtige dijkweg. Bij lage snelheden en stapvoets rijden is het prima uit te houden op de W800, mede dankzij de slipper-clutch blijft het geheel doorrollen zonder daarbij steeds de koppeling erbij te pakken. De enkele remschijf met dubbele zuiger vooraan reageert snel en geeft voldoende remkracht. Ook bij flink doorknijpen blijft de motor recht en stabiel. De beschikking over ABS maakt het (moderne) plaatje compleet. De vering is vrij stug en stevig zonder dat het vervelend gaat worden, het geeft juist een stabiele indruk en de voorvork gaat niet overdreven duiken bij het (flink) aanremmen. In de bochten houdt de W800 zijn lijn en zijn er weinig tot geen correcties nodig.
Conclusie
De Kawasaki W800 is een goed voorbeeld van een klassieke ontwerp-stijl met de technieken en rijeigenschappen van vandaag. De afwerking is van hoge kwaliteit en het geheel voelt stevig en robuust aan. Het lakwerk, al het chrome en het zilverkleurig motorblok versterken het klassieke karakter en het ziet er zeker niet verkeerd uit. Het is vooral een wendbare motorfiets waar je makkelijk mee uit de voeten kunt, ideaal voor dagtrips op de binnenwegen. Voor een vanaf prijs van €9.899 plaatst de W800 zichzelf (weer) in het rijtje tussen de goedkopere Royal Enfield Interceptor en de duurdere Triumph Bonneville T100. Voordeel van de W800 ten opzichte van de Bonneville is dat deze beschikt (net als de Interceptor) over 35 kW en dus ook te rijden is met een A2 rijbewijs.
Tekst: Jarno Maaskant – Foto’s: Testmotor.nl
Technische gegevens 2020 Kawasaki W800 | |
Type | Luchtgekoelde, staande 2-cilinder 4-takt motor |
Cilinderinhoud | 773 cc |
Boring x Slag | 77 x 83 mm |
Compressieverhouding | 8.4:1 |
Vermogen | 48pk (35kw) / 6.000 tpm |
Koppel | 62,9 Nm / 4.800 tpm |
Injectiesysteem | Brandstofinjectie: 2 x Ø 34 mm met hulpgaskleppen |
Koppeling | Natte multi-plaat koppeling, handbediend (Assist en Slipper clutch) |
Frame | Dubbel cradle frame, hoogwaardig staal |
Voorvering | 41 mm telescopische voorvork. |
Achtervering | Dubbele schokdemper met instelbare veervoorspanning |
Voorband | 100/90-19M/C 57H |
Achterband | 130/80-18M/C 66H |
Voorrem | Enkele 320 mm remschijf. Remklauw: Dubbele zuiger |
Achterrem | Enkele 270 mm remschijf. Remklauw: Dubbele zuiger |
Veiligheidssystemen | ABS |
Wielbasis | 1.465 mm |
Tankinhoud | 15 L |
Rijklaargewicht | 221 kg |
Zithoogte | 790 mm |
Prijs | Leverbaar vanaf € 9.899,- |