De komende maanden rijden we met de nieuwe 2020 BMW S1000XR. De XR is voor dit modeljaar flink vernieuwd, met in de cijfers vooral vooruitgang qua gewicht ten opzichte van het vorige model. Dat komt deels voort uit het vernieuwde motorblok, deels uit de nieuwe swingarm, het frame is gelijk gebleven. Qua gewichtsbesparing wordt er 10 kilo geclaimd, maar dat is deels omdat deze machine nu geïntegreerde kofferbevestiging heeft en dat bij het vorige model niet standaard was, zonder dat gaat het over 2 kilo. Daarnaast is het uiterlijk veel scherper geworden, met nu twee symmetrische koplampen, in plaats van de “schele’ versie van het vorige model. Verder werd de standaarduitusting uitgebreid met het elektronisch geregelde Dynamic ESA veersysteem, bochten ABS, traction control, hill start control, MSR dynamische motorrem en de Pro riding modes.
2020 BMW S1000XR: het idee erachter
Het idee achter de S1000XR is heel simpel: het moet een kruising zijn tussen de extreem succesvolle R1250GS uit de adventure-range en de S1000RR Superbike. Oftewel: een superbike op “hoge poten”, met een rechtop zithouding en reiseigenschappen, voor veel motorrijders het ideale pakket. In de BMW line-up staat de S1000XR officieel in het adventure-segment, maar in feite heeft het technisch véél meer overeenkomsten met het model uit het sportsegment. Opvallend daarbij is wel dat de S1000RR “donor” een volledig nieuw motorblok heeft met variabele kleptiming, maar dat dit niet is meegenomen naar de XR. Niet alleen dit, maar ook een aantal andere zaken duidt erop dat BMW het model meer los wil trekken van de superbike en er dichter mee naar het (veel grotere) adventure-publiek wil.
Omdat er binnenkort een circuitdag aankomt, besloten we de S1000XR te voorzien van wat sportievere banden dan de…
Posted by Testmotor.nl on Friday, August 21, 2020
22 juli 2020 – Rijswijk 0-1050 km. (Arjan)
Op 22 juli halen we aan het einde van de middag een splinternieuwe BMW S1000XR op. De rode S1000XR die voor ons klaar staat, inclusief kofferset, is een mooie verschijning. De combinatie van Racing red uni/White aluminium metallic matt (+ € 361) staat de motor goed. Daarnaast is de afwerking op de meeste punten dik in orde. Met een vanafprijs die boven de € 20.000,- ligt kunnen er echter bepaalde zaken ook beter. Eigenlijk is het voor dit bedrag niet te verkopen dat de stickers niet netjes onder de lak meegespoten zijn. Ook zijn er verschillende kabels rondom het stuur niet helemaal perfect afgewerkt, maar over het algemeen maakt de BMW S1000XR qua afwerking een goede indruk.
Omdat de XR wordt opgehaald met 0 kilometer op de teller, dient deze nog wel ingereden te worden. Hierdoor is ten eerste nog niet het volledige vermogen beschikbaar, maar ook niet alle rijmodi. Nu is er enkel de beschikking over Rain, Road en Dynamic, maar gebeurt er dan wel wat? Daarnaast heeft de vering enkel de beschikking over de ‘Road’ modus. Het belangrijkste, om het motorblok tijdens de inrijdperiode te beschermen, is dat de toerenbegrenzer ingrijpt bij 9.000 toeren.
Ondanks al deze beperkingen is de rijervaring positief. In twee weken heb ik er vooralwoon-werk verkeer mee gereden. Hiervoor is de S1000XR zeer geschikt. Ondanks de ingestelde limieten is er meer dan voldoende vermogen beschikbaar om vlot tot zeer vlot te rijden. Door de cruisecontrol, het goede zadel en de afwezigheid van trillingen is de rit daarnaast ook nog eens erg comfortabel. Enige nadeel is de verstelbare ruit. De ruit kent twee standen, maar noch in de hoogste, noch in de laagste stand is deze prettig. In de laagste stand komt de wind net onder de helm, wat voor vervelende turbulentie zorgt. In de hoogste stand komt de wind precies op het vizier, waardoor een hoop herrie ontstaat. Uiteraard is dit afhankelijk van lichaamsbouw, maar wel iets om rekening mee te houden tijdens een eventuele proefrit.
Regelmatig werd er tijdens de woon-werkrit een meer toeristische route gereden. De BMW stuurt namelijk erg goed. Ondanks dat er enkel beschikking was over de ‘road’ modus qua vering kon er toch redelijk sportief gereden worden. Leuke gadget op het scherm hierbij is dat de maximale hellingshoek wordt weergegeven, die later ook per rit in de app teruggekeken kan worden. Uiteraard is voor echt sportief rijden de ‘Dynamic’ modus nodig, omdat de S1000XR in de ‘Road’ modus met name gericht is op comfort. Ondertussen is de BMW S1000XR toe aan de 1000 kilometer beurt, waarna het inrijden erop zit en we toegang krijgen tot het volledige pakket aan rijmodi wat BMW te bieden heeft.
Losse kreten: Mooi ding. Gaat maar 200.
Jammer: stickers niet onder de lak voor € 24.500. inrijstand, ruit
Fijn: app, sturen, uiterlijk, comfort
5 augustus 2020 1050 – 2230 km. : Iwan
De eerste 1000 kilometers mogen direct voorbij zijn. BMW vindt het namelijk nodig om in die inrijperiode niet alleen de toeren op 9000 te begrenzen, maar om ook de RAIN-stand vast te zetten als rijmodus. Je mag wel uit andere rijmodi kiezen, maar de veranderingen zijn alleen maar gevoelsmatig, er gebeurt namelijk niks. Misschien logisch allemaal, maar we kunnen alleen maar aanraden om die 1000 kilometer zo snel mogelijk af te raffelen, want anders ga je denken een verkeerde keuze van vierentwintigeneenhalfduizend euro gemaakt te hebben. Geen vermogen, een slap deinend rijwielgedeelte, is dit die Superbike op Hoge Poten? Na 1100 kilometer worden we door Van Harten Motoren in Amersfoort uit dit -veel te strenge- keurslijf losgelaten. En dat voelt werkelijk als een bevrijding!
Arjan vindt het zadel erg fijn, ik heb er minder plezier van: het loop wat omloog naar de tank toe, waardoor je steeds voorop zit, in plaats van de meer dragende plek achterop. Over de ruit zijn we het eens: prima bescherming maar veel te veel herrie. BMW claimt meer middengebied, maar dat is moeilijk te voelen: de XR loopt zo bizar hard dat je vooral steeds maar weer (met een betere quickshifter) opschakelt, tot de top van 262 op de teller (in Duitsland natuurlijk). De vibraties op het stuur zijn er nog steeds wel iets, maar lijken wel flink verminderd. De eerste lange rit moet nog komen, dan weet je pas of dat (nog) storend is of niet.
Ik moet me vooral over de teleurstelling van de zeer beperkte instelbaarheid van elektrionica en ESA-vering heenzetten. De vorige S1000XR stond in mijn persoonlijke Top 5 als extreem multifunctioneel inzetbaar superbikeadventurekanon, misschien ben ik daarom strenger voor deze (bijna) anti-GS. Het doet vooral zeer te weten dat feitelijk alles aan boord is, maar dat je het van BMW Motorrad niet mag gebruiken. Want waar je op de S1000RR Superbike werkelijk àlle parameters zelf in mag stellen, is dat op de XR teruggebracht tot bijna niks. Enorm jammer voor diegene die dacht dat dit de ideale machine voor zowel toertocht als circuitdag zou zijn (ik dus). Het is vooral frustrerend als je je beseft dat alles aanwezig is, maar je er niet aan mag komen. Want met alleen de keuzes tussen “auto” en “min” is het qua instelling van de luxe, elektronische ESA vering de betutteling ten top. Nu ESA standaard is geworden, is dit ook niet meer te omzeilen. Gemiste kans nr. 2: de app is heel hip en mooi ontworpen, maar het is eenrichtingsverkeer: informatie uit de motor halen naar de app (hoe hard, hoe schuin, waar…), maar geen instelbaarheid van de motor in die app.
Wat overigens niet wegneemt dat die elektronisch geregelde ESA werkelijk fantastisch is, zodat je voor de openbare weg in 90% van de situaties meer dan tevreden kan zijn met de vastgelegde presets. Die staat dus nu continu op Dynamic Pro in de meest sportieve setting en zonder achterwiel-ABS, want die grijpt veel te snel in op de verder fijn aangrijpende Brembo remklauw achteraan. Aan de voorkant zitten twee Hayes remklauwen, waarover nogal wat horrorverhalen de ronde deden nadat ze voor het eerst op de GS verschenen. Dit lijkt ondertussen goed opgelost, want geen remvloeistof op de vloer en prima doseerbare remacties, waarbij het dashboard (in de sportstand) je uitdaagt om te proberen steeds meer vertraging per meter te scoren.
Kleinde domper: na 1400 kilometer hadden we in Rotterdam opeens een flinke schroef midden in de achterband zitten., zeer helder en veilig weergegeven in het dashboard met “STOP NU” enzo. Wegens geen reparatieset met de BMW Service Centrale gebeld. Die stuurden een sleepauto, waarvan de chauffeur vriendelijk aanbod een prop te plaatsen, maar omdat we toch een nieuwe band moesten monteren, dan maar op de sleepwagen naar Motor Houtrust in Den Haag. Daar bliksemsnel aan een nieuwe Metzeler Roadtec01 geholpen. Snelle service, netjes opgelost, zo wil je dat als BMW Motorrad-rijder…
Comfortabele Superbike of kwieke tourmotor?
Gisteren gingen we met ‘onze’ S1000XR (let op die X!) van BMW Motorrad Nederland naar het TT Circuit Assen voor een paar sessies bij Racecracks. Ontspannen dag, zonnetje erbij, prima organisatie! Comfortabel op de XR erheen gereden, dan koffers eraf (toch maar wel), navigatie eraf (route op het circuit is eenvoudig), bandenspanning in de Metzeler’s flink omlaag (1,9 achter – 2,1 voor) en gaan. Op de vraag “is het een superbike op hoge poten of een tourmotor met een idioot sterk motorblok” komen we na drie sessies uit op half/half. Eigenlijk is het namelijk die Superbike met koffers, maar helaas is alle electronica zo begrensd, dat je helemaal NIKS aan de vering kan doen. Traction control is super, lampje knippert veel maar ingrijpen gaat bijna onmerkbaar en voorspelbaar, quickshifter geeft het soms op bij terugschakelen, dat is wat angstig soms. Maar power zat! Wat dan overblijft is een bizar goed motorblok maar dan op een motorfiets met wat te slappe vering en niet zoveel bodemspeling. Een motorfiets die idioot hard accelereert maar met veel beweging Die superhard remt, maar daarbij te diep voorover duikt en volop met het achterwiel kwispelt. Oftewel: voor de straat is het een superbike met tourkwaliteiten, op het circuit heb je een tourmotor die héél aardig mee kan komen door het waanzinnige motorblok, ook zonder de shiftcam. We zouden er ondertussen wel wat voor over hebben om de ECU open te kunnen breken. Want alles zit erin, je mag er alleen niet aankomen, dat frustreert wat.
Toffe foto’s van LeukOpDeFoto.nl
Losse kreten: Montageplek valbeugels is raar leeg. Geen achterlicht maar dubbele functie knipperlichten. Alles sleutelen met torx, minimale gereedschapset.
Jammer: inrijden, beperkte instelmogelijkheden (hacker gezocht!), herrie ruit, app
Fijn: goed werkende en makkelijk uitschakelbare traction control, motorblok, grote koffers, motorblok, prachtig dashboard, motorblok, strak sturen, motorblok, elektrisch tankdopslot, motorblok.
2 september 2020 2230 – 3849 km. : Marco
Als je de specificaties van de S1000XR leest op de avond voordat je met deze BMW gaat rijden ontstaan er een aantal verwachtingen in je hoofd. Je verwacht op pad te gaan met een motor die zo comfortabel is als een GS maar die het vermogen heeft van een S1000R en stuurt als een S1000RR. Op het moment dat je dan ook daadwerkelijk gaat rijden met de XR zijn die verwachtingen niet uit de lucht gegrepen.
Eenmaal op de S1000XR merk je dat het zadel je in een bepaalde zithouding. In eerste instantie voelde dit wel vreemd maar op een gegeven moment begint dit te wennen en blijkt deze zithouding voor mij (1.83 lang) wel te kloppen. Wat niet klopt is de ruit, deze geeft een flinke hoeveelheid turbulentie en dan maakt het niet uit in welke stand je die zet. Vanaf 80 km/uur begint het gebulder op je helm en dit blijft aanwezig, ongeacht hoe snel je ook rijdt. Niet oké.
Wanneer je voor het eerst de snelweg op gaat en je de gaskraan helemaal open draait en het toerental voorbij de 8.000 t/min gaat is het feest. Dit feest is nog niet voorbij want als je de goedwerkende quickshifter bij zo’n 10.000 t/min gebruikt is het allemaal nóg leuker. Je gaat door de versnellingen heen en voor je het weet gaat het allemaal véél te hard. Hier is de XR goed in, sportief rijden en dat wil de motor héél erg graag. Op een lager toerental is de motor heel erg ontspannen maar als deze wat hoger ligt is de motor gretig en daagt hij je uit om nog sneller te gaan.
Sneller gaan is wat je wilt op de S1000XR, als je de motor laag in toeren houdt is er niets aan de hand en kan je lekker relaxed rijden maar eenmaal in een hoger toerengebied dan is de motor zo onwijs leuk voor de straat. De doorsnee supersport legt het tegen deze BMW af op een bochtige weg. Neem de weg van Wilz naar Kautenbach in Luxemburg. Een weg van 10 km lang met veel snelle doordraaiende bochten, na iedere bocht ongeveer 250 meter rechtuit waar je lekker kan accelereren (dank je wel quickshifter!) en dan komt er wéér zo’n fijne bocht. Dit moet de omgeving zijn waar de ingenieurs van BMW de XR voor gemaakt hebben.
Je moet wel een flink spaarvarken hebben om kapot te slaan want de gereden versie kost ruim €24.500,- Je hebt dan wel de XR met alle toeters en bellen (behalve de topkoffer) en je ben de baas van iedere dijk en bochtige weg maar het is wel een hoop geld. Is er een equivalent van deze motor? Een Multistrada 1260 komt in de buurt maar heeft een heel ander karakter door de V-twin die in deze motor is gemonteerd. Kawasaki heeft de Versys 1000 maar die is toch minder sportief dan de S1000XR. De BMW is dus de enige in het segment die zij zelf heeft gecreëerd, dan ben je dus de beste in dat segment.
Losse kreten: Gaaf ding, toermotor op steroïden, de volgende stap als je de supersportmotor vaarwel hebt gezegd?
Jammer: De ruit is niet oké, rempedaal is vreemd gevormd, deze motor kost mij het rijbewijs, toch die prijs….
Fijn: Motorblok trekt als een lier, zithouding is goed, remt uitstekend, stuurt subliem, multifunctioneel inzetbaar.
16 september 2020 3850 km. – 4740 : Iwan AFSLUITING
De ruit van de S1000XR begint steeds meer te irriteren. Zelfs zo erg dat ik voor een rit naar Zuid-Limburg een streep ducktape op mijn (ook best luidruchtige) Arai RX-7V helm plak, om de bovenkant van het vizier wat minder herrie te laten maken. Scheelt best een stuk, maar het blijft rumoerig. Gebeld met windschermspecialist MDI, maar die zeggen dat er voor dit nieuwe model nog geen alternatieve ruit is. Jammer, want voor de rest is de S1000XR zó goed! Overigens krijg ik later van Arai een speciale rubberen rand voor bovenop het vizier, die eigenlijk alleen bedoeld is voor coureurs in de regen, maar die lost een deel van het probleem op!
Even met een vriend van motor gewisseld met de enige soort van concurrent, de Ducati Multistrada 1260. Grote verschillen qua eerste indruk bij direct vergelijk: de BMW heeft relatief gezien amper koppel onderin maar voelt vooral beschaafder aan, is véél makkelijk te doseren en is als totaalpakket completer. Wel voelen de vibraties op het stuur wat opvallender aan na de overstap, blijkbaar was ik er iets teveel aan gewend geraakt. De vibraties zijn duidelijk minder dan op het eerste model van de XR, maar weg zijn ze zeker niet.
We hebben al eerder de [menu] knop op de linkerstuurhelft een drupje contactspray laten geven, maar nu blijkt die toch weer te blijven hangen. Dat geldt helaas ook voor de claxonknop op dezelfde armatuur, waardoor een korte waarschuwing voor een zoekende automobiliste nu opeens een overdreven lange toeeeeeet wordt. Extra gevolg: de navigatie flipt ook doordat die normaal zo handig met je linkerhand aan het stuur te bedienen is. De banden verliezen wat druk (heel normaal), even bijgevuld want vooral de voorkant stuurt gewoon niet lekker met 2,3 bar, wat normaal niet eens zo heel weinig is. Verder wil de Connected-app maar niet doen wat ik wil, volgens de app zelf heb ik te weinig toestemming gegeven, maar aan de andere kant, BMW hoeft me toch niet te volgen als ik niet aan het rijden ben? Komt bij de dat mogelijkheden van alle motorapps op dit moment beneden de maat zijn, inclusief die van BMW. Leuk hoor, om te kunnen zien waar ik ben geweest, maar dat is wel de makkelijke route. Want waarom kan ik niet in de app de settings van de motorfiets veranderen? Of zien waar hij is? Of hem uitzetten als hij gestolen zou zijn? Of de navigatie van de zo mooi aangesloten navigatie alvast mijn doel of route sturen? Langzaam komen sommige merken hier nu mee, maar tot die tijd blijft het vooral een gimmick.
Verder zijn de koffers zo handig, dat het straks lastig zal worden om weer zonder op pad te moeten. Wat trouwens geldt voor de hele motorfiets. Het blijft immer zo dat de S1000XR het dichtst in de buurt van het ideale totaalpakket komt. Punt is alleen dat je daar snel aan went en dan op zoek gaat naar het hoogst haalbare. Dus als reismotor, maar ook als superbike. Dan ontdek je dat er bij een compromis altijd zaken ingeleverd zijn aan de uiterste kant van het spectrum. Dat gezegd hebbende: als het mijn eigen motorfiets was zou ik proberen de ECU te kraken, misschien bij Alpha Technik ofzo, om het volle potentieel uit de (zeer duidelijk aanwezige) circuitkwaliteiten te halen. Met een andere ruit zou dat leed ook snel geleden zijn, waardoor alleen kleine dingetjes overblijven. Die worden dan meer dan ruim goedgemaakt door de zeer ruime inzetbaarheid, prachtig dashboard, praktische koffers, prettige zit en ruime actieradius. Met als kers op de taart de mogelijkheid om hard te gaan, héél erg hard.
Kort gezegd: de rode kleur past perfect, want doet denken aan een Zwitsers zakmes. Multifunctioneel, scherp, praktisch en vooral cool. We gaan de S1000XR zeker missen!
Technische gegevens 2020 BMW Motorrad S1000XR + opties
Type motor | vloeistofgekoelde viertakt, viercilinder in lijn, DOHC, 16 kleppen |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Boring x slag | 80 x 49,7 mm |
Compressieverhouding | 12,5:1 |
Max. Vermogen | 165 pk (121 kW) @ 11.000 tpm |
Max. Koppel | 114 Nm @ 9250 tpm |
Koppeling | Natte meervoudige platenkoppeling met slipperfunctie |
Versnellingen | 6 |
Secundaire aandrijving | ketting (17/45) |
Lengte | 2333 mm |
Breedte | 967 mm (incl. koffers 1000 mm) |
Hoogte | 1411 mm |
Zithoogte | 840 mm |
Wielbasis | 1552 mm |
Balhoofdshoek | 24,9° (65,1°) |
Naloop | 116 mm |
Drooggewicht | 205 kg |
Rijklaar gewicht | 226 kg |
Max. belading | 224 kg |
Tankinhoud | 20 liter (incl. 4 liter reserve) |
Frame | aluminium brugframe |
Voorvering | 45 mm UPSD, 150 mm veerweg (ESA*) |
Achtervering | aluminium achterbrug met monoshock, 150 mm veerweg (ESA*) |
Remmen voor | hydraulisch bediende dubbele 320 mm schijf met Hayes vierzuigerremklauwen |
Remmen achter | hydraulisch bediende enkele 220 mm schijf met Brembo vierzuigerremklauw |
Wielen | 3,5″ en 6″ aluminium vijfspaaks gegoten 17″ velgen |
Voorband | 120/70-17 Metzeler Roadtec 01 |
Achterband | 190/55-17 Metzeler Roadtec 01 |
Standaarduitrusting | Rijmodi Pro (incl. HSC Pro*, MSR*, ABS Pro & DTC*); ESA; LED-verlichting |
Gemonteerde opties | Dynamic Pakket, Touring pakket, navigatie voorbereiding, koplamp Pro, adaptieve bochtverlichting, RDC*, bies op velgen, E-call, alarm |
Prijs Nederland (2020) | Getest model: € 24.567,96. S1000XR leverbaar vanaf € 20.550,- |
ESA: elektronische geregelde vering. HSC: hellingwegrijhulp. MSR: dynamische motorrem. DTC: traction control. RDC: bandenspanningconrole |