Skip to main content

Test: Shoei GT-Air 2 integraalhelm

In 2013 introduceerde Shoei de GT-Air, dat was de eerste integraal helm van Japanse merk met een zonnevizier. Nu zes jaar later is deze opgevolgd door de GT-Air II. De populaire helm heeft een flink aantal aanpassingen gekregen waaronder een ander design, een langer zonnevizier, andere ventilatie en de helm is nu ook voorbereid voor het SRL-2 communicatiesysteem. 

Veiligheid
Verschillende lagen gemaakt van hoogwaardige glasvezel composiet maken de buitenschaal van de GT-Air II. De AIM (Advanced Integrated Matrix), multilayer constructie zorgt er voor dat de helm naast veilig ook relatief licht is, een maat M weegt net 1500 gram. De wangkussens van de helm kunnen door middel van het Emergency Quick Release System in geval van een ongeval eenvoudig van onderaf verwijderd worden waardoor de helm makkelijker van het hoofd genomen kan worden en extra letsel bespaard blijft. Verder is de GT-Air 2 uitgevoerd met een metalen ratelsluiting die iets verder naar voren is geplaatst ten opzichte dan die van zijn voorganger.
Test Shoei GT Air 2 1
Comfort
Het zonnevizier van de GT-Air II is 5 mm langer geworden waardoor deze lager aansluit, de bediening gaat door middel van een schuif bij je linkeroor. Dit gaat eenvoudig zonder bijgeluiden en het voelt solide aan. Het vizier heeft een tochtstand gekregen. De laatste stap voordat deze sluit heeft een opening van ongeveer een centimeter. Het vizier is voorzien van een Pinlock Evo, deze voorkomt dat de helm beslaat. De frisse lucht komt voor de voorzijde van de helm naar binnen en op het voorhoofd. Aan de achterzijde is een ‘uitgang’, deze was bij de eerste variant van de GT-Air nog af te sluiten maar staat nu altijd open. Aan de onderzijde van de kin is er een zogenaamde chin curtain geplaatst. Deze voorkomt tocht en zorgt er voor dat de helm stiller is.

SRL-2 communicatiesysteem
Shoei heeft samen met Sena het SRL-2 communicatiesysteem ontwikkeld. De SRL-2 heeft dezelfde specificaties als de Sena 20S. Het systeem is speciaal ontworpen voor de GT-Air 2 en is daardoor heel goed weggewerkt op en in de helm. Aan de linkerkant zit het bedieningspaneel met een drietal knoppen die goed te bedienen zijn met (winter) handschoenen aan. Aan de onderzijde achterop de helm is de accu geplaatst en aan de rechterkant is een antenne verwerkt achter een kunststof klepje. In de helm zijn uitsparingen gemaakt die alle bedrading van het systeem onzichtbaar maakt in de helm. Het monteren is een fluitje van een cent en de aerodynamica van de buitenschaal is hierdoor minimaal verstoord. Het systeem heeft een bereik van zo’n anderhalve kilometer en de speakers hebben een goede geluidskwaliteit. Ook als de snelheid hoger ligt zijn de aanwijzingen van het navigatiesysteem of de muziek die gestreamd wordt van je telefoon goed te horen. Om het systeem op te laden zit er onderaan de batterij een USB aansluiting. De positie hiervan is technisch gezien perfect omdat er dan zeker geen water in kan lopen, maar is wat onhandig in het gebruik omdat je de helm tijdens het opladen ondersteboven moet leggen. Ga je een universeel communicatiesysteem monteren in de GT-Air II dan loop je ertegen aan dat de helm is voorbereid voor het SRL-2 systeem is. Door de plaats van de kunststof kapjes (waar de SRL-2 in komt) kan je daar geen systeem op plakken of omheen klemmen, je moet je hem wat verder naar achter plaatsen. De prijs van het SRL-2 communicatiesysteem is €299,95 en dan is het systeem een paar tientjes duurder dan de standaard S20 van Sena.

Shoei Personal Fitting System
De meeste Shoei dealers in Nederland hebben een door Shoei opgeleide verkoper die de helm op maat kan maken. De medewerker brengt door een viertal metingen het hoofd 3 dimensionaal in beeld en een speciaal ontwikkeld computerprogramma geeft aan welke maat helm er nodig is en welke aanpassingen er aan de helm moeten worden gedaan om de optimale pasvorm te verkrijgen. De aanpassingen worden gedaan in de vorm van strips die op de binnenvoering worden geplakt, deze vulkaniseren met de voering waardoor het allemaal één geheel wordt. Je verneemt de aanpassingen goed, dit vooral als het gaat om de stabiliteit van de helm.

Rijden
Door de personal fitting sluit de helm rondom het hoofd goed aan en zijn er geen drukpunten waarneembaar. De stabiliteit is erg goed en dit is ook zo op hogere snelheden. Het zonnevizier is erg handig maar als het vochtig of koud is wil deze nog wel eens beslaan als hij in de omhoog geschoven stand zit. Als je het zonnevizier naar beneden hebt geschoven en het vizier even op de tocht stand zet ontwasemt deze snel. Het zicht is goed, het vizier geeft geen vervormd beeld en is breed genoeg. Het vizier sluit goed aan in de gesloten stand en de helm tocht daardoor niet, dit komt doordat het raster het vizier na de laatste stand door middel van een veer naar binnen trekt. Nadeel hiervan is wel dat de eerste trap van het vizier wat zwaar open gaat. De luchtinlaten op de kin en op het voorhoofd zijn met handschoenen goed te bedienen en geven veel frisse lucht. Vooral de bovenste ventilatie is goed waarneembaar. De ventilatie is meer dan voldoende zolang je aan het rijden bent, als het tempo minder is en dus minder rijwind aanwezig is dan is de helm wel warm te noemen. De chin curtain kan eenvoudig uit de helm gehaald worden, dit zorgt wel dat er iets meer geluid in de helm is maar de frisse wind is dan wel erg prettig.

Conclusie
De veranderingen die de GT-Air 2 heeft gekregen ten opzichte van zijn voorganger maken de helm nét iets beter. Vooral de betere ventilatie, het langere zonnevizier en de verbeterde aerodynamica dragen hier hun steentje aan bij. De helm is voorbereid voor het SRL-2 communicatiesysteem, dit zorgt ervoor dat dit systeem netjes is weggewerkt in de helm en een minimale invloed heeft op de aerodynamica. De helm is stiller dan zijn voorganger en voelt stabieler aan op hogere snelheden. Door de helm op maat te laten maken bij de dealer is de pasvorm optimaal en daarmee ook het draagcomfort. De Shoei GT-Air II is verkrijgbaar vanaf €499,95 in de maten vanaf XS tot XXL.

Tekst: Marco Hendriks
Fotografie: Gonda van Geemen