Skip to main content

Test: Ogio Mach rugzak voor motorrijders

Na vele jaren onderweg te zijn geweest met een Ogio No Drag, begon het oude model van deze rugtas het te begeven en wordt het dus tijd voor een nieuwe, die tegenwoordig officieel No Drag Mach (1, 3 of 5) heet. Ooit een -deels oranje bedrukt- kadootje van KTM en dus irritant voor andere merken waar ik te gast was, maar duidelijk zó goed dat ik niet meer zonder kon. Een ritsrunner brak na 5 jaar af (andere deed het nog, dus bleef te gebruiken), de schouderstukken werden erg vaal, het klittenband van de laptopstrap was versleten, de KTM-Ogio zag er niet meer uit. Maar, nog steeds was de rugtas dagelijks inzetbaar, zowel op de motor als in de buitenlandse reizen met auto’s, treinen, vliegtuigen en bussen naar testsessies over de hele wereld. 

Punt is wel dat de nieuwe Mach 5 zomaar 180 euro kost, een exorbitant bedrag voor een rugzak, maar omgerekend naar 10 jaar toch een schijntje. Eigenlijk is de Mach 3 net zo goed, daarbij mis je alleen maar het heuptasje op de heupband (waar een wat grotere smartphone niet in past), het viziervak en de uitvouwrits, waarmee hij van 22 naar 24 liter kan groeien. Komend vanaf het oude model denk ik alle drie die dingen niet te gaan gebruiken, maar misschien komt dat door de 10 jaar aan ervaring die ik met de KTM-versie heb. Misschien zijn die extra’s van de 5 toch handig na even wennen, maar gezien prijs en prestatie is de 3 voor zo’n 140 euro toch gewoon een veel betere aanbieding.

Qua indeling is de nieuwe Mach 5voormotorrijders beter dan de oude No Drag. Meer afsluitbare vakjes, schoenhouders waar deze keer wèl een Hollandse maat 46 in past en een extra afscheidingsnet om het grote vak wat af te sluiten of nog een tablet te vervoeren, naast de (dunne) laptop die maximaal 15” groot mag zijn. Gebleven is de verdeling in tweeën: één kant me losse “organiser” vakjes en laptopvak, de andere kant een enorm laadbak voor losse spullen. De nieuwe rugzak is wat lichter dan de oude, maar voelt dan ook niet zo massief aan. Mooi nylon op het geventileerde rugdeel, meer losse klemmetjes voor een helmband en een ‘quick release” schouderband, er is duidelijk doorontwikkeld aan de bruikbaarheid. Daardoor voelt het geheel wel iets minder duurzaam aan, 10 jaar samen motorrijden en reizen lijkt opeens wel een hele lange periode om al die mooie materialen heel te houden.

Een paar dingen die geen verbetering zijn dan. De heupband gebruik je meestal alleen op de motorfiets, niet zo snel bij andere activiteiten. Helaas ontbreekt nu de opbergruimte daarvoor, waardoor de losse band steeds rondfladdert en overal tussen kan komen. Verder is het jammer dat het viziertasje niet losgehaald kan worden, tenzij je een schaar gebruikt en hij er dus nooit meer in terug kan. Ook mis ik de mogelijkheid om een helm achterop de rugzak vast te zetten met een losse “helmet hood”, zoals op de oude No Drag mogelijk was. Voor dat helmding is nu een veel minder handig draagkoord terug gekomen, maar daarmee kan je heel lastig een tweede helm meenemen op de motor, om je passagier bijvoorbeeld ergens op te halen. Ronduit belachelijk is het dat de regenhoes een accessoire is, en dus extra betaald moet worden, waarbij ook het opbergzakje ervoor is vervallen. Bij een rugzak van 180 euro!

Wel verbeterd zijn de instelbaarheid van de borstband, de luchtdoorvoer en draagcomfort op de rug. Gebleven zijn de comfortabele schouderbanden, de stevige bescherming voor je laptop en andere spullen en vooral de slimme opbouw voor optimaal gebruik als motorrijder en reiziger.

Conclusie
De Mach 1, Mach 3 en Mach 5 zijn ideale rugzakken voor motorrijders. De prijs is hoog, maar de Mach 3 biedt een goede prijs/prestatie-verhouding, vooral als je er zo lang mee kan doen. Daarbij maken de mooie stroomlijn en robuuste buitenkant de Ogio Mach ideaal voor op de motor, terwijl de uiterst slimme indeling het inzetgebied vergroot naar elke andere vorm van transport.

UPDATE 15 oktober 2019
Na langer gebruik van de nieuwe rugzak, moeten we toch concluderen dat hij niet optimaal is voor het dagelijks vervoer van een 15″ laptop. Het past allemaal nèt, maar door de smaller toelopende constructie aan de bovenkant, bij de rits, komt er wat druk op de hoeken van de laptop te staan, wat niet bevorderlijk is voor de levensduur van het toetsenbord. Het helpt wel om de rugzak niet te vol te doen en zowel in- & uithalen als het openen & sluiten van de rits heel voorzichtig te doen.