Skip to main content

Test: Metzeler Cruisetec motorband

Metzeler heeft een nieuwe band voor het cruisersegment, de Metzeler Cruisetec. Tijdens de ontwikkeling van de Cruisetec is er vooral aandacht geschonken aan de wendbaarheid van de wat zwaardere cruiser-motoren. Daarnaast moet de band maximaal kunnen presteren onder hellingshoek en stabiliteit bieden met een kortere stopafstand, ook in natte omstandigheden. Om dit te kunnen bereiken is de band voorzien van karkassen en profielen die afgeleid zijn van de sporttour banden. Door gebruik te maken van meerdere compounds zal de Cruisetec gelijkmatiger slijten en moet deze cruiserband dus ook langer meegaan. Op Sicilië hebben we gereden met verschillende (zware) cruisers om deze theorie in de praktijk te kunnen ervaren.

metzeler cruisetec 1

Nat
Op het kletsnatte Sicilië staan er een aantal Indian en Harley-Davidson motoren klaar om de Cruisetec te testen op het -veelal slechte- asfalt van het Italiaanse eiland. De eerste kilometers worden afgelegd met een Indian Scout. Wat vrij snel opvalt is dat de rechtuit stabiliteit erg goed is terwijl de motor nog steeds relatief licht te besturen blijft, iets ontwijken gaat zonder enige moeite. Ga je onverhoopt toch door één van de bijna niet te ontwijken gaten in het asfalt van dit eiland, dan blijft de motor rustig aanvoelen. De slingerende wegen worden met vertrouwen genomen en dat het asfalt nat is maakt eigenlijk weinig uit, er komt genoeg feedback en vertrouwen terug naar de motorrijder. Bij het stevig uitaccelereren vanuit een bergopwaarts lopende haarspeldbocht, verliest de achterband wel eens wat grip maar de band kondigde dit goed aan en daardoor kwam dit niet als een verassing. Door de goede feedback van de band valt op dit soort momenten goed te anticiperen door wat minder snel op het gas te gaan. 

Testcircuit
Ook word er gereden op een klein circuit dat vooral bestond uit veel krappe bochten en een paar wat snellere doorlopers. Nog steeds is het asfalt nat, maar op deze baan kan toch redelijk vlot doorgereden worden. Bij krappe bochten, waar de snelheid laag ligt, is het flink werken om de cruiser de bocht door te krijgen, maar bij lange en snellere bochten juist weer niet. De Harley’s en Indians gaan eenvoudig door de snelle bochten heen zonder dat er veel moeite voor gedaan moet worden. Hard optrekken, hard afremmen en insturen voor de volgende bocht gaat op dit asfalt uitstekend, dit ondanks dat alles kletsnat is.

Conclusie
De Metzeler Cruisetec is een band die uitstekend past onder de huidige generatie powercruisers én de oudere type cruisers. De cruiserband geeft veel vertrouwen en heeft tijdens de kletsnatte test bewezen dat hij de zware cruisers uitstekend aan kan. Bij het uit accelereren verloor de band af en toe wat grip maar dit was steeds op zéér slecht asfalt. Hoe de band zich op droog, schoon en warm asfalt gedraagt hebben we helaas niet kunnen testen. Maar als deze Metzeler Cruisetec je op het natte, vuile en gladde asfalt van het Italiaanse eiland Sicilië al zoveel vertrouwen geeft, zit het waarschijnlijk met de eigenschappen op droog asfalt wel goed.

Beschikbare maten Metzeler Cruisetec motorbanden:

Voorband 
72H MT90B16 M/C TL
54H MH90-21 M/C TL
120/70 B 21 M/C 68H
130/60 B 19 M/C 61H TL
120/70 ZR 19 M/C (60W) TL
110/90 – 19 M/C 62H TL
100/90 – 19 M/C 57H TL
130/80 B 17 M/C 65H TL
150/80 – 16 M/C 71H TL
130/90 B 16 M/C 73H


Achterband 
77H MU85B16 M/C TL
260/40 VR 18 M/C (84V) TL
240/40 VR 18 M/C (79V) TL
180/55 ZR 18 M/C (74W) TL
180/55 B 18 M/C 80H
150/70 B 18 M/C 76H
200/55 R 17 M/C 78V TL
160/70 B 17 M/C 79V
180/60 R 16 M/C 80H
180/65 B 16 M/C 81H
180/70 B 16 M/C 77H TL
150/80 B 16 M/C 77H
130/90 B 16 M/C 73H

Prijzen Metzeler Cruisetec motorbanden
Voor onze redactie blijkt het helaas ondoenlijk om de werkleijke prijzen van een set motorbanden te achterhalen. De officiële consumentenadviesprijs is namelijk extreem hoog, die zal geen enkele consument willen betalen. Het is dan ook volstrekt normaal om een flink kortingspercentage hierop te krijgen. Daar tegenover zijn sommige onlineprijzen weer extreem laag, maar daar komen dan nog weer zaken als verzending, montage en afvoer van de oude banden bij. In de reacties onder dit artikel kunt u het door u betaalde bedrag aangeven.