Skip to main content

HJC heeft met de nieuwe RPHA 70 ingezet op het in de markt zetten van een zo licht mogelijk helm. Om dit te bereiken hebben ze gebruik gemaakt van P.I.M. (Premium Integrated Matrix). In de praktijk wil dit zeggen dat helm gemaakt is van een mix van carbon, kevlar en glasvezel. De Carbon baan loopt over het midden, met aan weerszijde van de helm een laag van glasvezel. Deze combinatie heeft tot effect dat het totale gewicht van de helm op 1350 gram voor de helm met de kleinste buitenmaat. Wij testte de helm in maat M en dan komt het door ons gewogen gewicht uit op 1480 gram, wat nog steeds hele nette waarde is.

De helm is door HJC in de markt gezet als opvolger van de RPHA ST en is hiermee bedoeld voor de tourrijder die ook regelmatig sportief wil rijden. De helm is ontwikkeld in HJC’s eigen windtunnel en ze claimen dan ook dat de helm geen lift heeft en geoptimaliseerd is voor alle snelheden. Wij hebben de helm getest in flink stormachtig weer, waarbij de wind vanuit alle hoeken kwam. Wat tijdens deze ritten opvalt is dat de helm een zeer fijne luchtstroom heeft. Grote rukken aan de helm blijven uit, ook op hogere snelheden. Daarnaast genereert de helm geen lift en blijft deze goed om het hoofd klemmen. Ook met alle ventilatiegaten open blijft de luchtstroom goed. De ventilatiegaten zijn voldoende aanwezig. Eén grote aan de bovenzijde van de helm die te verstellen is in drie standen; van volledig gesloten, half open en volledig open. Ook aan de voorzijde vinden we een ventilatie opening die de lucht langs het vizier laat lopen. Aan de binnenzijde van de helm zit daarnaast een schuifje waarmee je er voor kunt kiezen om de lucht ook langs je gezicht te laten stromen. Aan de achterzijde is de helm voorzien van twee ventilatiegaten om de binnenkomende lucht weer weg te laten lopen. Mooi design element zijn ook de twee kleine ‘spoilers’ bovenop de achterzijde van de helm die zouden moeten helpen voor een betere luchtstroom en daarnaast een kleine ventilatie opening bevatten.
HJC RPHA70 Helm 1
Het openen en sluiten van het vizier gaat door middel een heveltje waarmee het vizier dicht te klikken of te openen is. Daarnaast is het vizier ook nog volledig op slot te zetten door het schuifje wat op de hevel zit te verschuiven. Standaard wordt de RPHA 70 geleverd met een Pinlock 120 anti-condens vizier.. Daarnaast is de helm voorzien van een zonnescherm, die door middel van een schuif aan de onderzijde van de helm naar beneden te klappen is. De kinband is voorzien van een dubbel D-sluiting, wat op het begin misschien even wennen is, maar uiteindelijk zorgt het voor een groter draagcomfort, omdat de kinband heel precies is strak te trekken. Daarnaast is een dubbel D-sluiting veiliger en lichter dan een ratelsluiting.

Wat tijdens het dragen van de helm opvalt is de gebruikte materialen aan de binnenzijde van een hoog niveau zijn en de binnenzijde nergens echt knelt terwijl de helm wel goed strak zit. Dat de gebruikte materialen goed isoleren mag ook duidelijk zijn. Met temperaturen onder het vriespunt en de enkele sneeuwbui die we te verduren kregen, bleef de helm goed warm. Wat hier aan mee werkt zijn de goed afsluitbare ventilatie openingen, waardoor de koude lucht goed buiten blijft. Zoals eerder vermeld blijft de helm mooi stabiel zitten, ook in stevige wind. Wat hierbij opvalt is ondanks dat omgevingsgeluiden van bijvoorbeeld tegemoetkomende vrachtwagens goed weggefilterd worden, het windgeruis toch een beetje aanwezig is. Hoe dit komt is wat onduidelijk, ook al kan het te maken hebben met de uitsparing in de helm die gemaakt zijn voor het kunnen plaatsen van een communicatiesetje waardoor toch een holle ruimte ontstaat die kan gaan fungeren als klankkast. Het vizier biedt een breed gezichtsveld en met het meegeleverde anti-condensscherm veranderd dit niet, aangezien deze het volledige gezichtsveld omsluit. Het anti-condensscherm laat daarnaast ook geen vervormingen van lichtbundels zien en alles blijft goed zichtbaar, ook wanneer het bijvoorbeeld regent. Als de voorste ventilatie gesloten is beslaat het Pinlock vizier een beetje aan de zijkanten, eenmaal open is dit probleem snel verholpen. Wel laat je in dit geval ongewenste koude lucht de helm in stromen maar Pinlock heeft nou eenmaal ventilatie nodig om te goed te kunnen werken. Pluspunt van de helm is dat alle bedieningselementen, ook met dikkere handschoenen aan, goed te bedienen blijven en door de duidelijke klik ook duidelijk voelbaar is dat er iets versteld is. Daarnaast voelen de gebruikte materialen voor het sluitingsmechanisme van het vizier en de schuiven van de ventilatie openingen zeer solide aan.

[UPDATE]
Nu de HJC RPHA-70 meer dan een half jaar in gebruik is, zijn er helaas wat problemen naar boven gekomen. Binnen dit halve jaar is namelijk twee maal het vizier vervangen. Twee maal namelijk kwam hetzelfde probleem naar boven. Het vizier is volledig te sluiten door middel van een knop die over lipje klikt bij het dicht drukken. Dit knopje is aan het vizier bevestigd door middel van twee kleine schroefjes. Juist op de punten met de schroefjes begint het vizier langzaam scheurtjes te vertonen, waarna de knop uiteindelijk volledig los laat. Hierdoor is de helm niet volledig meer te sluiten. Allereerst werd er gedacht dat dit aan de afstelling van het rasterset kan liggen. Bij ontvangst van het nieuwe vizier het rasterset afgesteld. Het was echter niet mogelijk het rasterset dusdanig af te stellen dat het vizier volledig luchtdicht sloot zonder spanning op het vizier en de knop. Eenmaal denkend de juiste afstelling gevonden te hebben, ontstonden er toch weer scheurtjes en brak de knop wederom af. Na nogmaals contact met de importeur geeft deze aan het ondertussen een bekend probleem is en testmotor.nl niet de enige is met dit specifieke probleem. De importeur geeft aan dat HJC het inmiddels voor de nieuwe generatie vizieren heeft opgelost en dat de RPHA serie (dus ook de RPHA-11) ook een update zal ontvangen op het sluitingsmechanisme van het vizier. Tot die tijd is HJC zeer coulant in de garantie betreffende het afbreken van de knop om het vizier te sluiten.

 



Conclusie
Met de RPHA 70 heeft HJC een mooie all-round helm op de markt gezet. Met zijn prijs die varieert tussen de €399.90 en €449.90 is het geen goedkope helm maar wanneer je de gebruikte materialen en het gewicht in ogenschouw neemt is de prijs-kwaliteitverhouding dik in orde. De helm is zeer comfortabel en deze is voorzien van voldoende opties waaronder een zonnevizier en het emergency quick release systeem. De helm is relatief stil, blijft op hogere snelheden erg stabiel en is voorbereid om een communicatiesysteem in te bouwen. Een minpunt is dat het vizier aan de buitenranden een beetje beslaat bij lage temperaturen en de (veiligere) dubbel D-sluiting kan voor sommige als nadeel worden gezien ten opzichte van een ratelsluiting. De HJC R-PHA70 is een comfortabele helm voor dagelijks gebruik die een hele dikke voldoende scoort.

Prijzen: €399.90 – €449.90 (€649.90 voor de speciale Marvel Black Panther editie)
Maten: XXS, XS, S, M, L, XL en XXL. verspreid over 3 buitenmaten.
Tekst: Arjan Hordijk