AGV is de eerste helmenfabrikant ter wereld met een volledig uit carbon fiber vervaardigde systeemhelm, de AGV Sportmodular. Niet alleen de bovenzijde van de schaal is gemaakt van carbon fiber maar ook het kinstuk. AGV presenteerde de helm na 3 jaar ontwikkeling als een high-end systeemhelm gemaakt voor de sportieve toerrijder. Wij testten de helm meer dan 5.000 kilometers met wisselende weersomstandigheden van -5 tot 30 graden Celsius.
Bij de AGV Sportmodular worden standaard een 100% maxvision 120 Pinlock insert, 2 verwisselbare kinstukken en 2e binnenvoering meegeleverd. Daarnaast komt het geteste model, de Tricolore-variant, in een luxe helmtas met harde schaal. Bij de goedkopere varianten van de Sportmodular krijgt de koper een lycra helmtas. De helm zelf is van hoge kwaliteit. De carbon fiber schaal en het lage gewicht van deze systeemhelm vallen direct op. Door de sportieve vorm van de helm valt bijna niet op dat je hier te maken hebt met een systeemhelm waarvan een groot deel van de helm omhoog kan worden gebracht. Daarnaast werken alle mechanische delen en het klapvizier met weinig tot geen speling en voelt de helm in de opengeklapte stand erg stevig.
AGV heeft voor de ontwikkeling van de schaal van de Sportmodular gekeken naar het Pista GP R model uit de MotoGP en dit is ook een helm die ook volledig vervaardigd is met carbon fiber. Hierdoor hebben ze een helm kunnen bouwen die door het gewicht van 1295 gram de lichtste systeemhelm op de markt is. De helm zorgt door het lage gewicht voor weinig druk op het hoofd en dit komt het draagcomfort weer ten goede. AGV heeft de Sportmodular sportieve genen meegegeven wat zich kenmerkt in een stabiele helm, ook op hogere snelheden.
Vanwege het grote gezichtsveld (190 graden) zie je door het grote vizier weinig tot niks van de randen van de helm. Het vizier is te verwisselen met een donkere of gekleurde variant, het knopje om het vizier te ontgrendelen is wel lastig te bedienen. Eenmaal open heeft het vizier een aantal standen waarin het geopend kan zijn. Hierdoor kan je snel de juiste stand vinden tijdens het rijden met warmer weer. Wel valt op dat, als je het vizier op de kleinste stand zet, er door de kier tussen het vizier en de helm een hoge toon van de windruis te horen is. Het is niet heel erg hinderlijk maar het is wel degelijk aanwezig. Bij het sluiten van het vizier is een bevestigende klik te horen, de hoge toon is dan ook meteen weg en is de carbon AGV systeemhelm relatief stil. De Sportmodular is voorzien van een maxvision 120 Pinlock insert. De randen van het Pinlock vizier vallen door de grootte van het vizier netjes buiten het zichtveld weg en het vizier heeft geen last van vervorming.
Onder en boven het vizier zijn de ventilatieopeningen van de helm te vinden. Bij beide openingen is direct de luchtstroom te voelen die via de verstelbare spoiler op de achterkant afgevoerd wordt. Het ventilatiesysteem werkt goed en zorgt in de zomer voor verkoeling en voor de winter sluiten de openingen goed af en laten zij met hevige regenval geen water de helm binnenkomen. AGV geeft bij de helm de mogelijkheid om uit 2 verschillende voeringen te kiezen. Een zomer- en wintervoering. De zomerversie zorgt voor een betere ventilatie en een betere afvoer van vocht en de wintervoering houdt de warmte beter vast. Bij beide voeringen bleef de pasvorm van de helm hetzelfde, maar was er wel een merkbaar verschil met de verschillende types. Met de wintervoering voelt de helm echt warmer aan, met temperaturen rond het vriespunt voelt het geheel nog steeds comfortabel en niet koud aan, de zomervoering is een stuk gladder waardoor je de helm iets makkelijker op- en af kan doen.
In de carbon fiber kinbak van de helm is het kinstuk te vervangen door een exemplaar met iets meer ruimte. Hierdoor is de helm makkelijker op te zetten en ventileert de helm van onderaf wat beter maar dat veroorzaakt wel meer geluid. Mocht je minder geluid in de helm willen of tijdens de koudere maanden doorrijden, dan is het aan te raden om het dichte kinstuk weer terug te plaatsen. De binnenvoering sluit goed aan bij het dragen van de helm, dit is natuurlijk wel per persoon verschillend. Een pasvorm is voor de ene persoon weer heel De Sportmodular is ook voorbereid op het toevoegen van een communicatiesysteem.
Om het gewicht van de helm tot een minimum te beperken heeft AGV de Sportmodular een dubbel D-sluiting gegeven, gemaakt van titanium. Dit bevestigt het nog maar eens het sportieve karakter van de Sportmodular. De dubbel D-sluiting kan voor sommige motorrijders ook weer de reden zijn om deze AGV links te laten liggen omdat zij een ratelsluiting verkiezen boven de (veiligere) dubbel D-sluiting. Onder het kinstuk bevindt zich het schuifmechanisme om het zonnevizier naar beneden te brengen. Een goede positie om tijdens het rijden met je linkerhand te bedienen en vanwege de plaatsing bij de rand van de helm snel te vinden. Het openen van het kinstuk gaat via een knop onder het voorste gedeelte van de helm en is bij gebruik met dikkere handschoenen goed te hanteren. Vanwege het lichte kinstuk is het erg makkelijk om de helm open te klappen. Ook na 5.000 km werkt dit mechanisme nog steeds goed en heb je met een systeemhelm de mogelijkheid om tijdens een tankstop of bij het stoplicht even je helm te openen. Sportief en praktisch. Open rijden met de helm mag officieel niet omdat de helm niet voorzien is van een P/J keurmerk.
Conclusie
AGV had als doel om een sportieve systeemhelm te ontwikkelen voor de motorrijder op de weg en dat is gelukt. Met de Sportmodular heeft het Italiaanse merk een complete helm op de markt gebracht. Een helm die niet alleen voor toerrijders, maar ook voor sportieve motorrijder gemaakt is. Het is een zeer degelijke helm waar maar weinig op aan te merken valt. Met een prijs die start bij €750 en eindigt bij €800 is deze helm zeker geen goedkope helm maar door de afwerking, uitgebreide set aan features en de opvallend sportieve carbon fiber schaal krijgt de koper daar ook veel voor terug.
Prijzen: €749.95 tot €799.95
Maten: XXS, XS, S, M, L, XL, XXL, 3XL
Tekst: Bart-Jan Kapteijn